De man en zijn luxe
Mannen luxe is heel anders dan vrouwen luxe en waar de vrouw behalve bekende merken ook vaak veel wil hebben, is de man meer gericht. Hij gaat ergens voor wat hem aanspreekt en dat maakt ook het verschillend “shoppen” van beide sekse. Waar de man voor gaat, ligt meestal in het verlengde van hemzelf. Dit, terwijl een vrouw vaak veel “breder” winkelt en niet zelden winkelt om het winkelen. Hoe dan ook, de man kent ook zijn behoefte aan luxe.
Ieder zijn luxe
Hoewel er nogal wat mensen zijn die moeite hebben om gericht een cadeau voor een man te zoeken en te vinden, zijn mannen over het algemeen juist gerichter geïnteresseerd in zaken. Dit zou het proces voor een cadeau juist moeten vergemakkelijken. Niets is minder waar en dat heeft wellicht weer te maken met dat dit type man precies weet wat hij wil.
Voor een ander kopen
Het probleem zit hem vaak in de gedachtegang van de man, waarbij de partner – zijnde een vouw – de vertaalslag moet maken naar het (luxe) cadeau. Omdat de gedachtegang van de man zoveel anders is dan die van de vrouw, wil het proces daar nog wel eens fout gaan.
Versterkt de man
Veel mannen kunnen met luxe producten het eigen totaalplaatje versterken en veelal onbewust laten vele mannen zich hierdoor leiden. Denk aan producten zoals:
- Luxe auto’s; veel uiterlijk vertoon in snelheid, gadgets (waar je ogenschijnlijk wat aan kunt hebben) en luxe zoals dure leren bekleding.
- Exclusieve horloges; groter, meer mogelijkheden op en in het klokje en bij voorkeur van exclusieve merken.
- Gelimiteerde (vul)pennen; de bekende merken brengen nogal eens exclusieve gelimiteerde versies uit, veelal met een bekende naam.
- Dure maatkleding; een goede tailor maakt perfect zittende kleding met stoffen van bekende wereldmerken.
- Exclusieve zonnebrillen; de bekende modemerken hebben bijna allemaal ook een exclusieve lijn met zonnebrillen.
- Krachtig en geraffineerde stereosets; al dan niet voor in de auto met veel power, maar geraffineerd in de techniek en veelal met een apart design.
- Telefoon / tablet; de nieuwste met de meeste mogelijkheden, waarbij het minder relevant is of je het ook daadwerkelijk nodig hebt.
- Wellness; jezelf lekker laten verwennen en goed voor jezelf zijn met goede voeding, sauna, massages etc.
Goed voor het ego
Zowel voor mannen als vrouwen geldt, dat het ego versterkt kan raken door jezelf te “bekleden” met luxe producten. Mannen hebben het met dit soort producten meer dan vrouwen en volgens enkele onderzoeken (voor een modeketen en een automerk) zeker 4 : 1.
De man heeft nog steeds, vanuit de traditionele rol, het plaatje van de beschermer, degene die de vijand verslaat en dat is sinds de holbewoner niet anders geworden. Spreekt voor zich dat de wereld verder is gegaan en hij deze rol niet (meer) op zich hoeft te nemen. Maar de mens in basis is niet anders geworden en dus blijft deze basis ook gelijk.
Metromannen
Een ommekeer, die tijdelijk lijkt, is de metroman die er even is geweest. De metroman die meestal afkomstig is uit de grote stad en veelal met uiterlijkheden bezig en soms zelfs vrouwelijke trekjes heeft. Met name het gevoel tonen, waar vrouwen over het algemeen beter in zijn, en de zachte kant van zichzelf laten zien. Hij wordt ook wel de metropolitische man genoemd.
Hoewel een aantal zaken overeen komen, is de man en zijn luxe - zoals hierboven beschreven - over het algemeen geen metroman.
Sexy mannen
Veel van de mannen zoals boven beschreven zijn heteroseksueel, volgens de onderzoekers zo’n 73%, en worden door veel vrouwen als sexy ervaren. Het uiterlijk vertoon wordt op prijs gesteld en geeft weer aan dat er geld is. Dit heeft – vaak onbewust – weer een positieve uitwerking als het gaat om het kunnen zorgen voor een gezin, waar de jongere vrouw veelal mee bezig is. Dit is vaak geen bewust proces, maar zit diep geworteld in de mens. De leeftijd van de man is dan minder relevant, zolang hij maar voor nageslacht kan zorgen (sterke genen is het belangrijkste).
Tot slot
Het lijkt zo primitief, maar het is iets wat in de mens zit. Het gaat vaak onbewust met de man die met de luxe als een verlengstuk van zichzelf ziet en de vrouw die het ziet als mogelijkheid voor haar nageslacht. De mens is de mens en blijft dit, ook met deze elementaire zaken die diep geworteld zitten. De luxe van de man komt dus op verschillende fronten naar voren.