InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Roddels en geruchten

Roddels en geruchten

Roddels en geruchten De baas doet het met zijn secretaresse. Die oncapabele collega heeft promotie gekregen omdat hij een vriendje is van de baas. De chef heeft zijn vakantie gedeclareerd. Roddels en geruchten, iedereen kent ze, iedereen heeft er weleens mee te maken, maar niemand verspreidt ze. Toch? Roddels kunnen mensen volledig verwoesten, iedereen is ertegen, maar genieten we er niet stiekem ook een beetje van zolang ze ons niet schaden? Hier een aantal wetenswaardigheden en tips over het omgaan met roddels.

Wanneer ontstaan roddels?

Roddels en geruchten ontstaan het meest tijdens onzekere tijden. Als er op het werk sprake is van een eventuele reorganisatie of een faillissement, zullen eerder roddels ontstaan dan wanneer de situatie helemaal stabiel is. Dit geldt niet alleen voor geruchten op het werk, maar ook voor geruchten in het hele land of zelf wereldwijd. Als een land in een crisis verkeerd bijvoorbeeld na een ramp, zullen journalisten en burgers eerder dingen gaan vertellen of schrijven die niet helemaal zeker of gecontroleerd zijn. Als er ergens een aanslag is gepleegd, wemelt het vlak daarna vaak van de geruchten over eventuele opvolgende aanslagen. Ook tijdens oorlogen, ontstaan veel geruchten. In sommige gevallen worden die expres de wereld in geholpen om burgers bijvoorbeeld gerust te stellen of om de vijand slechter af te schilderen dan het in werkelijkheid is. Een verklaring hiervoor kan zijn dat mensen in onzekere tijden er samen uit proberen te komen. Verder is het belangrijk of de leider, regering, baas, of kort gezegd: de baas, betrouwbaar en capabel is. Als die paniekerig of onzeker zijn, zullen eerder geruchten ontstaan. Vaak is het voor onzekere leiders ook lastiger om die geruchten dan weer de kop in te drukken. Als de ‘baas’ in het verleden eens gelogen heeft, zullen geruchten nóg beter gedijen.

Gevolgen van roddels

De meeste geruchten en roddels gaan over zaken die negatief zijn voor een of meerdere personen. Als iemand een gerucht verspreid dat de vrouw van een collega vreemdgaat, zal dit negatieve gevolgen hebben voor die collega en zijn vrouw ongeacht of het waar is of niet. Ook voor anderen kan het veel onrust met zich meebrengen. Er kan op het werk een negatieve sfeer ontstaan als mensen kwaad over elkaar spreken. Tijdens een onderzoek zijn in een bedrijf expres geruchten verspreid onder werknemers. Deze geruchten waren nergens op gebaseerd en waren dus hoogstwaarschijnlijk niet waar. Toch reageerden werknemers negatief, ze werden negatiever en minder loyaal tegenover hun baan.

Roddels kunnen mensen verwoesten. Zoals je misschien bij jezelf weleens hebt opgemerkt: ook al geloof je het gerucht niet dat de baas het met zijn secretaresse doet, je zult toch extra opletten als je ziet dat de secretaresse deze keer wel een erg kort rokje aanheeft of als de baas een keertje stottert als hij met haar praat.

Roddels voorkomen

Om roddels te voorkomen is het belangrijk dat mensen vertrouwen in je hebben. Consequent zijn en openlijk praten over bepaalde zaken is erg belangrijk. Natuurlijk moet je ook weer niet té open zijn, anders tip je misschien dingen aan die nog niet eens bekend waren en misschien een eigen leven gaan leiden.

Roddels uitdoven

Als een roddel eenmaal is ontstaan is het belangrijk om te voorkomen dat het zich verspreidt. Hoe vaker mensen namelijk een gerucht horen, hoe eerder ze het zullen geloven. Vooral als mensen een gerucht horen van een persoon die bekend staat als eerlijk en integer, zullen ze het aannemelijk vinden. Een gerucht helemaal negeren is niet handig, mensen kunnen dan het idee krijgen dat je iets te verbergen hebt en zullen extra nieuwsgierig worden. Het beste is om het gerucht te weerleggen, ontkennen heeft weinig zin want mensen willen (net als in de rechtbank) bewijzen zien. Als een gerucht voor een deel wel waar is, kan het slim zijn om dit te bekennen. Door dat deel toe te geven maak je een redelijke en eerlijke indruk en zullen mensen eerder begrijpen hoe de leugen is ontstaan. Want: ‘waar rook is, is vuur’ en op deze manier heb je ‘het vuur’ al laten zien waardoor mensen minder geneigd zullen zijn het gerucht verder uit te spitten.

En als het gerucht waar is...

Als het gerucht waar is, kun je ervoor kiezen te bekennen. Hierdoor zullen mensen hun interesse langzamerhand verliezen, want geheime dingen zijn veel interessanter dan openbare dingen.
Toch?
© 2009 - 2019 Francien, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Psychologie magazine, 27e jaargang, januari 2008

Reageer op het artikel "Roddels en geruchten"

Infoteur: Francien
Gepubliceerd: 24-06-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!