InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Maatschappelijk werk: Wat kunnen ze voor mij betekenen?

Maatschappelijk werk: Wat kunnen ze voor mij betekenen?

Dit artikel gaat over het maatschappelijk werk. Met welke reden zou ik naar het maatschappelijk kunnen gaan? Wat kunnen ze voor me doen en kunnen ze me ook daadwerkelijk helpen? Iedereen krijgt wel eens problemen. Soms kun je het wel oplossen en soms ook niet. Er zijn mensen die problemen hebben en die het aan de hand van vrienden ,familie en kennisen kunnen oplossen maar niet iedereen heeft dit gemak of je kan er op die manier niet aan uit komen. Je kunt daar voor naar deskundige hulpverlening ,het maatschappelijk werk.

Overal is er wel maatschappelijk werk hier kun je zonder verwijsbriefje naar toe en de hulpverlening is gratis. Sommige mensen denken dat het maatschappelijk werk er alleen maar voor is om te praten over psychische problemen. Maar je kunt voor veel meer dingen naar het maatschappelijk werk. Het maatschappelijk werk schrijft wel gegevens op om je beter van dienst te zijn maar heeft wel een geheimhoudings plicht dus al je problemen zijn vertrouwelijk.

Voor welke problemen kan ik naar het maatschappelijk werk?

Je kunt terecht bij het maatschappelijk werk voor relatie problemen, opvoedings problemen, echtscheiding, werkeloosheid, arbeidsongeschiktheid, spanningsklachten, zware stress, eenzaamheid, problemen op het werk, problemen met instanties, leven in een ander cultuur, verwerking van ingrijpende gebeurtenissen, zingevingsvragen, problemen met de woonsituatie en nog veel meer.

Het maatschappelijk werk helpt je met weer alles op een rijtje te zetten. Ze luisteren naar je problemen en gaan dan samen met je kijken hoe je het beste de problemen kunt aanpakken. Ze geven aan waar je het beste kunt zijn en verwijzen je zonodig door. Heb je veel geld problemen dan kijken ze samen met je wat je hier het beste aan kunt doen en geven je tips en adviezen. Voor veel mensen is dit een hele steun. Heb je echt heel veel aan je hoofd en moet je veel regelen en weet je niet waar je moet beginnen dan kunnen ze je helpen door een stappen plan met je op te zetten en je richtlijnen te geven van waar je moet beginnen.

Maar wie kan er nu precies een beroep doen op het maatschappelijk werk?

Iedereen kan beroep doen op het maatschappelijk werk. Het maatschappelijk werk is er voor iedereen die hulp nodig heeft. Kunnen ze je niet helpen dan verwijzen ze je door naar iemand die dat wel kan. Het maatschappelijk werk neemt desgewenst ook contact op op met gezins of familieleden. Je kan voor een keer naar het maatschappelijk werk maar je kunt ook meerdere keren je zit nergens aan vast en niets is verplicht.

Waar kan ik me aanmelden voor maatschappelijk werk?

Je hoeft je nergens aan te melden voor het maatschappelijk werk. Het maatschappelijk werk is via ANW van de markenlanden en is overal te vinden. Vaak hebben ze een open inloop spreek uur waarbij je een medewerker te spreken krijgt. Die persoon kan je adviezen geven en eventueel door sturen naar de persoon of instantie die je kan helpen.

Bureau Sociaal Raadslieden

Voor problemen met het invullen van formulieren zoals belastingen, huurtoeslag, alleenstaande eenouderkorting, studiefinanciering, en consumenten zaken kun je naar het bureau sociaal raadslieden. Ook kun je hier naar toe voor hulp van het schrijven van brieven en bezwaarschriften. Ze helpen je dan met het invullen van de formulieren en ook dit kost je niets. want vaak is het erg moeilijk om deze papieren zelf in te vullen dus je staat er nooit helemaal alleen voor.
© 2009 - 2019 Kirstin, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sociale Raadslieden, wie zijn dat?Sociale Raadslieden, wie zijn dat?Voor mensen met een laag inkomen en die problemen hebben met regelgeving, belastingen of bijvoorbeeld het schrijven van…
Maatschappelijk werk en DienstverleningHet helpen van mensen gaat je van nature gemakkelijk af. Je hebt er plezier in en je werkt graag met mensen samen. Als j…
Wat doet een ouderenadviseur?Wat doet een ouderenadviseur?Als ouderenadviseur ondersteun je voornamelijk ouderen die steeds meer problemen hebben of steeds meer moeite hebben om…
Gratis juridisch adviesGratis juridisch adviesEr hangt vaak een behoorlijk prijskaartje aan juridisch advies, maar gelukkig zijn er gratis alternatieven. Het inhuren…
Schoolmaatschappelijk werk in RotterdamDe werkdruk van leerkrachten is hoog en daarnaast beschikken leerkrachten niet altijd over de benodigde deskundigheid om…
Bronnen en referenties
  • Stichting markenlanden

Reageer op het artikel "Maatschappelijk werk: Wat kunnen ze voor mij betekenen?"

Reacties

Tamina, 28-08-2017 17:55 #7
Hallo
Ben moeder van 3 kinderen zit in een vechtscheiding. We hadden met huiselijk geweld te maken lichamelijk en geestelijk. Getrouwd met hem op mn 18de. En was altijd van hem afhankelijk ik was er alleen voor de kinderen en 's avonds voor hem.

Nu ben ik alleen met mn kids maar kan moeilijk rondkomen, hij betaalt geen all. Maatschappelijk werk zou me helpen. 3 dagen lang maakt ze afspraak en zegt telkens af. Vandaag heb ik haar 8 keer gebeld op de gehele dag. Ze neemt niet op en belt niet terug of ze is bezet. Waarom is dat? We zitten al in de puree. Hoe bestaat het dat maatschappelijk werk er nog een schepje boven op doet?

Kaki, 03-02-2017 19:19 #6
Ik wil bij mijn man weg. Heb een koopwoning en wil weg met mijn zoon maar heb een ander woonhuis nodig, maar weet niet waar ik moet beginnen?

Josh, 15-01-2017 14:24 #5
Ik, mijn vrouw en zoon wonen in Duitsland en willen graag terug naar Nederland verhuizen. Mijn vrouw en ik zijn beide studerend en dit maakt het voor ons vrijwel onmogelijk ergens iets toegezegd te krijgen. Ondanks dat ons inkomen niet laag is, schrikt dit iedereen af. Zou MW hier iets in kunnen betekenen?

Anna, 26-11-2015 15:00 #4
Hoi. Ik ben alleenstaande moeder. Ik werk 40 uur per week. Mijn kind breng ik elke dag naar een gastouder. Ik ben deze week ziek en ik zei dat tegen haar op woensdag voor drie uur dat ik mijn zoon niet breng op donderdag en vrijdag want ik wil vrij hebben. Moet ik die twee dagen aan haar betalen?

Joline de Waal, 29-05-2015 10:16 #3
Ik zit er erg over in, dat onze jongste dochter geen werk heeft omdat ze per 4 maart haar ontslag bij de m c d supermarkt heeft gekregen na 3 jaar daar te hebben gewerkt, ze kunnen haar geen vast contract aanbieden. Ze is 21 jaar oud en kan nog maar niet aan het werk komen, nu krijgen we vanaf volgende week maatschappelijk hulp bij ons thuis, omdat ze ook voor andere problemen komt. Nu is mijn vraag zou een maatschappelijk hulp ook mee kunnen helpen om onze jongste dochter aan een baan te helpen? Dat zou erg fijn zijn.

Tilburgse, 28-03-2013 22:24 #2
Ben helemaal met Ruud mee. Heb naar hun gebeld in Tilburg. Ik zie er geen uitweg meer uit mijn situatie, maar werd gewoon weggevoetbald naar de huisarts, terwijl ik daar duidelijk over was dat ik daar problemen mee heb.

Ruud, 23-01-2011 12:29 #1
Ik ben in heerlen voor hulp geweest, Maar heb er werkelijk niks aan gehad! Ze helpen je niet en zeggen alleen maar wat je zelf moet doen terwijl ik juist daarom om hulp kom vragen. Ze zouden er moeten zijn voor je maar zoals alle nederlandse instanties komt het erop neer dat je het je lekker zelf mag uit zoeken.

Infoteur: Kirstin
Gepubliceerd: 29-01-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 7
Schrijf mee!