mijn kijk op

Wat als jij een vluchteling bent, wordt?

Wat als jij een vluchteling bent, wordt? Sinds 2015 worden we dagelijks overspoeld met berichten omtrent wederom zovele vluchtelingen, die dood of levend de Europese grenzen oversteken. De westerse wereld is een populaire bestemming, omdat het democratisch is en een veilig heenkomen biedt. Het is als het ware het Walhalla voor velen, die uit angst voor hun eigen hachje een betere toekomst zoeken. In meerdere delen van de wereld broeit het en dat kan via verschillende wegen tot een grote oorlog uitgroeien. Het kan dan zelfs Europa aandoen! Waarom moeten we vluchtelingen juist wel opvangen en wat als je zelf eens vluchteling wordt?

Jij als vluchteling

Democratie en veiligheid

Sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog leven we als maatschappij in relatieve veiligheid. Er zijn wel enige spanningen geweest, echter die zijn altijd met een relatieve sisser afgelopen. Sindsdien is er in praktisch geheel Europa sprake van een stabiele democratie en hebben we door de bescherming van Amerika met Europa zonder oorlog kunnen leven. Meerdere generaties zijn dan ook in een veilig en zorgeloos bestaan geboren. Dat houdt eveneens in dat wij strikt genomen geen idee hebben, wat vluchtelingen overkomt en wat de impact van een oorlog op het leven werkelijk is. Onbezorgdheid, bescherming en het altijd goed hebben, heeft daarnaast een verheven stand gecreëerd, waarbij wij denken dat we beter zijn dan anderen. Het is voor velen aanleiding om de deuren te sluiten!

Toenemend aantal vluchtelingen wereldwijd

Toegegeven, de wereld is niet meer wat het ooit is geweest! Het aantal vluchtelingen lijkt explosief te groeien, door toedoen van meerdere probleemgebieden. Via de Middellandse Zee zijn in geheel 2014 219.000 (lit.1) vluchtingen overgekomen, waarbij voornamelijk via Griekenland, Italië en Turkije mensen Europa trachten binnen te komen. Het gaat daarbij om mensen uit Syrië en Irak (op de vlucht voor IS) en mensen uit Afrika (vlucht voor oorlogen, armoede en hongersnood). Vanaf 2015 is de situatie steeds nijpender geworden, waarbij meerdere Europese landen de deuren als het ware trachten dicht te houden. Landen kunnen de vluchtingenstroom niet meer aan, waarnaast zekere landen een minder positief immigratiebeleid hanteren. Bovendien komen er steeds meer meningen naar voren omtrent het compleet weren van deze mensen. Is dat reëel, is dat menswaardig handelen en worden daarmee niet rechten van de mens geschonden? Het zijn terechte vragen, maar wat als de omstandigheid andersom is en dat wij in de nabije toekomst de vluchteling worden?

Economische of echte vluchteling

Vroeger kwam het geregeld voor dat men als economische vluchteling naar Europa kwam. Daar is ook grootschalig “misbruik” van gemaakt, waardoor huidige vluchtelingen in ogen van de autochtone bevolking ook als economisch wordt bestempeld. Niets lijkt minder waar te zijn, omdat er wereldwijd werkelijk verschrikkelijke misstanden van toepassing zijn. Denk alleen al aan het onthoofden van onschuldige burgers, toeristen of zakenmensen door IS of grootschalige massamoorden. Het zijn zaken waaraan wij niet willen denken, maar komen dagelijks voor. De mensen zijn werkelijk bang en vluchten om die reden.

Is WO-III op handen?

Het broeit in verschillende landen en dat houdt in dat de kans op oorlog groter wordt. Rusland is in het nauw gedreven door Europa en het lijkt erop dat Amerika mogelijk een oorlog uitlokt. De Tweede Koude Oorlog is inmiddels aan de gang, waarbij Oost-Europa wordt herbewapend om de druk op Rusland op te voeren (lit.2). De tegenstellingen nemen ook in het Midden-Oosten toe en de invloed van IS groeit. Meerdere partijen hebben daarbij de beschikking over nucleair materiaal of kernbommen. Ook IS met miljarden op de bankrekening kan potentieel dergelijke wapens kopen (lit.3). Indien dat het geval is, is het niet ondenkbaar dat vele miljoenen ineens de dood worden ingejaagd. Volgens sommigen is de Derde Wereldoorlog reeds aangevangen (lit.4), echter wordt het nog niet op straat uitgevochten. En potentieel kan dat ook Europa aandoen. Er zijn de meerdere argumenten en situaties in de wereld, welke aanleiding kunnen zijn voor het werkelijk uitbreken van een nieuwe grote oorlog.

Hoe reëel is het dat jij moet vluchten?

Ondanks dat er aanwijzingen zijn dat een grootschalige oorlog op handen is, hoeft dat nog niet te betekenen dat het werkelijk gebeurt. De tijd zal het in deze leren. Indien een oorlog ook binnen Europa grootschalig uitbreekt, dan is er eveneens kans dat wij op de vlucht slaan of dat we mogelijk zelf moeten meevechten. Vluchten is een normale reactie op angsten, welke we niet de baas zijn. Het oer-instinct van de mens wordt dan geactiveerd, zodat het vluchten een realiteit wordt. Niemand wil dood gaan, door ergens te blijven en dus is een vertrek de meest logische optie. De vraag is dan echter waar jij naartoe wilt vluchten? Wat is nog een veilige haven en wie kun je verder nog vertrouwen? Binnen die onzekerheid verkeren honderdduizenden of mogelijk miljoenen en iedereen wil in veiligheid opgevangen worden. Het zal voor jou in die omstandigheid uitermate frustrerend zijn, als jij voor de dichte deur komt te staan en niemand je wil helpen!

We zijn allemaal mens!

Mensen die het beter dan anderen hebben, hebben de morele plicht om hulp te bieden. Een vluchteling vlucht omdat het leven elders niet houdbaar is, danwel als het eigen leven in gevaar is. Er is in dat geval niets meer menselijk dan het bieden van hulp en de vluchteling met open armen te verwelkomen. Zij hebben de meest afschuwelijke dingen reeds meegemaakt en willen eindelijk eens tot rust komen. Het bieden van onderdak en een veilig heenkomen, zorgt ervoor dat men een gewaardeerd gevoel krijgt. En die omstandigheid kan zich ook weer terugbetalen aan de zorg biedende, hulpverlenende maatschappij. Zo staan Duitse bedrijven al te popelen om vluchtelingen als werknemer aan te nemen. Er wordt gesteld "werken en naar school gaan, zijn de beste manieren om te integreren" (lit.5) en vanuit die optiek blijft de opvang van vluchtelingen maatschappelijk draagbaar en eveneens betaalbaar. Zo kunnen de deuren voor de echte vluchteling openstaan en bieden we met ons allen een helpende hand.

Lees verder

© 2015 - 2022 Geinformeerd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Is een vluchteling in huis nemen verstandig?nieuws uitgelichtIs een vluchteling in huis nemen verstandig?In september 2015 is er een speciale Facebookactie opgezet "een gastgezin voor een vluchteling". Duizenden mensen hebben…
De verschillende soorten migratie in en naar EuropaDe verschillende soorten migratie in en naar EuropaHet vluchtelingenprobleem dat begon in 2014 zorgde ervoor dat de wereld werd geconfronteerd met de grootste migratiecris…
Geschiedenis van Wit-RuslandGeschiedenis van Wit-RuslandIn Wit-Rusland hebben in de afgelopen eeuwen veel verschillende volken gewoond, zoals de Slaven, de Vikingen en de Tatar…

Goedkope kinderfeestjes in Friesland onder de tien euroGoedkope kinderfeestjes in Friesland onder de tien euroAls een kind jarig is dan moet er een feestje gegeven worden. Je zoon of dochter verdient immers een uniek kinderfeestje…
Cyberpesten: Digitaal pesten via het internetCyberpesten: Digitaal pesten via het internetPesten is een serieus probleem. Wanneer iemand langere tijd herhaaldelijk door anderen het leven onmogelijk wordt gemaak…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ervinbacik, Rgbstock
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 2 september 2015:
  • Lit.1: http://www.nu.nl/bootvluchtelingen/4113260/waarom-vluchtelingenprobleem-zo-urgent.html
  • Lit.2: http://www.elsevier.nl/Buitenland/achtergrond/2015/6/Koude-oorlog-herleeft-Amerika-wil-Oost-Europa-bewapenen-1776362W/
  • Lit.3: http://www.dagelijksestandaard.nl/2015/05/isis-binnen-het-jaar-hebben-wij-een-kernwapen/
  • Lit.4: http://www.inquisitr.com/1683775/2015-predictions-world-war-3-cold-war-2-arctic-oil-russian-nuclear-war/
  • Lit.5: http://fd.nl/economie-politiek/1109625/duitse-bedrijven-willen-vluchtelingen-aan-baan-helpen
Geinformeerd (1.098 artikelen)
Laatste update: 20-03-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal