InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Problemen met de buren: hoe pak je het aan?

Problemen met de buren: hoe pak je het aan?

Iedereen stoort zich weleens aan de buren. Dat is normaal, dat hoort erbij als mensen dicht op elkaar wonen. Zolang het zich beperkt tot een enkele keer ergernis is er niets aan de hand. Tegen de tijd dat het leefgenot ernstig verstoord wordt is het tijd om er wat aan te doen. Helaas verzuimen de meeste mensen dit en lopen de irritaties verder op. Tot er een keer een bom barst en mensen gaan verhuizen vanwege de buren. Dit is nergens voor nodig; zeker niet als je er wat aandoet!

Is het wel overlast?

Problemen met de buren beginnen vaak met kleine irritaties. Denk aan die hond die vaak blaft. Of die frituurpan met vet uit het stenen tijdperk die je zo goed ruikt in je slaapkamer. Ook de radio en televisie zijn vaak een bron van irritatie. Wees wel eerlijk: heb je zelf nooit eens een radio hard aanstaan? Zijn er misschien andere dingen waar jouw buren zich aan zouden kunnen ergeren? En gaat die wederzijdse overlast ongeveer gelijk op? Misschien moet je er dan maar niet te zwaar aan tillen. Iedereen heeft wel eens last van een ander, dus jouw buren misschien ook af en toe van jou! Zolang het niet dagelijks is en jijzelf ook niet sluipend en fluisterend door het leven gaat is het beter er niet te zwaar aan te tillen. Erger je ook niet te veel aan een kortdurig incident zoals bijvoorbeeld een verbouwing van twee weken. Je weet dat het vanzelf over gaat, verspil je energie er niet aan. Als je de zaken op deze manier bekijkt zul je zien dat het allemaal wel meevalt.

Als het wél erg is

Als je er van overtuigt bent dat je echt met overlast te maken hebt zul je toch echt eens met je buren moeten praten. Veel mensen hebben namelijk helemaal niet door dat ze overlast veroorzaken! Echt waar! Als je dan een redelijk en goed gesprek voert zonder gelijk vijandelijk over te komen heb je dikke kans dat je buren hun excuses maken en jullie samen tot een prima middenweg kunnen komen. Houdt dit gesprek wel redelijk. Als je met een hoop gevloek en getier je buren duidelijk maakt dat je last van ze hebt zullen ze je zeker niet respecteren en dus ook geen rekening met je houden.

Als jijzelf netjes en redelijk bent gebleven maar je buren reageren niet, nauwelijks of ongepast kun je maar beter vertrekken om problemen te voorkomen. Geef het een week de tijd, misschien valt het kwartje wat later en passen ze zich alsnog aan. Dan is het jammer dat het gesprek onplezierig verlopen is, maar dan heb je toch nog wat bereikt. Mocht dit niet het geval zijn: dan ga je gelijk door naar de volgende stap!

De volgende stap

Als een gesprek niet helpt of als je buren onjuist (agressie, uitschelden, bedreigen) gereageerd hebben zul je andere maatregelen moeten nemen. Het heeft zin om eerst eens bij andere omwonenden te polsen of die misschien ook last hebben van deze mensen. Doe dit wel tactisch en met respect! Als dit zo blijkt te zijn heeft het zin om eens naar de woningbouw vereniging te stappen of de vereniging van eigenaren. Vaak bemiddelen zij in dit soort situaties. Beschijf goed en duidelijk wat het probleem is. Blijf ook eerlijk, het heeft geen enkele zin om de dingen erger te maken dan ze zijn. Zorg er ook voor dat je in de tussenliggende periode gewoon normaal tegen de buren doet. Anders heb je zelf ook schuld aan een nare situatie, en dat wil je vast niet! Ook kan dat tegen je gebruikt worden en kun jij het stempel van de asociale buur krijgen. Geef het ook zijn tijd. Degenen die bemmidelen doen dat niet binnen een half uur. Zij gaan eerst praten met de andere partij en dan zeer waarschijnlijk nog een keer met jou. Meestal helpt dit wel, mocht dat niet het geval zijn dan zullen zij (samen met jou) verdere stappen ondernemen.

De politie

Indien de situatie extreem uit de hand loopt (agressie, bedreigingen) kun je het beste de politie aanspreken. Ook als de woningbouw vereniging of vereniging van eigenaren niet of niet correct handelt kun je bij de politie terecht. De politie kan veel voor je betekenen hierin maar verwacht wel van je dat je eerst zelf geprobeerd hebt het probleem met de buren op te lossen. Anders kunnen ze tenslotte voor ieder wissewasje uitrukken en daar hebben ze geen tijd voor. Ook zij zullen in eerste instantie met de buren gaan praten en eventueel met de woningbouw vereniging of verening van eigenaren. Als dat niet helpt zullen ze samen met jou actie ondernemen.

Bij nachtelijke of extreme overlast kun je de politie wel direct bellen. Afhankelijk van de ernst van de situatie zullen ze direct komen of op een later tijdstip een gesprek met je buren aan gaan.

Problemen voorkomen

Uiteraard wil je zelf ook geen blok aan het been van de buren zijn. Dat heb je zelf in de hand, maar er zijn een aantal manieren om onderlinge irritaties te voorkomen:
  • Als je een feestje geeft kun je het beste van te voren de omwonenden inlichten of desnoods uitnodigen. Hiermee voorkom je dat zij om elf uur 's avonds de politie bellen wegens overlast.
  • Klussen 's ochtends vroeg in het weekeinde wordt vaak niet gewaardeerd door buren. Wacht dus tot tien uur voordat je begint met zagen, boren en slopen.
  • Sla niet met deuren en stamp niet op de trap als je 's nachts thuis komt.
  • Ga niet met vertrekkend bezoek 's avonds laat een half uur napraten en lachen onder het slaapkamer raam van de buren.
  • Heb je een baby die veel huilt 's nachts? Hier kun je weinig aan doen behalve de baby zo snel mogelijk troosten. Geef je buren eens een flesje wijn of een bosje bloemen en bedank ze voor het begrip.
  • Nodig de buren eens een keer spontaan uit voor een borreltje of een kop koffie en leer elkaar eens kennen. Veel mensen wonen jarenlang naast elkaar en kennen elkaar nauwelijks! Hiermee schep je een band en veel meer begrip als er eens overlast is!
© 2009 - 2019 Zelda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Meer burenruzie door versoepelen bouwvergunning?Het ministerie van VROM wil in 2010 de mogelijkheden voor huiseigenaren verruimen om zonder bouwvergunning in de achtert…
Beplanting bij de erfgrensBeplanting bij de erfgrensBeplanting of bomen bij of op de erfgrens kunnen vaak tot grote burenruzie's leiden. Gelukkig geeft het Burgerlijk Wetbo…
Geluidshinder of geluidsoverlastGeluidshinder of geluidsoverlastGeluidshinder of geluidsoverlast is het als hinderlijk ervaren van geluid: ook wel lawaai genoemd. De meeste mensen hebb…
Geschillen met de buren voorkomenMet uw buren kunt u beter geen ruzie hebben. Door verschillende oorzaken kunnen er echter eenvoudig geschillen ontstaan.
Plaatsen van een schuttingPlaatsen van een schuttingHet plaatsen van een schutting in uw tuin hoeft niet heel duur te zijn. Er zijn verschillende voordelen aan het plaatsen…

Reageer op het artikel "Problemen met de buren: hoe pak je het aan?"

Reacties

Helaas Hier Ook, 12-12-2018 20:43 #8
Ik heb ook problemen met een buurman. Al jaren. Het wordt zelf erger. Hij treitert en treitert. Het is al een keer uit de hand gelopen en meneer blijft maar doorgaan. Vreselijk gewoon. Ze kunnen je hele leven verzieken en dagelijks aanwezig zijn, gewoon omdat ze zo dichtbij wonen. En daar maakt deze meneer dankbaar gebruik van. Hij intimideert als ik hem tegenkom (wil niet zeggen wat hij doet want ben zeer bang voor herkenning en dan worden de problemen waarschijnlijk groter) elke dag zit ik angst om hem tegen te komen. Normaal de deur uitgaan zit er niet meer bij ( al jaren niet meer) wat je ook doet, zegt, probeert hij blijft telkens doorgaan en pakt mij op waar ik het meest last van heb. Soms is het beter om niet te zeggen waar je last van hebt, want dit portret gaat hier juist in doorpakken om je kapot te maken. Heb je last van zijn muziek? Dan zet hij muziek elke dag harder, ook in nachten (het is maar een voorbeeld) Aangezien ik het nog eens kans wil geven om het op te lossen, gaat er een gesprek komen maar dit is mijn laatste poging en anders vertrek ik vanuit deze woning heb ik vandaag besloten want wil gelukkig voelen en veilig in mijn woning. Hij klaagt helaas ook bij mede wijkgenoten en zet mensen tegen mij op. Vertelt leugens en en draait verhalen om. Hangt de slachtoffer uit ten top. (Vooral bij vrouwen) Zij lijken hem te steunen en zo sta je er lekker alleen voor. Het allemaal begonnen vanuit een situatie en uiteindelijk voelt meneer zich aan de kant gezet en is het gepest en stalken begonnen. Ik zie geen andere mogelijkheden meer dan verhuizen en daar werk ik dan ook naar toe. Gelukkig voor mij dat ik het hier toch al niet naar mijn zin had, dus dit scheelt enorm. Als een buur niet mee wilt werken en echt alleen maar een doel heeft jouw treiteren dan kun je van alles ondernemen maar het helpt niet. Helaas bestaan er ook mensen die enorm zuur van binnen zijn, daar ben ik wel achtergekomen. Ik ben er gewoon ziek van. Dit is niet meer wat ik wil. De koek is op, ik ga mijn spullen sneller inpakken dan ik wilde.

Marco, 15-07-2014 12:27 #7
Te erg voor woorden, mijn buurman hakt met een bijl mijn voordeur eruit, man wordt niet aangehouden omdat hij over papieren beschikt dat hij zijn vrouw niet alleen mag laten. Terwijl hij de gehele week naar zijn werk gaat.
Politie maakt aangifte op met verzachtende omstandigheden en spreekt in de aangifte over een hamer ipv een bijl. Dit willen ze dan nog wel aanpassen maar een aangifte is een beleving, emotie en feiten die niet in mijn aangifte worden verwerkt. uiteindelijk mag ik een bijlage toevoegen. De man lag gewoon die avond op z, n bedje en ik als slachtoffer een deur naast hem.
Belachelijk optreden van de politie heb nu ook een klacht ingediend, maar je merkt al gauw de samenzwering van de politie want als ik nu contact met de politie zoek ben ik een zeikerd en dat merk je in de behandeling. Uiteraard niemand kan wat voor je doen de woningbouw probeert een bemiddeling maar dat hadden ze in eerste instantie moeten doen en is het nu wel wat laat voor. Ik voel me bedreigd en de buurman kan zo maar mijn deur als brandhout hakken, wat als ik met mijn 1,5 jarige zoontje thuis was geweest. Ik wil eieren voor me geld kiezen en wil eigenlijk een andere woning. Hier willen ze niet in mee gaan en denken aan buren oplossing. Bureau slachtofferhulp is hierin ook een lachertje want zij nemen het ook niet serieus en moet tot op heden 3 weken geleden constateren dat er geen contact wordt opgenomen. Ik leef met een tijdbom naast me en vrees dat het nu niet is afgelopen mijn buurman heeft vrij spel ze houden hem toch niet aan.
Ik weet het niet meer daders hebben klaarblijkelijk meer rechten dan slachtoffers, en geen hulp dan kriebelt het om eigen rechten te gaan spelen maar daar help ik mezelf en mijn zoontje niet mee.
ik hoop dat iemand iets voor mij kan betekeken

Pesten, 15-04-2014 01:57 #6
Heb al alles gedaan van wat er hier staat geschreven, zelf ontelbaar keer de poltie gebelt, maar de man zie ze komen of hoor ze komen.Hij stopt in tijt zo dat ik niets kan bewijzen.het is zo erg geworden dat hij me heeft belooft van me buiten te pesten uit mijn woning wat hem lukt.Ik kan niet meer de pol kan niets vast stellen dus kunnen ze niets doen, ben ten eide raad ik wil hem doden kan niet meer, het is al maaden dat ik niet meer goed slaap.help me aub.met vriendelijke groetjes giovanni

Trijntje, 21-04-2013 00:03 #5
In het bovenstaande vind ook ik helaas niets nieuws. Ik word al 6 jaar lang 24/7 geïntimideerd door mijn buren. Ik heb de pech dat ik nooit eerder met Tokkies [zo noemt m'n buurman zichzelf èn mij, in één adem door] te maken heb gehad. Ik woon bij het Amstelveld in Amsterdam [AA 1 met een puntje] sinds 6 jaar en had hiervoor nergens in deze heerlijke [binnen-]stad, zulke mensen van dichtbij meegemaakt. Maar. voor ik m'n verhaal doe, wil ik zo graag eens weten waarom mensen die weerloos zijn, niet geholpen worden door mensen die overwicht hebben op mensen met een te hoge expansiegraad. Hier is het omgekeerd, mijn buurman heeft overwicht op: de politie, de buurtregiseur, de woningbouwverenigingen, 'beter-buren', zelfs over Hoofd Communicatie [direct onder burgemeester] en god weet wat niet al meer, ben de tel kwijtgeraakt. Keer op keer, op keer op keer, wordt er gezegd dat ze zich jouw afschuwelijke situatie goed voor kunnen stellen, maar dat er "eerst bloed of erger" moet komen, vòòr er in aktie gekomen kan worden. Simpelweg iemand gewoon even wèghelpen, 'kunnen' ze niet, terwijl óverduidelijk is dat àls hier sprake van b.v. moord zal zijn, het 'alleen maar' zelfmoord zal betreffen. Ik woon hier in een nieuw pand, hartje stad met 98% mensen van buiten de stad[swallen], die allemaal angstig of zogenaamd opgewekt, hun huis binnensluipen, alsof de avondklok weer ingesteld is. Ikzelf ben een gescheiden, alleenstaande vrouw die voorheen hier nooit 'last' van heeft gehad, zo niet hier, eerst ben ik maandenlang be-stalked door deze griezel, daarna heeft de lafaard z'n vrouw 'smaad & laster' over me laten verspreiden, zodanig, dat geen mens me nog begroet maar schielijk voorbij loopt. Mijn buren [een stel] hebben iedereen in hun macht. Ik heb [al 6 jaar lang] ècht alles geprobeerd, en nog doe nog steeds alles wat ik kan, met 'woningruil' en alles, maar wègkomen doe ik hier niet, ook al vanwege onnodige regelgeving. Motto van mijn buren lijkt te zijn: "wie niet van ons houdt, die haten wij."
WAT ZOU HET FANTASTISCH ZIJN ALS ER EEN VUIST GEMAAKT KON WORDEN TEGEN ZINLOOS BURENGEWELD 24/7! Ik hoop dat er onder ons een voortrekker zal zijn die weet hoe je je hiertegen, gezamenlijk kunt wapenen. Ikzelf ben allang de wanhoop nabij, me ervan bewust dat er met mensen, die doelbewust niet wìllen 'praten' met jou, geen land te bezeilen is. Goethe's "wie niet van kwade wil is, zal hiervoor op aarde boeten" is eerst hier bewaarheid geworden. AUW! Ik hoop iets zinnigs op een reactie.

Sandra, 28-08-2012 15:24 #4
Ik heb een buurman, die in een rolstoel zit en de hele buurt lang voordat ik er woonde al terroriseerde. Nu woon ik er 4 jaar en 4 jaren lang is hij nu dagelijks met mij en mijn familie bezig. Alle negatieve dingen die met hem gebeuren hebben wij met hem gedaan volgens hem. En dat vertelt hij ook aan alle buren. Die het ook nog eens geloven. Er worden racistische brieven op mijn auto en brievenbus geplaatst. Ze rapen rotzooi van de straat en gooien het in mijn brievenbus. Houden petities die zij naar de woningbouwver. sturen. Bellen de politie als ik een etentje heb, alleen doet de politie niets, want er is geen overlast. Zij rijden er langs, en nemen niet eens de moeite om aan te bellen. De buurman, heeft ons naar de Apenheul gestuurd, naar ons land, heeft zijn piemel aan mijn kleinzoon gewezen.
Ik woon op een A locatie in Amsterdam, en zij vinden dat er geen buitenlanders daar horen.
Ik word regelmatig uit gelokt. Het feit is dat ik zo snel mogelijk wil verhuizen. Ik heb hiervoor ruim 27 jaar elders gewoond zonder problemen. In eerste instantie, had hij alleen problemen met mij als hij had gedronken of gesnoven. Maar vanaf ik hem er op heb gewezen dat hij te ver is gegaan, is het hek van de dam. Het is oorlog voor hem. De meeste buren zijn ook nog iets tegen hem te zeggen, want anders wordt een van hun het.
WAT DOE JE ER ERTEGEN?

W. Peterzen, 07-05-2012 16:10 #3
Ook ik heb last van mijn buren. In dit geval is het een Colombiaanse vrouw die hier 3 jaar geleden is komen wonen en niets anders doet dan klagen en schoonmaken. Zo wil zij bv niet dat onze katten in haar tuin komen. Na 3 jaar geduld en haar zoveel mogelijk proberen tegemoet te komen omdat ik dacht de vrouw het moeilijk had daar haar man zich had opgehangen in de politiecel omdat hij in 3 maanden tijd bij hun de boel al 3 keer in elkaar had geslagen, heb ik eindelijk nadrukkelijk gezegd dat ze nu eens op moet houden met zeuren en me met rust moet laten. Ze trok me haar huis in heeft me mishandeld.Ik ben door de politie naar t ziekenhuis gebracht. Daarna hebben zij en 3 Colombianen mij nog bedreigd. Ze liegt tegen de politie en woningbouw over mij. Zo zou ik haar oa elke dag uitschelden voor vuile buitenlander. Wijkagent en woningbouw doen na een bemiddelingsgesprek (waarin ze ook glashard heeft zitten liegen en mij uitgescholden heeft!) niets meer. Zij zeggen neutraal te moeten blijven. En dat terwijl ik getuigenverklaringen heb van andere buren en de vrouw al is beboet voor de mishandeling. Ik ben nu ah proberen te verhuizen want mijn gezondheid lijdt hieronder, maar een urgentiebewijs krijg ik niet omdat men dit een burenruzie noemt. Daar heb ik bezwaar tegen aangetekend want dit is geterroriseerd worden en komt van 1 kant. Ik doe niet aan burenruzies. Ik ga nu met het Juridisch Loket aan de slag om de woningbouw in gebreke te stellen. Maar als ik een manier vind om de vrouw te laten verhuizen doe ik dat liever want ik woon hier al 13 jaar in een lekker huis met geweldige tuin en verder met niemand problemen. Iemand suggesties?

Michel, 13-04-2012 17:58 #2
Ik kreeg als alleenstande man van 62 ruim 5 jaar geleden een relatie met mijn alleenstaande buurvrouw van 63 jaar, ze woont 16 huizen verder bij mij in de rij. sederd die tijd is het fout, haar buurman, steld mij constand in zwartlicht, ik wordt van alles en nog wat beschuldig, vernielingen bij mij, lopen momenteel in 15.000, 00, mijn werk zelfs kwijt geraakt, gewoon geen leven meer in de buurd. alles hebben wij (ik en mijn vriendin) geprobeerd, mediation, wijkagent, wooningbouw, niets help, constand blijft hij mensen voor zijn kar spannen, die dan weer iets doen. Een auto heb ik niet meer, teveel vernielingen, dan weer 4 banden stuk, dan weer spiegels er af, dan weer hakenkruis op de auto gekrast, als taxichauffeur kon ik zelf geen auto meer mee nemen, of ook deze werd vernield, brand gaatjes in het verrandadak, jacuzzi uiteindelijk naar vaak vernieling, kapot, schuting en muren onderkliederen, enz. enz.
momenteel loop ik zelfs bij de psygiater en mijn vriendin ook. politie kan helaas niets doen, geen bewijs, hij is wel diverse malen aangehouden, wordt dan enkele dagen vast gehouden, en dan begint het weer. meer mensen hebben er problemen mee, maar zijn bang want het is een forse man, en hij woont in een koophuis, dat maakt het extra moeilijk. wij weten het echt niet meer, en wij hebben werkelijk deze man nooit iets in de weg gelegt of gedaan. ik denk wel eens aan iets waar je eigelijk niet aan mag denken, maar helaas, wij weten het echt niet meer.

Missshady (infoteur), 18-08-2011 10:53 #1
Ik wilde ff zeggen dat dit allemaal heel leuk bedacht is alleen wat kan er nog meer gedaan worden als een buurman niet mee wil werken en doet waar hij zin in heeft ondanks dat er al een paar keer gepraat is en dat er afspraken gemaakt zijn maar hij nog steeds doet waar hij zin in heeft? Ik zit namelijk met dat probleem en niemand die er iets aan doet! Trouwens de politie kan ook weinig tot niks doen het enigste wat ze doen is eerst een waarschuwing geven en bij de 2de keer pakken ze de radia af alleen schiet dat ook niet op want dan koop hij een nieuwe en het gezeik begint weer van voor af aan en waarschijnlijk nog erger ook. Dus als iemand nog iets weet wat ik kan doen: please HELP!

Infoteur: Zelda
Gepubliceerd: 30-11-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 8
Schrijf mee!