Vrijwilligerswerk, een dankbare hobby

Meer dan een miljoen mensen in Nederland doen vrijwilligerswerk, de meeste zijn boven de 45 maar vrijwilligerswerk kan een geweldige ervaring zijn voor iedereen. Daarbij staat het ook goed op uw curriculum vitae wat uw banenkans weer zal vergroten. In dit artikel leest u alles over vrijwilligerswerk.

Waarom vrijwilligerswerk?

  • het staat goed op uw curriculum vitae
  • u helpt mens en/of maatschappij
  • het is leuk en dankbaar werk
  • u ontmoet nieuwe mensen
  • u blijft in een ritme als u verder werkloos bent

Wat voor vrijwilligerswerk?

Er zijn heel veel soorten vrijwilligerswerk zo kunt u onder andere:
  • werken voor de dierenambulanche
  • bejaarden en gehandicapten een geweldige dag bezorgen
  • helpen bij sportverenigingen
  • bij de vrijwillege hulpdiensten (politie, brandweer of ambulanche)
Vrijwilligerswerk in het buitenland is fantastisch om is een keer mee te maken u kunt bijvoorbeeld helpen huizen te bouwen. U bent officieel geen vrijwilleger als u aan de slag gaat voor een bv of nv.

MAS

Vanaf dit jaar zijn alle leerlingen verplicht een maatschappelijke stage te lopen. Dit is vrijwilligerswerk voor 30 uur die gevold word op de middelbare school. Meestal zijn stages beroepsgericht maar bij deze stage gaat het er om sociale vaardigheden en andere ervaringen op te doen. De leerlingen hoeven niet verplicht voor een bedrijf vrijwilligerswerk te gaan doen maar kunnen ook zelf iets ondernemen zoals een buurtfeest of een computercursus geven.
Helaas heeft niet elke school de tijd om dit speciaal in te roosteren het kan dus zijn dat deze stage buitenom schooltijd gelopen moet worden.

Kosten

Vrijwilligerswerk houd in dat u geen geld hoeft te ontvangen voor het werk wat u gaat doen. U mag wel betaald worden maar dit bedrag blijft beperkt tot 150,- per maand, dit kan zijn voor omkosten zoals reiskostenvergoeding of u mag wel betaald worden voor het werk maar dus niet meer dan de 150,- per maand.
Als u een uitkering heeft en wat wilt bijverdienen met vrijwilligerswerk zonder dat dit van je uitkering af gaat dan kan dat. Dit is echter maar een bedrag van 95,- per maand tenzij u voor de gemeente vrijwilligerswerk gaat doen dan mag u wel 150,- per maand verdienen.

Betalen

U bent nergens verplicht om aan mee te doen maar voor sommige projecten zoals bijvoorbeeld helpen in het buitenland moeten wel kosten gemaakt worden. Het komt voor dat u dan ook de onkosten zelf zal moeten betalen en een ticket kan al gauw rond de 1000,- kosten. Het is een hele bijzondere en mooie ervaring om in het buitenland te helpen maar u zult er dan wel in de meeste gevallen zelf voor moeten betalen.

Eisen

Als u ergens vrijwilligerswerk gaat doen krijgt u waarschijnlijk eerst een intakegesprek en wellicht een cursus of een toelastingstoets. Het kan zijn dat u ondanks dat u het vrijwillig wilt doen toch een contract krijgt voor een bepaald aantal uur of een bepaalde tijd. Bij veel bedrijven moeten ze er namelijk wel vanuit kunnen gaan dat als u ingeroosterd staat u niet opeens afbeld omdat u die dag geen zin heeft of iets ander wilt gaan doen. Als u niet teveel ergens aan vast wilt zitten kunt u zoeken naar flexibel vrijwilligerswerk.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vrijwilligerswerk, een dankbare hobby"

Reactie

Maria, 04-03-2016 09:13 #1
Aanvulling: ook op scholen zijn vrijwilligers vaak welkom, ook voor wekelijks terugkerende taken, zoals leeshulp geven aan kleine groepjes kinderen die dat nodig hebben. Ook oudere mensen kunnen dit prima doen en sommige basisscholen zouden dit dolgraag willen, mits mensen zich aanmelden. Dat kan eenvoudig met een mailtje of door een school binnen te lopen. De kinderen geven je veel gezelligheid, plezier en warmte en kunnen door uw hulp beter lezen, rekenen of anderszins.

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: Augustus 2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!