Mantelzorg - Zorg voor een ander

Mantelzorg - Zorg voor een ander Veel mensen verlenen mantelzorg. Mantelzorg is het verlenen van zorg aan een familielid of bekende die zorg nodig heeft zonder dat de mantelzorger hiervoor betaald wordt. Mantelzorg gebeurt geheel op vrijwillige basis. Mantelzorg is niet hetzelfde als vrijwilligerswerk en is vaak een zware belasting voor degene die de mantelzorg verleent.

Wat is mantelzorg

Volgens de definitie van de Nationale Raad voor de volksgezondheid is mantelzorg:
‘Zorg die niet in het kader van een hulpverlenend beroep wordt geboden aan een hulpbehoevende, door personen uit diens directe omgeving waarbij de zorgverlening rechtstreeks voortvloeit uit de sociale relatie'. (Zorg Nabij, VWS 2001)

Dit betekent dat mantelzorg niet wordt gegeven door professionals die hiervoor een opleiding hebben gevolgd, maar door mensen uit de omgeving van degene die de hulp nodig heeft. Dit kan een familielid zijn maar kunnen ook kennissen of buren zijn. Mantelzorgers zorgen voor iemand die een chronische ziekte, een handicap of een beperking hebben. Mantelzorg is vaak langdurig en intensief en kan varieren van een aantal weken tot jarenlang. De zorg wordt bij de zorgvrager thuis gegeven en niet in een opvangtehuis of instelling. De mantelzorger gaat dus naar iemand thuis om daar hulp te verlenen. Mantelzorg kan varieren naar de behoefte van de zorgvrager. De ene zorgvrager heeft meer en andere hulp nodig dan een andere zorgvrager.

Wie ontvangen mantelzorg

Mensen die niet of niet volledig voor zichzelf kunnen zorgen door hun handicap, beperking of chronische ziekte krijgen mantelzorg als een familielid of een bekende de zorg op zich neemt waar dat nodig is. Een aantal voorbeelden van mantelzorg:
  • Een partner die voor zijn echtgenoot zorgt omdat deze een hersenbloeding heeft gehad
  • Een dochter die voor haar dementerende moeder zorgt
  • Ouders die voor hun gehandicapte kind zorgen
  • Een zus die voor haar broer zorgt die een psychische ziekte heeft.

Mantelzorg is geen vrijwilligerswerk

Hoewel mantelzorg en vrijwilligerswerk overeenkomsten hebben zijn het toch twee verschillende dingen. In beide gevallen wordt je weliswaar niet betaald voor de zorg die je verleent, toch zijn er een aantal verschillen. Het grootste verschil is echter dat je ervoor kiest om vrijwilligerswerk te gaan doen. Bij mantelzorg is het geen keuze, mantelzorg overkomt je. Je hebt een emotionele band met een persoon en als deze plotseling iets komt te mankeren rol je vanzelf in deze zorgfunctie. Mantelzorg kan heel zwaar zijn, in sommige gevallen ben je er 24 uur per dag mee bezig, soms jarenlang. Nog een verschil tussen vrijwilligerswerk en mantelzorg is dat je als vrijwilliger nooit verpleegkundige handelingen doet, als mantelzorger doe je deze handelingen vaak wel. Het komt vaak voor dat je als mantelzorger iemand op de wc helpt, helpt bij het wassen en aan- of uitkleden of het verband van een wond verschoont.

Vergoeding voor mantelzorgers

Een mantelzorger heeft vaak veel onkosten te betalen zoals reiskosten om iemand te kunnen helpen. Veel mantelzorgers krijgen hier geen vergoeding voor terug terwijl er wel een paar mogelijkheden zijn om een deel of alle kosten vergoed te krijgen.

Het Mantelzorgcompliment

Als de hulpvrager een AWBZ indicatie voor zorg heeft kan de mantelzorger een vergoeding krijgen. Deze regeling bestaat sinds 2007. Per kalenderjaar mag degene die mantelzorg ontvangt voor maximaal 1 mantelzorger het mantelzorgcompliment aanvragen. De hoogte van dit bedrag was in 2007, 2008 en begin 2009 maximaal €250,- per jaar. In 2009 is de regeling veranderd en is dit bedrag verlaagd naar maximaal €230,- per jaar omdat de overheid verwacht dat er meer mensen in aanmerking komen dan daarvoor. In 2013 bedraagt het mantelzorgcompliment maximaal €200,- per jaar.

Degene wie van de mantelzorg afhankelijk is moet een langdurige, extramurale AWBZ indicatie voor zorg hebben wil de mantelzorger het Mantelzorgcompliment kunnen ontvangen. Langdurig houdt in dat de zorg minimaal 12 maanden gaat duren en extramuraal betekent buiten een instelling, thuis dus.

Het Mantelzorgcompliment kan niet worden aangevraagd. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) stuurt automatisch een bericht aan de zorgontvanger dat deze het Mantelzorgcompliment mag uitdelen. Er moet dan een formulier worden ingevuld en ondertekend en de mantelzorger ontvangt het bedrag rond de Dag van de Mantelzorg welke op 10 november is.

Persoonsgebonden budget (PGB)

Als een hulpvrager een Persoonsgebonden Budget heeft kan de mantelzorger daarvan worden betaald. De indicatiestelling voor een PGB loopt via het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Het PGB is als het ware een som geld waarvan de hulpvrager hulp kan inhuren. Dit kan professionele hulp zijn, maar ook mantelzorgers. Het PGB valt onder de AWBZ en kan alleen gebruikt worden voor taken die de mantelzorger uitvoert zoals verpleging, verzorging, ondersteunende,- en activerende begeleiding. Voor taken zoals huishoudelijke hulp, woningaanpassingen en hulpmiddelen moet een indicatie aangevraagd worden bij de gemeente omdat deze taken vallen onder de WMO.
© 2009 - 2020 M_vermaat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mantelzorg en mantelzorgcomplimentMisschien ken je iemand in je omgeving die mantelzorg verzorgt. Deze persoon levert dan onbetaalde zorg voor zieke famil…
Het mantelzorgcompliment: wat is het mantelzorgcompliment?Het mantelzorgcompliment: wat is het mantelzorgcompliment?Als je voor iemand in je omgeving zorgt omdat hij of zij ziek is of beperkingen heeft, kun je als mantelzorger een mante…
Mantelzorg, mantelzorgcompliment, respijthuisMantelzorg, mantelzorgcompliment, respijthuisMantelzorg wordt op de site van de Rijksoverheid als volgt beschreven: het is onbetaalde zorg voor een chronische zieke,…
Mantelzorgdag, ieder jaar op 10 novemberMantelzorgdag, ieder jaar op 10 novemberIn Nederland zijn er meer dan 2,5 miljoen mantelzorgers en deze worden jaarlijks in het zonnetje gezet en wel op 10 nove…

PGB: besteden in het buitenlandPGB: besteden in het buitenlandHet PGB (persoonsgebonden budget) was een budget met de bestemming er zorg voor in te kopen. De bestedingen moesten vera…
Liegen: Waaruit blijkt of iemand liegt?Het schijnt dat mensen zo'n twintig keer per dag liegen en dat is eigenlijk best veel als je erover nadenkt. Niet alle l…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Mantelzorg - Zorg voor een ander"

Reacties

Van Rompaey Vera, 25-08-2019 20:01 #11
Beste,

men schoonzus doet regelmatig haar vader naar het ziekenhuis voor controles behandelingen. Ze werkt halftijds en halftijds invaliditeit. Kan ze nog recht hebben om mantelzorger te zijn voor haar vader?
Met de vriendelijke groeten,

Vera

Jolanda, 19-01-2016 21:10 #10
Geachte,

Bij deze heb ik een vraag aan uw, ik zit zelf door omstandigheden in een uitkering, word inmiddels al weer het tweede jaar, en omdat mij ouders naast mij wonen en beiden in de 70 zijn en beiden ziek " doe ik met liefde en plezier zo goed als ik kan bij springen en hun helpen, dat houd in grote dingen in huishouden zoals de schoonmaak v grote oppervlakken, en zo twee a drie keer per week koken, ramen, strijken. enz.
Ook heeft mij ouders nu een keer per week een thuishulp, maar nu word mij gezegd dat ik hier een vergoeding voor aan kan vragen bij de gemeente? Zo dat ik dan minder door socialen dienst uit betaald kan worden?
Maar nu rest mij vraag wat de voor- en de nadelen hier van zijn. en worden dan mijn ouders hier weer op gekort op hun AOW? En hoe zit het dan met de thuishulp wordt deze dan opgeheven en moet ik daar dan voor nog meer in de plaats komen? Hopelijk kunt uw mij hier wat meer uitleg over geven, alvast bedank en met vriendelijke groet
Jolanda

Vanuytsel Marina, 18-01-2016 13:20 #9
Beste,

Ik ben een bruggepensioneerde (TBS) kleuterleidster! Mag ik dan in aanmerking komen voor mantelzorg bij mijn vader? Heb ik hier nadeel van bij de belastingdienst?

Alvast hartelijk dank

Tratsaert Veronique, 06-01-2016 17:36 #8
Ik heb 3 nekhernias, een whiplash en ga 2x per week naar de osteopaat. Om de 2 maand krijg ik infiltraties in de nekspieren. Mijn man helpt mij bij het huishouden waar hij kan, maar gaat ook nog gaan werken. Verder heb ik geen hulp in huis. Heeft mijn man recht op mantelzor? Ik kan jammergenoeg niet meer gaan werken en heb niets van inkomen.

A. Lede, 24-01-2015 20:54 #7
Met 18 weken zwangerschap ben ik mijn kindje kwijt. In plaats van kraamzorg zorgt mijn moeder voor mij. Komt zij in aanmerking voor mantelzorg vergoeding?
MVG
mvr. Lede

Annanooy, 31-10-2014 16:06 #6
Geachte ls, mag ik aub wat vragen? Door mijn extreme verleden en heden wat ik heb meegemaakt heb ik al jaren hulp nodig met angst fobieen en trauma, s.
en hulp met regelen nu hebben wij een goede vrien die echt veel voor ons doet en dag en nacht hulp bied.
Eigenlijk doet hij mantelzorg, nu wilt hij een curcus en ik probeer een vergoeding maar dan moethij eerst wel aangesloten zijn bij mantelzorggrpep of organisatie.
waar kunnen we inlichtingen krijgen?
Met Vr groet en dank Anna Nooy

J. Baldee, 04-03-2014 11:45 #5
Goeie morgen,

In bovenstaande tekst lees ik dat er verschillende mogelijkheden zijn voor mantelzorgers om een deel van de gemaakte kosten vergoed te krijgen. Mijn vrouw en ik wonen in Zundert. Mijn schoonmoeder verblijft in een verpleeghuis in Zwijndrecht. Wij bezoeken haar 2 maal per week. Dat brengt, naast andere kosten, veel reiskosten met zich mee (bijvoorbeeld bijna 1000 km per maand).

Wij zouden zeer graag op de hoogte gebracht worden over de hierboven genoemde mogelijkheden.

Bij voorbaat hartelijk dank,
Jan Baldee Reactie infoteur, 04-03-2014
Beste heer Baldee,

Allereerst bedankt voor uw reactie. Bij mantelzorg gaat het vaak om mensen die hulpbehoevend zijn, en nog in de eigen thuissituatie wonen. Voor de dagelijkse zorg zijn deze mensen afhankelijk van familie of bijvoorbeeld vrienden. In uw geval woont uw schoonmoeder in een verpleeghuis. Zij krijgt daar dan, als ik uw verhaal goed begrijp, de verzorging die zij nodig heeft en is daarmee niet afhankelijk van familie of andere personen in haar omgeving. Dit wordt dan geen mantelzorg meer genoemd en komen u en uw vrouw haar bezoeken. Misschien voert u daar verzorgende handelingen uit, maar is zij niet afhankelijk van de zorg die jullie haar geven. Ik begrijp dat dit kosten met zich meebrengt maar helaas kunt u niet in aanmerking komen voor een vergoeding in de vorm van het mantelzorgcompliment of betaling vanuit het PGB.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

F. J. Schoumans-Van Dijk, 03-09-2013 15:16 #4
Mijn man 67 jr. heeft in februari dit jaar een zwaar hartinfarct gehad, kan niet meer zelfstandig op straat moet met rolstoel of rollator zich verplaatsen dus verzorg ik hem als echtgenote dagelijks. kom ik in aanmerking voor mantelzorg vergoeding?

K. Merkus, 25-04-2013 09:57 #3
Ik ben single en heb de volledige zorg over mijn 2 kinderen. Ze zijn 2 en 6 jaar. Valt mijn zoontje van 2 onder mantelzorg? Omdat hij onder de 5 jaar is. Verder zijn het hele gezonde vrolijke kinderen. Reactie infoteur, 12-05-2013
Beste K. Merkus,

Als uw kind chronisch ziek of gehandicapt is valt deze zorg onder mantelzorg. Leeftijd van de kinderen is hierop niet van invloed.

Met vriendelijke groet

Jeannet van Dalsem, 29-08-2010 20:55 #2
Mevrouw/meneer, mijn moeder woont sinds januari in een aanleunwoning en vanaf die tijd is ze ziek en hulpbehoevend ze heeft 4 weken in het ziekenhuis gelegen en wordt nu tijdelijk verpleegd in het verzorgingshuis. We hopen dat ze over een paar weken weer naar huis kan met thuiszorg en veel hulp van mij. Ook nu doe ik erg veel voor haar zoals haar huis schoonhouden, boodschappen, naar het ziekenhuis en wat er verder nog te doen valt. Minstens 2 keer per week ga ik naar haar toe, een afstand van 70 km enkele reis. Mijn vraag is nu komt mijn moeder ook in aanmerking voor het mantelzorgcompliment? Graag hoor ik dit van u. vr gr Jeannet van Dalsem

Eej Schut Vos, 24-09-2009 12:07 #1
Ik ben mantelzorger voor mijn man en kind, min man heeft adhd, autisme en de daarbij horende depressie's, mijn 15-jarige zoon heeft mcdd, heb ik nu van beide recht op mantelzorg? Reactie infoteur, 25-09-2009
Hallo Eej Schut Vos,

Mantelzorg verleent u zoals ik begrijp aan zowel uw man als aan uw zoon. Uw vraag is mij echter niet geheel duidelijk maar ik zal proberen toch een antwoord te geven.
Mantelzorg kunt u niet aanvragen, dit geeft u al aan uw man en zoon wanneer u voor ze zorgt.

Het mantelzorgcompliment kan helaas niet aangevraagd worden, als u hiervoor in aanmerking komt wordt u hiervan vanzelf op de hoogte gesteld door de Sociale Verzekeringsbank. U kunt een mantelzorgcompliment verwachten als uw man en/of uw zoon een AWBZ indicatie voor langdurige extramurale zorg heeft.

Wanneer uw man en/of zoon geindiceerd is voor een PGB dan kunt u hieruit geld ontvangen voor de zorg die u verleent. U kunt hiervoor contact opnemen met het CIZ voor meer informatie. Zij kunnen u hiermee verder helpen. Ook om alsnog een indicatie voor PGB te krijgen kunt u contact opnemen met het CIZ.

Ik hoop hierbij uw vraag te hebben beantwoord.

Met vriendelijke groet,
M_Vermaat

Infoteur: M_vermaat
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 11
Schrijf mee!