De metroseksuele man

David Beckham, wie kent hem niet? Hij is naar alle waarschijnlijkheid de meest bekende metroman die er is. Maar wanneer ben je nou eigenlijk een metroman?

Definitie

De metroman is niet bij iedereen bekend, daarom eerst een korte definitie die McFredries geeft en die ik vertaald heb: ‘Een narcist die niet alleen van zichzelf houdt, maar ook van zijn lifestyle en zich zeer bewust is van zijn vrouwelijke kant’.

Oorsprong van de definitie 'metroman'

De term metroman, ook wel metroseksuele man genoemd, werd een trend in 2003 toen een Amerikaans programma de show ‘Totally Gay’ lanceerde. Deze show verkende homoseksualiteit in de popwereld en maakte een reportage over de opkomende trend ‘metroseksualiteit’. Al snel werd de term heel veel gebruikt en sprak men in Amerika over een nieuwe soort man. De term zelf bestond al wat langer, een freelance journalist genaamd Mark Simpson gebruikte hem voor het eerst in zijn artikel:’Here come the mirror men’ dat gepubliceerd werd in ‘The Independent’ op 15 november 1994. De makers van de show ‘Totally Gay’ hebben de term nieuw leven ingeblazen.

Eigenschappen van de metroman

De metroman is zich zeer bewust van zijn lichaam en doet alles om dat lichaam te verfraaien. Hij is zich ook bewust van zijn vrouwelijke kant. Hier schaamt hij zich absoluut niet voor, integendeel, hij gaat uitgebreid winkelen, geeft veel om mode en parfums en gebruikt soms zelfs make-up om zich gezicht beter uit te doen laten komen. Je moet de metroman echter níet verwarren met de homoseksuele man, de metroman valt in principe op vrouwen en gedráágt zich niet vrouwelijk.

Bekende metromannen

Zoals ik in de inleiding al noemde is David Beckham naar alle waarschijnlijkheid de bekendste metroman die er is. Hij is alleen niet de enige bekende metroman, andere metromannen zijn bijvoorbeeld Brad Pitt en Dominic Monaghan.

Weg met de metroman?

Niet iedereen was even blij met de opkomst van de metroman. In eerste instantie lijkt het natuurlijk ideaal, een superverzorgde man, niet waar, dames? Maar hoe leuk is het nog als hij langer winkelt dan jij, langer in de spiegel staat en zelfs jouw dagcréme gebruikt? Niet heel ideaal volgens bepaalde mensen. Op internet wordt er lustig op los geblogd over de metroman.

Intussen is de metroman-hype een beetje tot rust gekomen, hij begint zelfs al weer een beetje uit de mode te raken. Tegenwoordig willen we weer échte mannen!
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • McFedries, Paul. “Metrosexual.” The Word Spy. 4 Sep. 2002.

Reageer op het artikel "De metroseksuele man"

Reacties

Tom, 06-09-2017 15:52 #2
Dé metroman bestaat niet. Het is eigenlijk een verzamelnaam voor een groep mannen die meer dan 'gemiddeld' aandacht besteden aan hun uiterlijk, meelopen met trends en zich bovengemiddeld gemiddeld gevoelig(er) opstellen en dit ook durven tonen. In positieve zin kan je zeggen een traditionele breuk met het verleden waarin mannen nog ruwe bolsters waren die niet nadachten maar deden en vooral hun gevoelens nooit lieten zien. Dat wekt bij bepaalde mensen (meestal vrouwen) een positieve indruk omdat dat nou net iets is waar de meeste vrouwen bij hun vriend of man zo naar verlangen. In negatieve zin als 'zwakke' mannen die meegaan met de (in Nederland behoorlijk agressieve) emancipatie stromen en zich laten onderdrukken (zich gewonnen geven) hieraan. Het zou inweze tegennatuurlijk zijn voor een man zich zo te gedragen en dat heeft natuurlijk ook gevolgen in zijn presteren. Ikzelf ben daarentegen in denken een typisch tradionele man die een discussie niet uit de weg gaat en als het moet ook zijn gevoelens durft te laten zien. Ik ben ijdel en doe veel aan mijn uiterlijk. Wat ben ik dan?

Ben Muskens, 20-10-2014 12:34 #1
Kort geleden werd ik bestempeld als metro-man. Wist niet wat het was. Dus maar gegoogeld. Het is helder, dat ben ik dus. Vorig jaar heb ik mijn vrouw verloren na 40 jaar huwelijk. Zelf kom ik uit een gezin van 5 jongens. In zo'n gezin gaat het er wat hoekig aan toe. Veel belangstelling voor diepere gevoelens zijn er niet. Dus heb ik altijd belangstelling gehad voor het vrouwelijke geslacht. Altijd veel vriendinnen gehad en nu nog. Vrouwen boeide mij zeer in het algemeen en hoe zij hun gevoelens uiten. Nu even wat anders. Nu wij het waterman tijdperk zijn binnengetreden (sinds 2002) zal het vrouwelijke in de man meer aan het licht komen en geactiveerd worden. In dat licht gezien moet de stelling onder het kopje WEG MET DE METRO-MAN? maar eens tegen het licht worden gehouden. En de schrijfster in kwestie zou ik willen zeggen HET IS OOK NOOIT GOED!

Infoteur: Flew
Laatste update: 17-01-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 2
Schrijf mee!