Kenmerken van Millennials
Generatie Y wordt in de volksmond Millennials genoemd, vanwege het feit dat ze grotendeels opgroeiden in het nieuwe Millennium. Deze generatie is grofweg tussen 1980 en 2000 geboren en heeft veel invloed op het huidige wereldbeeld. Zo zijn ze de belangrijkste consumentengroep en zijn er vele lezingen en seminars over deze generatie. Millennials is een beruchte groep die vaak niet begrepen wordt en waar regelmatig kritiek op is, maar tegelijk wordt er veel van ze verwacht.
Zingeving
Ruim een kwart van de Nederlandse Millennials geeft aan dat ‘zingeving’ en ‘een positieve bijdrage leveren’ de belangrijkste prioriteiten zijn in hun werk, volgens een onderzoek van ManpowerGroup. Daarna volgt ‘goed samenwerken’ en pas op de derde plek staat ‘geld verdienen’. Een grote verandering ten opzichte van de vorige generatie. Millennials worden dan ook vaak gezien als een idealistische groep. Ze zijn tevens flexibeler qua banen en vinden het geen probleem om van baan te wisselen.
Bron: Pixabay, Pexels Technologie
Het grootste verschil tussen Millennials en alle vorige generaties is dat ze zijn opgegroeid met technologie. In hun tienertijd hadden ze al mobieltjes, de meesten hadden thuis internet en social media kwam steeds meer in hun leven. In hun twintiger jaren konden ze al gauw niet meer zonder smartphones en apps. Een onderzoek van Nielsen in Amerika kwam er zelfs achter dat 83 procent van de Millennials met hun telefoon slaapt.
Dit betekent ook dat ze makkelijker met technologie om kunnen gaan dan vorige generaties. Dat helpt hen op de werkplek, waar technologie steeds belangrijker wordt, maar ook in het dagelijks leven. Waar oudere generaties vaak overweldigd raken door alle nieuwe ontwikkelingen, zijn de Millennials dit al heel hun leven gewend. Maar het heeft ook een keerzijde: Millennials zijn veel bezig met hun imago door social media. Ze voelen veel druk om net zo’n leuk leven te hebben als hun vrienden online uitstralen en de helft geeft zelfs aan hierdoor meer geld uit te geven. Ook geeft meer dan de helft aan dat ze weleens een foto hebben gepost waarop het leek alsof ze op een veel duurdere plek uit eten of op vakantie waren dan werkelijk het geval was, volgens een onderzoek van Learnvest in 2017.
De financiële crisis
Iets dat vaak onderschat wordt is de invloed van de financiële crisis op Millennials. Deze generatie is deels opgegroeid in de welvarende jaren 90 en het vroege millennium. Er werd hen gezegd dat ze alles konden worden wat ze wilden, als ze maar naar school gingen. Maar tegen de tijd dat deze groep ging studeren was de financiële crisis in volle gang. Toen ze eenmaal op de banenmarkt kwamen, bleken er geen banen te zijn. Onbetaalde stages en laagbetaald uitzendwerk was meestal het enige dat voorhanden was. Vaak wordt er kritiek geuit op het feit dat veel Millennials nog bij hun ouders wonen, maar dit is meestal puur uit financiële noodzaak.
Tevens bleek uit onderzoek van Bamm London in 2016 dat ze weinig vertrouwen hebben in banken en dat ze het gevoel hebben dat alles wat ze hebben verwezenlijkt binnen korte tijd weer ongedaan gemaakt kan worden. Traditionele financiële mijlpalen die hun ouders aanhielden, zoals een huis kopen of een nieuwe auto, zijn dan ook een stuk minder belangrijk voor Millennials.
Liberale politiek
Millennials zijn een stuk minder geïnteresseerd in politiek dan hun voorgangers. Ook dit heeft te maken met de financiële crisis: de meeste Millennials geven aan geen vertrouwen in de politiek te hebben. Uit onderzoek in België bleek dat deze generatie een grote kloof voelt met de politiek, maar drie procent gaf aan zelf politicus te willen worden.
Tegelijkertijd is deze generatie liberaler dan hun voorgangers. Dit grote verschil zag je bij de verkiezingen in Amerika en bij Brexit in Engeland. Als het aan de Millennials had gelegen, dan was Hillary Clinton nu president geweest en zou Engeland nooit uit de EU stappen. Terwijl Baby Boomers massaal op Donald Trump en vóór Brexit stemden. Deze generatie is ook de meest multiculturele ooit. Geen wonder dus dat bewegingen als Black Lives Matter belangrijk zijn voor Millennials. Ook is homoseksualiteit heel normaal voor deze generatie en is een groot deel voorstander van het homohuwelijk.
Bron: Snapwire, Pexels Minder seks
Uit een onderzoek aan de universiteit aan San Diego in 2015 bleek dat Millennials minder seks hebben dan beide generaties voor hen. Een groot deel van de huidige twintigers en dertigers had op hun achttiende nog geen seksuele contacten gehad. Millennials zijn ook voorzichtiger geworden: ze gebruiken vaker condooms dan vorige generaties, wisselen minder vaak van sekspartner en het aantal tienerzwangerschappen is sterk gedaald.
De sterke daling qua seks schijnt vooral te maken te hebben met ambitie en onzekerheid. Millennials werken ontzettend veel, zelfs vakantiedagen worden regelmatig opgegeven. Door de financiële crisis zijn ze doodsbang om hun baan te verliezen. Social media en dating apps hebben het er niet makkelijker op gemaakt in de liefde, maar juist moeilijker. Er is zoveel keus, dat het niet snel goed genoeg is. Bovendien is uiterlijk dankzij diezelfde social media en apps belangrijker dan ooit en is het dus moeilijker om indruk te maken met je gevoel voor humor of intelligentie.
Bron: 422694, Pixabay Psychische klachten
Millennials belanden vaker bij de psycholoog dan vorige generaties. De krant Metro vond dit zo typisch dat ze er in 2017 meerdere artikelen over plaatsten en onderzoek deden: 63 procent van de ondervraagde Millennials had een psycholoog bezocht, 24 procent is dagelijks bang om een burn-out te krijgen en 14 procent is op dit moment overspannen. 43 procent gaf aan last te hebben van psychische klachten als slecht slapen, angst en slecht eten, tevens gaf 41 procent aan deze klachten stil te houden om niet als aansteller gezien te worden. Maar waarom zitten zoveel Millennials slecht in hun vel? Naar eigen zeggen: de behoefte eeuwig perfect te zijn op alle fronten, onzekerheid, de druk op werk/stage is te hoog want voor mij tien anderen en te veel keuzes op jonge leeftijd.
Daarnaast geven psychologen aan dat ons stresssysteem niet gemaakt is voor alle prikkels die Millennials binnen krijgen. Bovendien hebben ze geen referentiekader: ze kunnen niet kijken naar hun ouders en grootouders en daarvan leren, want die leefden in een heel ander tijdperk. Een hardnekkig ideaalbeeld is tevens een probleem dat Millennials in de weg zit: ze zijn opgegroeid met het idee dat geluk maakbaar is en dus schamen ze zich als ze niet gelukkig zijn.