InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Conflict en ruzie op straat: hoe moet je handelen?

Conflict en ruzie op straat: hoe moet je handelen?

Conflict en ruzie op straat: hoe moet je handelen? Elk mens heeft wel eens een ruzie zien ontstaan of was hier getuige van. Overal waar mensen zijn bestaat ook de kans op een conflict. Een conflict 's avonds laat op straat zorgt voor een grimmige sfeer en veel mensen zijn hier huiverig voor maar een grote groep voelt zich juist aangetrokken tot zo’n conflict en heeft de neiging om zich ermee te bemoeien. Deze bemoeienis heeft vaak onbedoelde consequenties. De toeschouwer wordt het slachtoffer!

Conflict

De mens is een bijzonder wezen als het gaat om conflicten. Hoe slim en redelijk we ook denken te zijn: een conflict met alle gevolgen van dien is zo gepiept. Het is van alle tijden en is ook niet streekgebonden. Een conflict speelt zich op straat af maar ook in een vergaderzaal. Het schoolplein is natuurlijk ook niet weg te denken en het uitgaansleven spant als locatie wellicht de kroon.

Wat moet je doen als je alleen bent?

Als je een groepje mensen ruzie ziet maken kun je er het beste met een grote boog omheen lopen. Kijk deze mensen zo weinig mogelijk aan en probeer het zoveel mogelijk te negeren. Zorg dat je niet opvalt in zo’n situatie en houd je telefoon bij de hand mocht er iets mis gaan. Neem desnoods een andere route om bijvoorbeeld naar huis te komen. Meng je in elk geval nooit met het conflict en probeer ook niet de superheld te spelen.

Alcohol en drugs zijn vaak in het spel bij een conflict midden in de nacht. De ruziemakende mensen zijn niet meer voor rede vatbaar en luisteren niet meer naar jouw goede bedoelingen. Deze bedoelingen staan eigenlijk alleen maar in de weg en wordt niet in dank afgenomen, sterker nog, vaak vindt er een verschuiving plaats van aandacht. Men richt de aandacht op jou en jij kunt slachtoffer worden.

Het bijstandereffect

Een conflict dat zich afspeelt op een locatie waar veel mensen zijn te vinden brengt vaak een uniek verschijnsel met zich mee. Hier zie je vaak dat bijstanders zich niet gaan bemoeien met het conflict maar er domweg naar gaan kijken. Je kunt dit gaan vergelijken met een bokswedstrijd waar mensen zich omheen verzamelen en het gevecht aanschouwen. Deze mensen, vaak passanten, verzamelen zich ook om het conflict en nemen waar.

Dit effect wordt het bijstandereffect genoemd en vindt plaats wanneer er geen duidelijke verantwoordelijke aan te wijzen is. Passanten die zich verzamelen om een conflict voelen een versnipperende of diffuse verantwoordelijkheid. Elk individu die het conflict aanschouwt is een beetje verantwoordelijk. Een ‘’beetje verantwoordelijkheid’’ is niet genoeg om in te grijpen en daarom wordt er vaak ook geen actie ondernomen door één van de passanten. Vaak wordt er zélfs geen actie ondernomen als het conflict helemaal escaleert!

Dit diffuse verantwoordelijkheidsgevoel zie je niet alleen tijdens conflicten. Je ziet het overdag ook op straat in de vorm van bedelende en zeer hulpbehoevende mensen. Men loopt met een grote boog om een persoon die bijvoorbeeld flauw is gevallen. Vaak wordt het zelfs genegeerd door voorbijgangers! Als men later deze voorbijgangers de vraag stelt waarom er door hen geen hulp is geboden wordt dit antwoord vaak gegeven: ‘’ik dacht dat iemand anders het wel zou oplossen’’.

Wie is verantwoordelijk?

Als je getuige bent van een conflict dat helemaal escaleert moet je het alarmnummer bellen. Als er gewonden zijn moet je als omstander eerste hulp bieden. Als je dit niet kunt verrichten kun je roepen om een dokter of om iemand die het wel kan. Als je wel eerste hulp kunt bieden moet je naast eerst eerste hulp verrichten ook iemand aanwijzen die je assisteert. Wijs tevens iemand aan die het alarmnummer belt, je kunt immers niet alles tegelijk doen. Als je iemand aanwijst en deze een opdracht geeft is de verantwoordelijkheid genomen en zal degene je opdracht uitvoeren.

Het belangrijkste is…

Als je een conflict ziet ontstaan is het verstandig om het te ontwijken. Analyseer de ruzie zorgvuldig en handel daar ook naar. Doe geen onverstandige dingen en lok niemand uit! Ga ook niet voor superheld spelen want vaak werkt dat tegen je. Je weet nooit wat iemand bij zich draagt. Ook kan er sprake zijn van alcohol of drugs.

Als je toch wordt betrokken bij een conflict kun je het beste wegrennen en om hulp roepen. Ga nooit in tegenaanval en probeer de boel ook niet omzeilen door middel van logica. Dit zal niet werken. Wees verstandig en houd je hoofd koel.
Gerelateerde artikelen
Wel of geen ruzie in bed?Wel of geen ruzie in bed?De uitvinder van het bed zou zichzelf in z’n graf omdraaien. Het bed is om in te slapen, lekker in te knuffelen of seks…
Mag je ruzie maken waar je kinderen bij zijn?Mag je ruzie maken waar je kinderen bij zijn?Ruzie maken waar je kinderen bij zijn. Kan dat eigenlijk wel? Ruziënde ouders is in de ogen van veel kinderen het vresel…
Het nut van ruzieHet nut van ruzieBij het woord ruzie denken we in de regel niet aan iets positiefs. Conflicten zijn vervelend, brengen spanning en frustr…
Ruzie op feestdagen of op een feestjeRuzie op feestdagen of op een feestjeWaarom maakt iemand steeds ruzie op feestjes? Waarom is er altijd ruzie binnen de familie tijdens de feestdagen? Waarom…

Reageer op het artikel "Conflict en ruzie op straat: hoe moet je handelen?"

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 24-11-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!