InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Wat is de definitie van het begrip 'millennials'?

Wat is de definitie van het begrip 'millennials'?

Wat is de definitie van het begrip 'millennials'? Anno 2018 wordt in veel nieuwsberichten het woord 'millennials' gebruikt. Met millennials wordt een categorie mensen aangeduid geboren binnen een bepaalde periode. De periode waar het om gaat is niet eenduidig, maar over het algemeen wordt aangenomen dat millennials mensen zijn die geboren zijn in de periode van 1980 tot 2000. De naam 'millennials' wordt gebruikt omdat de mensen geboren binnen deze periode zich hebben ontwikkeld aan het begin van het nieuwe millennium. De ouders van millennials komen vaak uit de babyboomgeneratie (1940 tot 1955) of uit generatie X (1955 tot 1970).

Millennials

'Millennials' is een benaming die over het algemeen wordt gebruikt voor de generatie mensen met een geboortejaar tussen 1980 en 2000. Ze worden ook wel generatie Y genoemd (de generatie volgend op generatie X). Deze generatie heeft zich ontwikkeld in het nieuwe millennium en daarom worden mensen uit deze generatie ook wel millennials genoemd. De term millennials wordt vaak geassocieerd met bepaalde kenmerken van mensen uit deze generatie.

Kenmerkende eigenschappen van millennials

Het algemene beeld dat bestaat over millennials is dat ze idealistischer zijn, dat ze meer met zichzelf bezig zijn / narcistischer zijn en dat ze veel bezig zijn met moderne technologieën en er daarom ook beter mee zijn. Dit is een stereotype beeld van de millennial en veel van de eigenschappen die worden geassocieerd met millennials zijn niet bewezen.

Individualistisch, egocentrisch en narcistisch?

Het idee dat over millennials bestaat is dat zij narcistisch en individualistisch zijn. Ze zijn opgegroeid met het beeld dat zij alles kunnen worden als zij dat willen. Zij hebben zich in hogere mate gespiegeld aan anderen binnen hun generatie, voornamelijk doordat de technologie waarmee ze zijn opgegroeid dit mogelijk maakt. Ze zijn zich meer bewust van keuzes die ze kunnen maken. De verwachtingen over henzelf en hun leven zijn daarom hoog. Dit zorgt voor veel druk en bijkomende stressverschijnselen. Millennials hebben daarom vaker last van een burn-out.

Niet iedereen is het erover eens dat millennials meer narcistisch zijn. Veel mensen wijten de hogere mate van individualisme aan het feit dat millennials veel meer keuzes hebben om te maken, en daarom voornamelijk keuzestress hebben.

Idealistischer?

Millennials worden idealistischer gezien dan andere generaties. Ze zijn bijvoorbeeld meer bezig met duurzaamheid en het oplossen van maatschappelijke problemen. Werkgevers geven aan dat ze vaker CV's ontvangen waaruit blijkt dat millennials deel hebben genomen aan maatschappelijke projecten in binnen- en buitenland. Het IBM heeft in 2014 een international onderzoek uitgevoerd onder millennials waaruit bleek dat millennials wel iets idealistischer zijn dan de generatie X (1961-1980). Bij de stelling ‘Ik wil sociale problemen of milieuproblemen oplossen door mijn werk’ zei 22 procent van de millennials 'ja', tegen 20 procent van de generatie X. Het is echter lastig om vast te stellen of dit komt door de generatie of door de levensfase.

Beter met technologie?
Millennials zijn opgegroeid met snelle telefoons, computers en andere moderne technologieën. Ook zijn ze er meer aan gewend dat technologieën elkaar opvolgen. Er is daarom het beeld dat millennials beter zijn met technologie. Het zal duidelijk zijn dat millennials beter zijn met de moderne technologieën die we gebruiken anno 2018. Het is echter lastig te bepalen of dit komt door de levensfase waarin ze zich bevinden of door de specifieke eigenschappen van de generatie waar ze deel van uit maken. In voorgaande generaties was namelijk altijd de jongste generatie beter in het werken met nieuwe technologie.

Wat is zeker over de millennial?

Er is veel onduidelijkheid over het bestaan en de kenmerken van dé millennial, al beginnend bij de mogelijke geboortejaren van deze generatie. De eigenschappen die worden toegekend aan millennials zijn over het algemeen niet wetenschappelijk bewezen. Er bestaan dus erg veel vooroordelen over millennials. Wat wel bewezen is is dat millennials vaker last hebben van een burn-out dan voorgaande generaties (gegevens uit 2017).

Waarmee millennials zijn opgegroeid

Wel bekend is waarmee millennials over het algemeen mee zijn opgegroeid, te denken aan tv-programma's, spellen, bands, websites en rages. Tv-programma's die bekend zijn bij millennials zijn o.a. Teletubbies, Spongebob, Hamtaro, Pippi Langkous, Beugelbekkie, Pokemon, Yu-Gi-Oh!, Twilight, Charmed. Spellen die millennials speelden zijn o.a. World of Warcraft, Wii Sports en The Sims. Bands die millennials leuk vonden zijn o.a. K3, Kus, Direct, Destiny's Child en Atomic Kitten. Bekende websites die millennials gebruikten zijn o.a. Hyves, MySpace, Spele.nl, RuneScape en Habbo. Rages in de tijd waarin ze zijn opgegroeid zijn de Tamagotchi, Pokemon-kaarten, Diddl en flippo's.
© 2018 Shiny, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kenmerken van MillennialsKenmerken van MillennialsGeneratie Y wordt in de volksmond Millennials genoemd, vanwege het feit dat ze grotendeels opgroeiden in het nieuwe Mill…
Kenmerken van generatie XKenmerken van generatie XGeneratie X wordt in de volksmond ook wel ‘de verloren generatie’ genoemd, omdat ze na de overvloedige jaren van de baby…
Generatie Y en geldGeneratie Y en geldIn de sociologie worden mensen die in de jaren '80 en '90 zijn geboren, als "Generatie Y" betiteld. Een andere naam voor…
Stereotypering en vooroordelen; betekenis en oorsprongStereotypering en vooroordelen; betekenis en oorsprongHoewel het gebruik van stereotypes erkent wordt als zijnde niet accuraat, wordt stereotypering nog steeds vaak gebruikt…
Kenmerken van generatie ZKenmerken van generatie ZGeneratie Z kent geen wereld zonder technologie en heeft daardoor een unieke kijk op de wereld. Ze zijn ongeveer tussen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bruce Mars, Pexels
  • https://www.facebook.com/geborenindejaren90/
  • https://www.nrc.nl/nieuws/2016/06/29/de-vier-grootste-mythes-over-millennials-2843767-a1504032
  • https://www.universiteitvannederland.nl/college/waarom-zitten-zoveel-millennials-met-een-burn-thuis/
  • https://www.cjp.nl/blog/2016/10/wat-is-een-millennial-eigenlijk/78293/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Millennials

Reageer op het artikel "Wat is de definitie van het begrip 'millennials'?"

Infoteur: Shiny
Gepubliceerd: 05-02-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!