InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Wat als jij een vluchteling bent, wordt?
mijn kijk op

Wat als jij een vluchteling bent, wordt?

Wat als jij een vluchteling bent, wordt? Sinds 2015 worden we dagelijks overspoeld met berichten omtrent wederom zovele vluchtelingen, die dood of levend de Europese grenzen oversteken. De westerse wereld is een populaire bestemming, omdat het democratisch is en een veilig heenkomen biedt. Het is als het ware het Walhalla voor velen, die uit angst voor hun eigen hachje een betere toekomst zoeken. In meerdere delen van de wereld broeit het en dat kan via verschillende wegen tot een grote oorlog uitgroeien. Het kan dan zelfs Europa aandoen! Waarom moeten we vluchtelingen juist wel opvangen en wat als je zelf eens vluchteling wordt?

Jij als vluchteling

Democratie en veiligheid

Sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog leven we als maatschappij in relatieve veiligheid. Er zijn wel enige spanningen geweest, echter die zijn altijd met een relatieve sisser afgelopen. Sindsdien is er in praktisch geheel Europa sprake van een stabiele democratie en hebben we door de bescherming van Amerika met Europa zonder oorlog kunnen leven. Meerdere generaties zijn dan ook in een veilig en zorgeloos bestaan geboren. Dat houdt eveneens in dat wij strikt genomen geen idee hebben, wat vluchtelingen overkomt en wat de impact van een oorlog op het leven werkelijk is. Onbezorgdheid, bescherming en het altijd goed hebben, heeft daarnaast een verheven stand gecreëerd, waarbij wij denken dat we beter zijn dan anderen. Het is voor velen aanleiding om de deuren te sluiten!

Toenemend aantal vluchtelingen wereldwijd

Toegegeven, de wereld is niet meer wat het ooit is geweest! Het aantal vluchtelingen lijkt explosief te groeien, door toedoen van meerdere probleemgebieden. Via de Middellandse Zee zijn in geheel 2014 219.000 (lit.1) vluchtingen overgekomen, waarbij voornamelijk via Griekenland, Italië en Turkije mensen Europa trachten binnen te komen. Het gaat daarbij om mensen uit Syrië en Irak (op de vlucht voor IS) en mensen uit Afrika (vlucht voor oorlogen, armoede en hongersnood). Vanaf 2015 is de situatie steeds nijpender geworden, waarbij meerdere Europese landen de deuren als het ware trachten dicht te houden. Landen kunnen de vluchtingenstroom niet meer aan, waarnaast zekere landen een minder positief immigratiebeleid hanteren. Bovendien komen er steeds meer meningen naar voren omtrent het compleet weren van deze mensen. Is dat reëel, is dat menswaardig handelen en worden daarmee niet rechten van de mens geschonden? Het zijn terechte vragen, maar wat als de omstandigheid andersom is en dat wij in de nabije toekomst de vluchteling worden?

Economische of echte vluchteling

Vroeger kwam het geregeld voor dat men als economische vluchteling naar Europa kwam. Daar is ook grootschalig “misbruik” van gemaakt, waardoor huidige vluchtelingen in ogen van de autochtone bevolking ook als economisch wordt bestempeld. Niets lijkt minder waar te zijn, omdat er wereldwijd werkelijk verschrikkelijke misstanden van toepassing zijn. Denk alleen al aan het onthoofden van onschuldige burgers, toeristen of zakenmensen door IS of grootschalige massamoorden. Het zijn zaken waaraan wij niet willen denken, maar komen dagelijks voor. De mensen zijn werkelijk bang en vluchten om die reden.

Is WO-III op handen?

Het broeit in verschillende landen en dat houdt in dat de kans op oorlog groter wordt. Rusland is in het nauw gedreven door Europa en het lijkt erop dat Amerika mogelijk een oorlog uitlokt. De Tweede Koude Oorlog is inmiddels aan de gang, waarbij Oost-Europa wordt herbewapend om de druk op Rusland op te voeren (lit.2). De tegenstellingen nemen ook in het Midden-Oosten toe en de invloed van IS groeit. Meerdere partijen hebben daarbij de beschikking over nucleair materiaal of kernbommen. Ook IS met miljarden op de bankrekening kan potentieel dergelijke wapens kopen (lit.3). Indien dat het geval is, is het niet ondenkbaar dat vele miljoenen ineens de dood worden ingejaagd. Volgens sommigen is de Derde Wereldoorlog reeds aangevangen (lit.4), echter wordt het nog niet op straat uitgevochten. En potentieel kan dat ook Europa aandoen. Er zijn de meerdere argumenten en situaties in de wereld, welke aanleiding kunnen zijn voor het werkelijk uitbreken van een nieuwe grote oorlog.

Hoe reëel is het dat jij moet vluchten?

Ondanks dat er aanwijzingen zijn dat een grootschalige oorlog op handen is, hoeft dat nog niet te betekenen dat het werkelijk gebeurt. De tijd zal het in deze leren. Indien een oorlog ook binnen Europa grootschalig uitbreekt, dan is er eveneens kans dat wij op de vlucht slaan of dat we mogelijk zelf moeten meevechten. Vluchten is een normale reactie op angsten, welke we niet de baas zijn. Het oer-instinct van de mens wordt dan geactiveerd, zodat het vluchten een realiteit wordt. Niemand wil dood gaan, door ergens te blijven en dus is een vertrek de meest logische optie. De vraag is dan echter waar jij naartoe wilt vluchten? Wat is nog een veilige haven en wie kun je verder nog vertrouwen? Binnen die onzekerheid verkeren honderdduizenden of mogelijk miljoenen en iedereen wil in veiligheid opgevangen worden. Het zal voor jou in die omstandigheid uitermate frustrerend zijn, als jij voor de dichte deur komt te staan en niemand je wil helpen!

We zijn allemaal mens!

Mensen die het beter dan anderen hebben, hebben de morele plicht om hulp te bieden. Een vluchteling vlucht omdat het leven elders niet houdbaar is, danwel als het eigen leven in gevaar is. Er is in dat geval niets meer menselijk dan het bieden van hulp en de vluchteling met open armen te verwelkomen. Zij hebben de meest afschuwelijke dingen reeds meegemaakt en willen eindelijk eens tot rust komen. Het bieden van onderdak en een veilig heenkomen, zorgt ervoor dat men een gewaardeerd gevoel krijgt. En die omstandigheid kan zich ook weer terugbetalen aan de zorg biedende, hulpverlenende maatschappij. Zo staan Duitse bedrijven al te popelen om vluchtelingen als werknemer aan te nemen. Er wordt gesteld "werken en naar school gaan, zijn de beste manieren om te integreren" (lit.5) en vanuit die optiek blijft de opvang van vluchtelingen maatschappelijk draagbaar en eveneens betaalbaar. Zo kunnen de deuren voor de echte vluchteling openstaan en bieden we met ons allen een helpende hand.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is een vluchteling in huis nemen verstandig?nieuws uitgelichtIs een vluchteling in huis nemen verstandig?In september 2015 is er een speciale Facebookactie opgezet "een gastgezin voor een vluchteling". Duizenden mensen hebben…
Stichting VluchtelingStichting Vluchteling is de enige hulporganisatie in Nederland die gespecialiseerd is in het helpen van vluchtelingen in…
Ruimtewedloop tijdens de Koude OorlogRuimtewedloop tijdens de Koude Oorlog1957-1975: de Tweede Wereldoorlog is afgelopen en Europa is bezig met de wederopbouw. Rusland en Amerika zijn echter in…
Geschiedenis van Wit-RuslandGeschiedenis van Wit-RuslandIn Wit-Rusland hebben in de afgelopen eeuwen veel verschillende volken gewoond, zoals de Slaven, de Vikingen en de Tatar…
Etniciteit in Wit-RuslandEtniciteit in Wit-RuslandIn Wit-Rusland wonen heel wat verschillende volken. Door de tijden heen is er heel wat veranderd aan de samenstelling va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ervinbacik, Rgbstock
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 2 september 2015:
  • Lit.1: http://www.nu.nl/bootvluchtelingen/4113260/waarom-vluchtelingenprobleem-zo-urgent.html
  • Lit.2: http://www.elsevier.nl/Buitenland/achtergrond/2015/6/Koude-oorlog-herleeft-Amerika-wil-Oost-Europa-bewapenen-1776362W/
  • Lit.3: http://www.dagelijksestandaard.nl/2015/05/isis-binnen-het-jaar-hebben-wij-een-kernwapen/
  • Lit.4: http://www.inquisitr.com/1683775/2015-predictions-world-war-3-cold-war-2-arctic-oil-russian-nuclear-war/
  • Lit.5: http://fd.nl/economie-politiek/1109625/duitse-bedrijven-willen-vluchtelingen-aan-baan-helpen

Reageer op het artikel "Wat als jij een vluchteling bent, wordt?"

Reacties

Rneuzel (infoteur), 01-10-2015 14:02 #2
Wat als ik vluchteling word, een prima opening.

Ik behoor bij het deel van onze bevolking, dat mensen in nood graag wil opvangen tot deze nood voorbij is. Toch valt me op dat er veel mannen vluchten die de 30 jaar nog niet hebben bereikt. Wat zou ik doen als ik bij de 4 miljoen Syriërs hoorde? Laten we zeggen dat 25 procent van de vluchtelingen bestaat uit strijdbare mannen? Natuurlijk weet ik niet uit hoeveel strijdkrachten de IS-club bestaat, dat weet niemand. Wegrennen, vluchten terwijl je familie en kennissen worden uitgemoord en dan met zo'n grote groep. Ik vind het vreemd. Is de oude dienstplicht geen optie? Een leger van 1 miljoen moet toch wat kunnen uitrichten tegen de Barbaarse bendes. Overigens zouden we met het geld dat er nu naar toegaat een aanzienlijke bijdrage kunnen leveren in opleiding en materieel. Wat zou ik doen?
Ik had geen keus want ik ben van de leeftijd die de dienstplicht wel nog heeft meegemaakt. Zou het nu gebeuren dan zou ik er ook tussen uit knijpen.

Petrusmaria (infoteur), 08-09-2015 16:57 #1
Interessant onderwerp, alleen jammer dat als nieuwkomer op deze website waar objectieve artikelen geschreven (zouden moeten) worden, meteen hierop klik. Zelfs de links verwijzen naar blog waar men zich uitspreekt als "een van de grootste rechtse blogs in Nederland."

Desondanks goed geschreven

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Terrorisme-vluchtelingen
Reacties: 2
Mijn kijk op…
Schrijf mee!