InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > De dakloze straatverkoper en de daklozenkrant

De dakloze straatverkoper en de daklozenkrant

De dakloze straatverkoper en de daklozenkrant Wil je boodschappen gaan doen, staat er een dakloze straatverkoper met de daklozenkrant bij de ingang. Moet je nou wel of geen krant kopen van zo iemand? Waarom gaat hij niet gewoon werken, denk je misschien, dat moet toch iedereen? Meestal ligt het allemaal niet zo simpel voor iemand die dakloos is. Als je de dakloze wel geld wilt geven - zelfs meer dan de krant kost - neem alsjeblieft die krant wel mee want alleen een fooi, daar heeft de straatverkoper uiteindelijk niets aan.

Dakloos?

Iemand die niet genoeg middelen heeft om voor een dak boven zijn hoofd te zorgen wordt officieel als dakloos beschouwd, ook wel 'zonder vaste woon- of verblijfplaats'. In België en Frankrijk worden daklozen clochards genoemd. Daklozen overnachten op plaatsen zoals de bank in het park, onder een brug, in auto's, leegstaande gebouwen, luchthavens, stations, goedkope 24 uurs restaurants. Vaak worden ze weggejaagd door beheerders. Dan zijn er nog de liefdadigheidsinstellingen zoals het Leger des Heils.

Hoe raakt iemand dakloos?

Er kunnen diverse redenen zijn waarom om iemand dakloos wordt; verlies van baan en dan geen huur (meer) kunnen betalen voor een woning. Problemen met officiele instanties, alcoholverslaving en/of andere verslavingen spelen nogal eens een rol, een geschiedenis van mishandeling, misbruik tijdens de jeugd of psychische aandoeningen.

Vaak veroorzaakt het ene probleem het volgende en komen mensen in een cirkel terecht waar ze niet meer uitkomen. Iemand kan bijvoorbeeld door psychische ziekte of relationele problemen niet meer aan de eisen van zijn werkgever voldoen en wordt vervolgens ontslagen. Hij kan de huur niet meer betalen, wordt uit zijn huis gezet en weet de weg niet te vinden om hulp te vragen. Is iemand eenmaal dakloos geworden dan wordt het nog lastiger om een uitkering aan te vragen of werk te zoeken. Er is geen vast adres, geen telefoonnummer, en daklozen krijgen door hun voorkomen van aspirant-werkgevers niet eens het voordeel van de twijfel meer.

Als het leven op straat eenmaal een feit is geworden wordt de situatie voor iemand alleen maar slechter: drugsverslaving, medische problemen, mishandeling en geweld, onderkoeling/doodvriezen. Het is zeer moeilijk om op straat te overleven. Om aan een beetje geld te komen gaat de dakloze bedelen of stelen; een andere mogelijkheid is bijvoorbeeld muziek maken en de daklozenkrant verkopen.

Er zijn instellingen die zich bezig houden met de (nacht-)opvang van daklozen, zoals het Stoelenproject in Amsterdam en de Tussenvoorziening (Sleep-Inn het Snurkhuis en de Nachtopvang in Zelfbeheer (NOiZ)). Om iemand uit zijn vicieuze cirkel te halen zou woonruimte krijgen met steun van de overheid een betere oplossing zijn, zodat er op de lange termijn werkelijk iets bereikt wordt om de situatie van de dakloze te veranderen. In de afgelopen tien jaar zijn er door de vier grote steden plannen gemaakt om binnen een aantal jaar huisvesting te realiseren voor alle daklozen.

De daklozenkrant oftewel straatkrant

Het woord zegt het al: het gaat hier om een krant die aan voorbijgangers te koop wordt aangeboden door mensen die geen vaste woon- of verblijfplaats hebben. De daklozenkrant wordt ook wel straatkrant genoemd. Het doel van deze krant is mensen die om diverse redenen geen dak boven hun hoofd hebben toch te helpen wat geld te verdienen op een manier die volgens de wet is toegestaan. Van de opbrengst van de kranten die een dakloze verkoopt mag hij of zij een gedeelte houden; men hoopt hiermee een beter alternatief te bieden voor bedelen of illegale activiteiten.

De geschiedenis van de daklozenkrant

Het initiatief is eind jaren '80 ontstaan in New York, waarna het in 1991 ook in Londen kwam; de krant The Big Issue is daar een groot succes. Zelfs de Britse koningin Elizabeth heeft ooit een daklozenkrant van een straatverkoper gekocht. The Big Issue is later ook gaan uitbreiden naar andere landen: Australië, Zuid-Afrika, Namibië en Japan. Ook in Nederland zijn in de loop van de jaren '90 daklozenkranten gekomen waarbij elke krant een eigen regio heeft; in 2009 waren er totaal zeven. Ze worden uitgegeven door onafhankelijke, plaatselijke, kleine organisaties.

De regio Utrecht kwam als eerste met Straatnieuws, dat sinds 1994 bestaat. Later volgden Amsterdam Z magazine (1998), Straatnieuws in Den Haag, Straatmagazine in Rotterdam. In Den Bosch is er De Zelfkrant, en tegenwoordig wordt in Arnhem, Nijmegen en Apeldoorn ook Straatnieuws verkocht. In Groningen, Friesland en Drenthe wordt De Riepe uitgegeven.
Alle straatkranten samen hebben een oplage van 121.500 per maand.

Hoe werkt het?

De verkopers krijgen begeleiding van de organisatie, en de inkomsten komen uit de advertenties in de kranten en uit de verkoop van de kranten zelf door de straatverkopers. Hiermee worden de kosten betaald. Degenen die de kranten verkopen, kopen ze eerst in tegen een lagere prijs. Van het geld dat de verkopers krijgen bij de verkoop van de kranten kunnen ze weer nieuwe kranten kopen. Er is de mogelijkheid voor de beginnende verkoper om een eenmalige kleine lening af te sluiten om in te stappen in dit systeem. Zo ontstaat een klein inkomen voor de dakloze en ook een gevoel van zelfrespect. Doordat ze zichtbaar worden voor het winkelend publiek, worden de laatsten ook beter bekend met het verschijnsel daklozen en hun dagelijkse problemen.

Regels voor de verkopers

De regels bij de organisaties die zich hiermee bezig houden verschillen onderling, maar er wordt wel eerst gecontroleerd of iemand echt dakloos is. Ook zijn er regels gesteld over het gebruik van alcohol en drugs. Soms zijn het gevangenen met een lichte straf, die overdag straatkranten mogen verkopen.

Geen fooi, alstublieft!

Om het verkopen van de straatkrant te kunnen blijven doen wil de organisatie natuurlijk zo veel mogelijk kranten verkopen via de straatverkopers. Iemand die een krant koopt van de straatverkoper mag altijd meer geven dan de verkoopprijs, maar niet zomaar geld geven aan de verkoper zonder een krant af te nemen. Het moet namelijk wel een zakelijke transactie blijven, waardoor de verkoper de krant kan blijven verkopen. Het leidt weleens tot misverstanden als mensen een fooi willen geven, maar de krant niet willen hebben. Als je toch dat geld wilt geven neem dat krantje alsjeblieft dan wel mee, er staan trouwens genoeg leuke dingen in te lezen.
Gerelateerde artikelen
Wat is bedelen?Wat is bedelen?Bedelen gebeurt overal ter wereld, maar voornamelijk in de grotere steden omdat daar wellicht meer te verdienen zal zijn…
Goedkoperwonenregeling verdwenen: minder renteaftrekGoedkoperwonenregeling verdwenen: minder renteaftrekHypotheekrente is al geruime tijd niet meer volledig aftrekbaar. In 2010 worden de regels van de hypotheekrenteaftrek, m…
De openbare verkoop van een onroerend goedDe openbare verkoop van een onroerend goedVaak ziet men in de krant een aankondiging van een “openbare verkoop” van een onroerend goed. Wat is dit? Waarom wordt e…
Belasting op meerwaarde bij verkoop (BE)Belasting op meerwaarde bij verkoop (BE)Wie een onroerend goed, bebouwd of onbebouwd, aankoopt en binnen korte termijn opnieuw verkoopt, kan in België belast wo…
Coffeeshop: Feiten en cijfersCoffeeshops zijn locaties waar op legale wijze cannabis verkocht mag worden. Nederland telt vele coffeeshops, met name i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Anaterate, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Daklozenkrant
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Dakloze
  • http://www.zmagazine.nl/
  • http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article918983.ece/Het_fooienprobleem_van_de_daklozenkrant
  • http://images.google.com/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/homeless_at_mcdonalds.

Reageer op het artikel "De dakloze straatverkoper en de daklozenkrant"

Reacties

C. Brans-Willems, 26-11-2017 15:26 #15
Als ik bij een winkeldeur een daklozenkrant koop, bestaat die uit verschillende bladzijden. Er komen Roemenen aan de deur, die 2 blz verkopen, die gekopieerd lijken. Zie je even een legitimatiebewijs. Of dat echt is? Van de 2 blz die ik kreeg was er één van de daklozenkrant in Overijssel en de andere uit Limburg. Word ik wel of niet voor de gek gehouden? Bij het tel. Nr dat vaag op de krant stond en dat ik belde, vertelde een andere Roemeen dat het klopte en dat dat was om kosten te besparen. Graag een berichtje of dit waar is. Vr. Dank.

Mevr de Wilde, 19-08-2017 11:51 #14
Ik ben het persoonlijk eens met het concept.
Hoewel ik mij er ontzettend aan stoor dat er dag in dag uit, jarenlang, dezelfde verkoper staat.
Niet alleen vervelend omdat ik voel dat er op me gelet wordt wanneer en hoelaat ik mijn boodschappen doe, maar ook hoevaak ik een krantje koop.
Wanneer er vaker een nieuwe verkoper staat, koop ik zelf vaker een krantje.

Dhr J. M. Heusinkveld, 19-01-2017 13:19 #13
Ik was bij Aldi Twello en wilde een daklozenkrant a euro 1,75 kopen. de verkoopster had niet voldoende wisselgeld.
Krijgen deze mensen geen wisselgeld mee?
Zijn het enkel daklozen of ook vluchtelingen?
Ik kreeg de indruk dat de betreffende persoon qua taal niet uit Nederland kwam, op zich geen punt.
Voor hoeveel uren staan deze mensen in de koude om hun assortiment kranten te verkopen?
Is dit een verplichte daginvulling?
Ik kreeg de indruk dat deze mensen zeer terughoudend zijn m.b.t. het herkenbaar maken van hun verkoop artikel,
Heeft dat te maken met hun afkomst of geringe Nederlandse taalvaardigheid.

Zo enkele vragen, waar ik graag de goede beantwoording op zou willen hebben.

Met vriendelijke groet, dhr. J. M. Heusinkveld.

Lies, 13-12-2016 17:12 #12
Hoi, bij ons staat een vrouw die een gezin heeft en onderdak. Hoe kan ze dan de straatkrant verkopen?

Caro, 11-02-2015 11:48 #11
Ik heb gemerkt dat een deel van de mensen die hun boodschappen gaan doen, zich storen aan de krantverkopers en liever zouden zien dat ze er niet meer staan. Ja, ze staan er voor hun lol… Ik heb zeker met 1 van de dames (uit Roemenië) een leuk contact. Haar NL is heel bedroevend, maar met wat hand-en voetwerk komen we er zo'n beetje uit. Ze heeft 4 kinderen in Roemenië en haar man is ca. 2 jaar geleden overleden. Zelf is zij ziek, maar kan zich niet permitteren om gedegen hulp te krijgen. Deze mensen staan er 6 dagen per week. Ze worden (naar ik heb gehoord) 's-ochtends gebracht door een heel sjieke auto?! Dit geeft veel aanleiding tot speculatie en geeft een verkeerd beeld, naar ik meen. De omstandigheden van deze vrouw zijn in de jaren dat ik haar 'ken', niet verbeterd, zo op het oog. Waar zij 's-nachts verblijft:een soort van gezamenlijke woonruimte met geen privacy en angst dat haar spullen worden gestolen. Ik vind de organisatie erg vaag:doen zij daadwerkelijk iets voor deze mensen? Ik vind het belangrijk dat deze groep mensen een duidelijker gezicht krijgt. Ook ik heb mijn bedenkingen…

Liesbeth, 02-01-2014 14:40 #10
Uhm… Daklozen worden in België niet clochards genoemd. Waarom zouden we dat doen? Ik woon in België en heb nog nooit iemand een dakloze een clochard horen noemen. Weten Nederlander überhaupt wel wat dat betekent?

Joke Bakker, 17-04-2012 09:40 #9
Inderdaad snap ik niets van die 'daklozen' die soms niet eens echt dakloos zijn. Ik denk dan ook, ga aan het werk… neem een krantenwijk voor mijn part, maar niet staan en hand ophouden. Ik weet dat er zijn die ook een taxi rijden, dan de krant verkopen en een dak boven het hoofd hebben, Mocht het toch zo zijn dat ze echt dakloos zijn (welk ik betwijfel) dan moet het toch echt duidelijker worden uitgelegd aan de mensen. Voorheen was het de daklozenkrant, dat is nu de straatkrant geworden omdat ze niet dakloos zijn. Zijn deze mensen dan asielzoekers of zo? Ik loop er voorbij na ze gegroet te hebben, that's all.

Michèle, 21-02-2011 00:06 #8
Na het zien van een reportage op tv over de daklozenkrant, koop ik regelmatig een zo een daklozenkrantje. Ik vind het trouwens een mooi innitiatief. Vanmorgen kocht ik van een scouts jongetje een doos wafels en omdat er ook een dakloze man stond een daklozenkrantje te verkopen, wilde ik ook het krantje kopen. Ik gaf hem de 2 euro en hij mompelde wat en ik kreeg tot mijn grote verbazing de krant niet. Mijnheer stak gewoon mijn 2 euro op zak en deed gewoon verder. Ik heb geen scene gemaakt omdat de kleine scouts kinderen er in de buurt stonden, maar dit is echt oplichterij. Ik vind dat ze mensen die een mooi innitiatief als de daklozenkrant misbruiken, moeten straffen. Het gaat mij niet om die 2 euro, maar ik dacht dat mensen een waardig bestaan wilden hebben door iets te verkopen ipv te bedelen… hopelijk wordt er tegen deze wanpraktijken snel opgetreden.

Avoxxl (infoteur), 06-12-2010 19:52 #7
@Vili je eerste zin zegt alles.
@Wollie knoop alsjeblieft een touwtje om je nek, ruim 2 meter is hoog genoeg!
@stut hoe dom ben je als je geloofd dat je een lening kunt afsluiten om krantjes in te kunnen kopen?

De daklozenkrant was eigenlijk een idee om mensen zonder uitkering of werk toch een inkomen te bieden zonder dat ze hoefde te stelen of te bedelen. Ik geef toe dat zeker in het begin de krant veelal door junks werd verkocht die daar hun gebruik mee financierde, en of het daarvoor bedoeld was? Maar nu zijn de meeste junks uit het dagelijks straatbeeld verdwenen, met name sinds de awbz! En de daklozenkrant zou eigenlijk niet eens meer hebben bestaan als niet als die russen polen en roemenen de verkoop over hadden genomen, eigenlijk viert de daklozenkrant nu zijn hoogtijdagen, de complete oostblok families al dan niet met kleine kinderen die daar hun huis auto en familie een tijdje vaarwel hebben gezegd omdat ze hier vakantiewerk komen doen, namelijk krantjes verkopen, en dit gaat inmiddels al enkele generaties verkopers verder, sommige komen met wat kleren en een briefje waarop het adres van de krantjes, de nachtopvang en de dagopvang staan, ze weten precies waar welke boterham gratis is en geven geen dubbeltje uit terwijl ze hele dagen met de krantjes bij de supermarkten staan, daarbij nemen ze ook nog een bed in de nachtopvang in dat ten koste gaat van de echte Nederlandse daklozen. En de utrechtse daklozenkrant kom je dan ook tegen van Amsterdam tot aan Arnhem inclusief de hele Veluwe, ja dat is een hele omzet, zeker als iedereeen ze dan ook nog zielig vind. En daar loop je dus langs met je hypotheekrenteaftrek, huursubsidie, zorgtoeslag en zo bovenop je normale inkomsten werk of een uitkering, je auto net geparkeerd, een liter benzine is by the way ongeveer gelijk aan een daklozenkrantje.

Ik zie jullie ook voorbijlopen de gehele dag, ik verkoop zelf de krantjes, en ik had uiteindelijk een stek gevonden bij een supermarkt, ik netjes wat tijd investeren zodat de mensen me beetje leerde kennen, de vooroordelen beetje wegnemen.jaja 3 maanden later stond ik nog steeds te wachten op de dag dat ik meer dan 2 krantjes zou verkopen, de vierde maand 4 weken op rij tien euro van iemand geleend voor krantjes in te kunnen kopen, en gewoon verlies gemaakt, 4 weken op rij tot ik op een donderdag om 10 uur was begonnen en om 17.45 precies 65 cent had en niet een krantje had verkocht, toen heb ik alles letterlijk in de prullenbak gegooid. Het is dat ik een hond heb en zij geen seconde van haar leven op een blikje voer mag moeten wachten, waardoor ik de krant zo hier en daar nog eens probeer te verkopen. Afgelopen dagen zo voor sinterklaas op de oude gracht in utrecht gestaan bij de hema, 10 en 10 duizenden mensen om me heen, iedereen netjes goedemiddag wensen en de deur open houden?de 4 krantjes waar ik zaterdagochtend mee begon was ik zondagmiddag eindelijk kwijt, 2 lange dagen in de sneeuw gestaan om precies 7 euro winst te maken, ik had niet genoeg voor een pakje shag met sinterklaas ondanks ik hele dagen met die krantjes sta. 10 en 10 duizenden mensen die decadent lopen te shoppen, zwaaiend met tasjes vol electonica speelgoed en parfums, allemaal mensen die lekker meedraaien in het systeem omdat ze binnen de voorwaarden vallen die van bovenaf zijn opgelegd die dat meedraaien mogelijk maken, en zelfs wat meer krijgen omdat de portie van degene die net niet aan bepaalde voorwaarden voldoen ook nog lekker kunnen verdelen. Zullen we alles eerlijk verdelen in dit land? Heb ik morgen werk en genoeg geld om te eten, maar kost u waarschijnlijk wel een stukje van die decadente over de top consumerende levenswijze van U.

Ik kan me voorstellen dat u niet op de inhoud van de daklozenkrant zit te wachten, ik geef toe dat het niet meer is dan een veredelde bedelbrief. Maar dat gezicht wat u trekt als u een verkoper passeert hoeft niet perse zo koud en kil, want de enige fucking rede dat hij of zij daar staat is omdat u meer wilt hebben dan een ander. Ik kan geen tas boodschappen van 50 euro permitteren, en als ik dat wel kon zou ik zo genoeg mensen waar ik het mee zou delen, u kunt elke dag zo?n tas boodschappen halen en heeft nog geen 1,80 over voor een dakloze krantjesverkoper. En dat geschreeuw over ga toch werken, niet schreeuwen maar gewoon netjes aanbieden, ik schilder en zomers ook hovenierswerk, is me veel liever dan die krantjes hoor! Het gespug, gescheld en alle andere uitingen van ongenoegen over de verkoper in kwestie zijn geheel overbodig. Meeste van ons kunnen echt wel iets, wie weet kan hij of zij meer voor u beteken dan andersom.

Wat doe u nu met een verkoper? Nou maak eens een praatje, een bak koffie is bij de meeste altijd wel welkom, en maak een beslissing, koop de krant niet zou ik zeggen als u een statement wilt maken tegen oostblokse vakantiekrachten, en ook niet als u de krant inhoudelijk het niet waard vind om te lezen. Maar als u enige sollidariteit voelt met de verkoper bij u in de buurt geef hem dan een fooi, u kunt zelf toch wel bedenken in hoeverre uw voorspoed zijn tegenslag kan zijn en of iemand met eten onderdak of een kleine financiele bijdrage erg geholpen kan zijn. En het idee van de krant is eigenlijk best oke, maar Nederland is al zo klein, laten we één redactie dan een degelijke dag of weekblad maken, landelijk ipv die kleine blaadjes en hun drukkers te sponsorren. Doe wat u zelf het beste lijkt, maar loop niet met een dodelijke blik en de meest vreselijke verwensingen denkend langs een verkoper om dan met je boodschappen in luxe auto weer lekker naar huis te gaan. Dat staat zo ontzettend dom. Het starten van je auto is duurder dan zo?n krantje.

R. Stut, 11-11-2010 13:23 #6
Vanochtend staat een jonge vrouw de kleumen voor de Nettorama in Bussum met de daklozen krant.
Wie dit voor haar bedacht heeft is mij een raadsel. Om de krant te verkopen moet ze eerst nog een lening afsluiten.
Aan de krant verdienen diegene die hem volschrijven en wellicht ook nog de drukker.
Is dit geen vorm van uitbuiting. Ik zie er in ieder geval het mooie niet van in. Het is een nutteloze bezigheid.

Wollie, 23-07-2010 22:48 #5
Ik kom altijd bij AH, ik zou zo graag een gesprek met de "mevrouw dakloos" willen hebben, wat ze heeft meegemaakt en waarom ze er staat en hoe haar leven er uit ziet, maar ze spreekt geen woord Nederlands, hoe kan ik toch wat meer van deze mevrouw te weten komen, overigens puur uit menselijke interesse?

Smerh, 09-04-2010 12:53 #4
Kort-door-de-bocht, onderstaande reacties. Ze willen hier wel gewoon werken, maar kunnen niet.

Vili, 09-04-2010 10:46 #3
Goed gezien Gejah!
De Nederlanders zijn zo dom om aan deze zigeuners geld te geven! Allemaal hebben ze eigen huizen in Bulgarije (en Roemenie) om niet te spreken over de auto's die ze elke kwartaal vervangen! Dat zijn geen daklozen - dat zijn buitenlanders die zich in een ander land bevinden! Als een Nederlander op vakantie naar Italie gaat betekent niet dat hij dakloos is omdat hij geen huis in Italie heeft. De Euro's van hier zijn dubbel waard in Bulgarije en Roemenie (een pensioen daar is tussen? 70 en? 100). Deze "daklozen" betalen geen belasting (nog in Nederland nog in hun landen), geen ziektekostenverzekering of andere sociale premies. Ze registreren hun auto's in hun landen omdat de belasting daar veel lager is dan in Nederland ( je betaalt alleen een keer per jaar max.? 100). Elke lid van de familie verdient minimaal? 20-? 50 per dag belastingvrij terwijl ze vaak ergens gratis slapen bij vertegenwoordigers van verschillende organisaties (een caravan in de achtertuin).

Maar het goede nieuws is dat Bulgarije sinds 1 april niemand naar buitenland laat gaan zonder sociale premies te hebben betaald voor de laatste 3 jaar - de goede tijden zijn binnenkort voorbij. Jammer alleen dat het Nederlands geld in Bulgarije gaat stromen en wij hier moeten bezuinigen!

De enige oplossing is de subsidies stopgezet te worden en als iemand wil op straat iets verkopen of muziek spelen moet hij bijv. 500 aan vergunning betalen - dan zullen we zien hoeveel er van deze mensen overblijven.

Gejah, 27-02-2010 15:15 #2
Ik ben nu werkelijk benieuwd waarom wij in nederland overspoeld worden door dit soort verkopers die een eigen auto onder hun achterwerk hebben. Met bulgaars kenteken. Mensen geven ze grof geld, en daardoor zien zij nederland als luilekkerland. Ik erger mij hier mateloos aan. Kranten inkopen ok, maar dan voor de nederlandse daklozen! Nu koop ik niets meer omdat ik de buitenlanders spek die gewoon in bulgarije wonen. Ik vind dit echt te zot voor woorden.

Alex (infoteur), 15-02-2010 11:43 #1
Leuk artikel! En goed om te weten dat de verkoper zelf de krantjes inkoopt.

Hier staat echter regelmatig een vrouw bij de supermarkt, die geen Nederlands spreekt.
Ik vermoed dat ze een roemeense achtergrond heeft. Ze kijkt altijd chagrijnig en weet
niet eens goedemorgen/middag/avond te zeggen. Ze zegt iets in haar eigen taal,
met zo'n negatieve uitstraling, dat ik het idee heb, dat me dagelijks uitscheldt.

Ik heb haar al een gezegd, dat ik het zou waarderen als ze gewoon in het Nederlands
goedemorgen/middag/avond zou zeggen. Zo moeilijk is het niet, om 3 woordjes te leren.

Blijkbaar verkoopt ze haar krantjes op deze negatieve manier ook prima, want ze
blijft volharden in haar negatieve uitstraling, zonder Nederlands taalgebruik.

Ik koop dan ook nooit een krantje van haar. Reactie infoteur, 15-02-2010
Hoi Alex,

Ja, ik weet wat je bedoelt… ik koop ook niet altijd een krantje. Als iemand z'n hoofd me niet aanstaat, of zo slijmerig staat te leuren, bah. Voorbeeld: dan ga je naar binnen, boodschappen doen, naar buiten met je karretje, karretje weer terug brengen, weer terug lopen, kom je 4x langs de straatverkoper; als die dan 4x in gebrekkig Nederlands vraagt " mevrouw, krantje kopen?" hoef ik niet meer!

Sommige in mijn buurt zijn iets terughoudender, zeggen inderdaad goedemorgen, werkt veel beter. Dan koop ik wel.
Ben je al een beetje gesetteld in je nieuwe huis?

Groeten, Lexia

Infoteur: Lexia
Laatste update: 22-10-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 15
Schrijf mee!