InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Discriminatie – soorten en betekenis

Discriminatie – soorten en betekenis

Discriminatie is iets dat de afgelopen tijd veelvuldig in de media is. De politiek in Den Haag houdt zich er dagelijks mee bezig. De grens tussen vooroordelen en discriminatie is vrij vaag. Dat geldt ook voor de lijn tussen discriminatie en vrijheid van meningsuiting. Bij een aantal politieke partijen doet dit veel stof opwaaien. Maar ook binnen de maatschappij zoals wij die allen kennen speelt discriminatie al jaren een grote rol.

Wat is discriminatie?

Wanneer mensen ongelijk behandeld worden op basis van kenmerken, die er eigenlijk niet toedoen, valt te spreken over discriminatie. Hierbij valt te denken aan sekse, seksuele voorkeur, huidskleur en afkomst. Deze kenmerken zeggen echter helemaal niets over de mogelijkheden en capaciteiten van een persoon. Het is dan ook onterecht als mensen hierop worden aangesproken of afgewezen. Wanneer iemand solliciteert bij een busbedrijf, maar geen baan krijgt omdat hij geen rijbewijs heeft, is dat natuurlijk volkomen logisch. Maar wanneer iemand solliciteert en geen baan krijgt omdat hij een andere huidskleur heeft, is er sprake van discriminatie.

Wat zijn vooroordelen?

Vanuit discriminatie is de stap naar vooroordelen snel gemaakt. Het verschil tussen discriminatie en vooroordelen is dat het er bij discriminatie niet alleen gaat om gedachten en ideeën – zoals bij vooroordelen – maar ook om wat daarover gezegd wordt, en zeker wat daarmee gedaan wordt. Wanneer gehandeld wordt vanuit bepaalde vooroordelen, bereik je discriminatie.

Soorten van discriminatie

Op het gebied van discriminaties zijn verschillende soorten. De meest voorkomende vorm is discriminatie op grond van afkomst. Daaronder vallen ook huidskleur en ras.

Discriminatie op grond van afkomst

Mensen die uit het buitenland komen, krijgen al snel te maken met vooroordelen, die in veel gevallen leiden tot discriminatie. Werknemers nemen liever geen buitenlanders aan, omdat ‘die niet te vertrouwen zijn’, ‘stelen’ of ‘te lui zijn om te werken’. Racisme gaat nog een niveau hoger. Bij racisme worden er ook daadwerkelijk acties ondernomen om rassen achter te stellen, bijvoorbeeld door hen ongelijk te behandelen, maar ook door geweld te gebruiken.

Discriminatie op grond van geslacht

Een andere vorm van discriminatie is die op grond van geslacht. Hoewel mannen en vrouwen dezelfde rechten en plichten hebben, zijn er op grond van geslacht nog veel vooroordelen. Vrouwen horen achter het aanrecht en mannen verdienen de kost. Als een vrouw gaat solliciteren als stratenmaker en ze wordt niet aangenomen omdat dit mannenwerk is, is al sprake van discriminatie op grond van geslacht.

Discriminatie op grond van seksuele voorkeur

Ook deze vorm van discriminatie heeft in het verleden al veel stof doen opwaaien. Wanneer een homo bijvoorbeeld een bar in wilt en niet wordt binnengelaten omdat hij homo is, is al sprake van discriminatie. Andersom geldt natuurlijk precies hetzelfde en ook dat komt – zij het in mindere mate – voor.

Discriminatie op grond van leeftijd

Er is een verschil tussen regels en discriminatie op grond van leeftijd. Wettelijk is namelijk bepaald dat je pas vanaf je zestiende drank mag komen – tot een bepaald alcoholpercentage – en pas vanaf je achttiende je rijbewijs mag halen. We spreken echter wel van discriminatie op grond van leeftijd als je vanwege je leeftijd niet wordt toegelaten tot een bepaalde functie, omdat je niet in de leeftijdscategorie valt. Officieel gezien mogen bedrijven niet adverteren met leuzen als ‘jonge enthousiaste medewerker gezocht’ of ‘gezocht: man tussen de 30-40’.

Discriminatie op grond van handicap

Wanneer mensen vooroordelen en uiten op grond van personen met een handicap en hen om die reden ergens niet deel aan laten nemen, is er sprake van discriminatie op grond van handicap. Een voorbeeld hiervan is lidmaatschap aan een sportvereniging.
Gerelateerde artikelen
Impliciete en expliciete discriminatieDiscriminatie is zo oud als de mensheid. Mensen denken positief over de groep waar ze bij horen (ingroups). Over groepen…
Discriminatie in NederlandOndanks de grondwet bevinden verschillende groepen (met name allochtonen) zich in een achterstandspositie. Hierdoor onts…
Vooroordelen, stereotypen en discriminatieVooroordelen, stereotypen en discriminatie komen veelvuldig voor in het dagelijkse leven. Iedereen krijgt er mee te make…
Geslachtsstereotypering: Moderne discriminatie van vrouwenGeslachtsstereotypering: Moderne discriminatie van vrouwenOver de hele wereld bestaan ze; versimpelde opvattingen over hoe vrouwen of mannen in elkaar zitten. Vele boeken zijn ge…
Vooroordelen, Stereotypen, Racisme: hoe ontstaat het?Vooroordelen, Stereotypen, Racisme: hoe ontstaat het?"Opvattingen en oordelen die mensen hebben over zowel zichzelf, de eigen groep en cultuur, als over andere groepen en cu…

Reageer op het artikel "Discriminatie – soorten en betekenis"

Reacties

Brian, 15-10-2016 15:14 #3
Discriminatie betekent onderscheid maken tussen… Negatieve rassen discriminatie is specifiek wat er in de wandelgangen absoluut wordt aangenomen als te zijn discriminatie, maar als ik geen pindakaas lust, maar wel choco pasta, is dat ook discrimineren volgens de definitie.

Discriminatie staat hoog op de agenda, wanneer het past in het straatje van de desbetreffende organisatie, regering, etc. Andere vormen van discriminatie die er evenveel toedoen, worden onder stoelen of banken geschoven, want dat past niet in "hun" straatje. Dus tenzij we weten waar we over praten en dan op 1 lijn zijn, dan heeft het "praten over" of "discussiëren over" discriminatie zin. Zo niet blijven "ze" ons sturen van het kastje naar de muur. Als ik met 2 voorbeelden wil afsluiten: Ik wil geen buiten aardse wezen als vrouw, dan discrimineer ik. Ik sta het niet toe dat een pedofiel in mijn winkel komt, dan discrimineer ik.

Engelbert, 24-01-2012 15:33 #2
De Regionale Belastinggroep int de "wateringezetene heffing en de "Zuiveringsheffing".

Nu is het zo dat deze belasting kwijtgescholden kan worden als je dusdanige lage inkomsten hebt dat je op het sociaal minimum leeft. Alleen voor partikulieren en NIET voor zelfstandige ondernemers. Wij worden er door getroffen omdat wij zelfstandig ondernemer zijn maar op (soms minder dan ) sociaal minimum leven. Wij zien dat er onderscheid wordt gemaakt met een groep mensen. De zelfstandige. En partikulieren, Leven in hetzelfde land en proberen ook inkomstern te verwerven. Is dit geen discriminatie?

Hennie Kempe, 23-09-2011 09:48 #1
Wij werken veel voor woningbouwverenigingen, met poolse arbeiders. Door de woningbouw wordt nu gesteld, je werkt met polen, als dit zo doorgaat
moet je er wel rekening mee houden dat wij bepalen wie er werk toebedeeld
krijgt. Maar zij willen toch alles bijna voor niets gedaan hebben. Het is toch een cooperatie die het belang van de leden voorop moet stellen? Met nederlandse mensen is dit niet te
doen. Is dit discriminatie?

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 27-05-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 3
Schrijf mee!