mijn kijk op

Veel voordelen voor jongeren dankzij de vergrijzing

Veel voordelen voor jongeren dankzij de vergrijzing De gemiddelde leeftijd van Nederlanders stijgt. Maar vergrijzing kent niet alleen nadelen. Ouderen zitten minder in de gevangenis en zijn vaak fatsoenlijk en beheerster in het verkeer. Door een lager testosterongehalte, in combinatie met levenservaring, zijn oudere mannen minder snel agressief en dikwijls respectvoller richting vrouwen. Dankzij die ervaring, zelfbeheersing en wijsheid zijn ze een verrijking voor de samenleving. Allemaal kostenbesparende factoren, waar ook jongeren voordeel aan hebben.

Demografisch evenwicht

Het is waar dat een bevolking evenwichtig moet zijn opgebouwd wat betreft de leeftijd. Vanuit landen met grote overschotten aan jonge mannen is er bijvoorbeeld altijd relatief meer oorlogsdreiging. Te veel ouderen is ook niet ideaal, maar daar wordt vandaag de dag wel erg overdreven op gereageerd, alsof ouderen uitsluitend geld kosten en jongeren uitsluitend geld zouden opleveren. In werkelijkheid ligt dat wat genuanceerder:

In het verkeer

Als je in het verkeer wordt geconfronteerd met risicovol rijgedrag, betreft het meestal een jongere man met weinig verkeerservaring en vol met testosteron en adrenaline. Wat tot asociaal en onaangepast rijgedrag leidt. Statistieken laten zien dat jongeren tussen de 18 en 22 jaar gemiddeld 2,5 maal zoveel betrokken zijn bij verkeersongevallen. Maar liefst een derde van alle zwaargewonde of dodelijke verkeersslachtoffers vindt in deze leeftijdsgroep plaats. Bumperklevers zijn ook zelden oudere ervaren rijders.

Oppassen

Opa's en Oma's zijn letterlijk van onschatbare waarde als het gaat om de oppas van kleinkinderen. In dit geval kost de grijze golf geen geld, maar brengt ze juist geld in het laatje van de jonge gezinnen, waarvan beide ouders een betaalde baan hebben. Huishoudgeld dat anders aan kostbare kinderopvang zou moeten worden uitgegeven, blijft zodoende in de pocket.

In de sport

Hoewel het niet direct de grijze golf betreft, zijn oudere ervaren spelers in het team van onschatbare waarde bij het coachen van de jongere krachten. Als de balans goed is wat betreft de verschillende leeftijden binnen een team, vullen routine van de ouderen en explosiviteit van de jongeren elkaar dusdanig goed aan dat 1 plus 1 in dat geval vaak 3 is. Maar buiten de eigenlijke sportbeoefening vervullen de senioren vaak een onschatbare rol in de vele vrijwilligersfuncties bij de ontelbare sportverenigingen.

Ervaring op het werk

In een onderneming is het nog veel belangrijker dat er voldoende oudere krachten met veel ervaring rondlopen. Zij kunnen de jongere onervaren collega's voor valkuilen behoeden en hen het vak leren. Het is ronduit een fabeltje dat ouderen minder flexibel dan jongeren zouden zijn. Veranderingsgezindheid heeft over het algemeen weinig met leeftijd te maken, maar is daarentegen veel meer een kwestie van karakter.

Misdaad

Als het gaat om agressie en misdaad, zijn de ouderen van de samenleving een heel wat kleinere kostenpost dan de jongeren. In de gevangenissen bevinden zich hoofdzakelijk gedetineerden waarvan de leeftijd lager is dan 50 jaar. Circa 75% is jonger dan 40 jaar. Kun je nagaan aan welke leeftijdsgroep ook de politie de meeste tijd en dus kosten kwijt is. En dat geldt derhalve ook voor het juridisch apparaat, beveiligingsdiensten etc.

Vrijwilligerswerk

Jongeren zijn vanzelfsprekend druk met allerlei dingen zoals studie, het opbouwen van een gezin, hun carrière enz. Daar is niets mis mee. Gelukkig dan maar dat er daarnaast een groot potentieel aan ouderen is die genoeg ervaring en energie hebben, en die bereid zijn om hun vrije tijd te steken in allerlei vrijwilligerswerk. Menige sport- en muziekvereniging zou in elkaar storten indien de senioren zouden stoppen met hun handen uit de mouwen te steken en hun vele bestuurstaken zouden neerleggen.

Denkwerk

In het Corus schaaktoernooi van 2010 troefde in de categorie parlementariërs een 99-jarige speler de jonkies af en werd kampioen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Veel voordelen voor jongeren dankzij de vergrijzing"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 15-02-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Geslachtshormoon Testosteron
Schrijf mee!