InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Een dag in de week geen vlees eten: het klimaat sparen

Een dag in de week geen vlees eten: het klimaat sparen

Een dag in de week geen vlees eten: het klimaat sparen Marianne Thieme van de Partij van de Dieren heeft restaurants opgeroepen om één avond in de week geen vlees aan de gasten voor te schotelen. Dit zou er voor zorgen dat het klimaat behoorlijk wordt gespaard. Een dag in de week geen vlees eten thuis zorgt er voor dat het voedseltekort wordt opgeheven. Dus waarom zou je dat niet doen: een dag in de week geen vlees eten?

Klimaatdoelstellingen Nederland gehaald met 1 dag geen vlees eten

Zouden niet alleen restaurants, maar alle mensen er voor kiezen om één dag in de week vegetarisch te eten, dan zou de uitstoot van broeikassen zodanig dalen dat de grootste milieuproblemen zijn opgelost. De klimaatdoelstellingen van de Nederlandse overheid zouden zelfs in één keer worden gehaald als alle Nederlanders een dag in de week geen vlees zouden eten. Overigens doen veel grote restaurants in de Verenigde Staten en Australië al mee aan de 1 dag in de week vegetarisch actie. Daar bestaat het menu op maandag vooral uit groenten, tofu en noten.

Eiwitten - plantaardige en dierlijke

In vlees zitten vooral eiwitten. Die heeft ieder mens nodig, maar er is verschil tussen plantaardige (granen, peulvruchten, noten en soja) en dierlijke eiwitten (vlees, vis, zuivel en eieren). Het lichaam houdt van beide eiwitten evenveel, dus de keuze om 1 dag in de week vegetarisch te eten hoeft geen probleem te zijn.

Dierlijke eiwitten: een enorme milieubelasting

Dierlijke eiwitten, vooral uit vlees, zorgen voor een enorme milieubelasting. Dieren hebben namelijk veevoer nodig om te groeien en voor elke kilo vlees is 2 tot 7 kilogram plantaardig voer nodig in de vorm van bijvoorbeeld soja of maïs. Ook is er veel meer water nodig om een kilo vlees te produceren. Dat is bijvoorbeeld honderd keer zoveel als voor het telen van een kilo graan. Daarbij komt dat het weglaten van vlees gedurende 1 dag in de week er voor zorgt dat dit gelijk staat aan een broeikasgasbesparing van 1 miljoen auto’s. Ook is het goed voor het lichaam om minder vlees te eten. Zeker rood vlees is moeilijk te verteren voor het lichaam, terwijl granen, peulvruchten en soja veel gemakkelijker door het lijf worden omgezet in energie. De kans op hartkwalen en nierstenen worden bovendien kleiner als de mens geen vlees eet. Bovendien zijn er tegenwoordig allerlei producten op de markt die vlees heel goed kunnen vervangen. Er zijn zelfs al visvervangers op de markt die zelfs naar vis smaken, maar het niet bevatten. Overigens zijn die zaken allemaal niet nodig, want eiwitten, ijzer en vitamine B zitten ook in brood, pasta, rijst, bruine bonen en linzen. Voldoende variatie dus.

Belangrijk als geen vlees wordt gegeten:

  • Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten zoals vlees, eieren en zuivel. Een tekort voorkomen kan door zuivel te eten of zo nu en dan een eitje weg te tikken.
  • Quornproducten en kaas zijn lekker, maar bevatten te weinig ijzer om vlees te vervangen. Van kaas wordt de mens bovendien dik en er zitten veel verzadigde vetten in die bij veel inname kunnen zorgen voor dichtgeslibde aderen.
  • Kant- en-klare vleesvervangers zoals balletjes, vegetarisch gehakt, vegaburgers en andere producten hoeven alleen maar in de pan te worden gedaan.
  • Noten en zadenpasta’s kunnen goed op het brood worden gegeten. Tahine (sesampasta) of gewone pindakaas vervangen ham of kipfilet gemakkelijk. Noten kunnen ook door de warme maaltijd. In dat geval moet worden uitgegaan van 40 gram noten per persoon.
  • Peulvruchten zijn er in zeer uiteenlopende varianten.Verse bonen, erwten, linzen, kikkererwten of andere peulvruchten kunnen verwerkt worden in schotels, maar ze kunnen ook in de soep, salades of in eenpansgerechten.
  • Verder zijn ook Seitan (van tarwemeel gemaakt) tahoe, tofu en tempé prima vervangers.

Feiten over vlees

  1. Gemiddeld eten mensen over de hele wereld zo’n 40 kilogram vlees per jaar
  2. Amerikanen eten echter het meeste. Zij eten gemiddeld 120 kilo per jaar per persoon.
  3. In arme landen ligt de consumptie op ongeveer 20 kilo per jaar.
  4. De NV voedselorganisatie denkt dat binnen 40 jaar het eten van vlees wereldwijd zal zijn verdubbeld. Dit heeft grote gevolgen voor het klimaat. Volgens de VN voedselorganisatie dat jaarlijks een oerwoud dat 6 keer zo groot is als de provincie Friesland wordt ontruimd om plaats te maken voor vee dat we met z’n allen opeten.
  5. Bovendien neemt het produceren van vlees een grote vervuiling teweeg. Alle koeien, schapen, varkens, kippen en andere dieren die we eten zorgen gezamenlijk over de hele wereld voor 18 procent van de broeikasgassen. Altijd wordt gezegd dat auto’s en vrachtwagens de grootste vervuilers zijn, maar die tak is verantwoordelijk voor ,,maar’’ 13 procent van de uitstoot van broeikasgassen.
Gerelateerde artikelen
Mager en gezond vlees die helpen bij het dieet!Mager en gezond vlees die helpen bij het dieet!Gezond koken en eten om te diëten is niet altijd even gemakkelijk. Een foute concludering van vele mensen is dat vlees a…
Wordt vegetarisme in de Jodendom aangemoedigd of ontmoedigd?Vegetarisme is geen gebod in het Jodendom. Toch mocht Adam alleen vruchten en groente eten. Er staat nergens dat hij vle…
Consuminderen; bewust omgaan met geld en milieuBewuster omgaan met geld, uitgaven budgetteren, zuiniger met energie en minder weggooien. Zomaar een greep uit de maatre…
Uitleg over verschillende groepen vegetariërsVegetariërs zijn mensen die geen vlees eten. Vegetariërs kun je onderverdelen in meerdere groepen. In dit verslag zal ik…
Flexitarisch eten biedt perspectiefFlexitarisch eten biedt perspectiefHuisdieren zijn lief en daarom houden we van ze. Dieren in de vleesindustrie zijn minstens zo lief, toch eten we ze mass…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad

Reageer op het artikel "Een dag in de week geen vlees eten: het klimaat sparen"

Reactie

Willie Splinter, 26-04-2012 18:21 #1
Ik eet minstens 5 dagen in de week geen vlees. Zoveel mogelijk ekologisch verbouwde producten. Ik gebruik echter wel biologische (eko) zuivelproducten. In bescheiden mate. Vis eet ik slechts bij uitzondering. Ik wil niet meewerken aan een leeggeviste oceaan. Ik zag laatst op tv dat kinderen leren debatteren. onderbouwen waarom ze bepaalde zaken wel of niet willen. Dat is goed, heel goed. Ik hoop dat de kinderen op scholen ook leren hoe ze verstandig kunnen omgaan met onze aarde. We hebben er immers maar één van (in bruikleen). Jong geleerd is oud gedaan. Misschien komt het dan toch nog goed met onze aarde, de wouden en alle dieren die op lijsten staan als "beschermde diersoorten". Ga door met het promoten van een zo milieuvriendelijk mogelijk gebruik van onze aarde. Want zonder haar hebben wij mensen geen bestaansrecht!

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 1
Schrijf mee!