InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > De voedselbank: hoe werkt het?

De voedselbank: hoe werkt het?

De voedselbank: hoe werkt het? Steeds meer mensen komen onder de armoedegrens. Gelukkig zijn er instanties die je kunnen helpen, zoals de voedselbank. Elke week komen er aanmeldingen bij. Met dit beetje extra voedsel kunnen veel gezinnen hun kinderen net iets meer geven. Hoe kom je in aanmerking voor de voedselbank. Hoe werkt het precies?

De voedselbank

De voedselbank is een organisatie die voedsel uitdeelt aan gezinnen die niet in staat zijn om zelf genoeg aan voedsel te komen. Het gaat hierbij om een aanvulling van voedsel en is niet bedoeld om geheel in het levensonderhoud te voorzien. Voedselbanken krijgen hun producten van bedrijven die een overschot hebben. Zo snijdt het mes aan twee kanten.

  1. Overtollig eten wordt niet verspilt
  2. Armoede wordt bestreden

Er is één hoofddepot met meerdere uitgiftepunten onderverdeeld over de regio. Op die manier is er altijd wel een voedselbank bij jou in de buurt.

De aanmelding

De aanmelding bij een voedselbank gaat meestal via maatschappelijk werk of een ander soort organisatie zoals: Humanitas, Stadsbank, en zelfs het Leger des Heils. Wanneer je al een moeizaam leven hebt, heb je je waarschijnlijk al aangemeld bij bijvoorbeeld Sensire en geniet je al hulp van een maatschappelijk werker.
Doorgaans wordt er een berekening gemaakt van je inkomen en je uitgaven en naar gelang de uitkomst kan men je aanmelden bij een Voedselbank uitgiftepunt.

Inschrijving

Inschrijven doe je via een aanmeldingsformulier. Deze is te krijgen bij het uitgiftepunt bij jou in de buurt. Het inschrijven kun je samen met de maatschappelijk werker doen. Voordat je aanvraag wordt toegekend dienen er wel formulieren te worden overlegd zoals:

  • inkomsten gegevens, salaris of uitkeringsstrook
  • Zorg, huurtoeslag
  • Alimentatie
  • Gas, water en licht
  • Gemeentelijke belastingen
  • Telefoon
  • Zorgverzekering
  • Schulden
  • Huur, hypotheek
  • Overige uitgaven

Wie komt er in aanmerking

Je komt in aanmerking wanneer je leefgeld, het geld dat je over houdt als alle lasten betaald zijn, lager is dan 240,= euro voor twee volwassenen. (180,= en 60,= euro opgeteld)

De berekening is als volgt:

Iedere volwassenen 180,= euro.
Iedere extra volwassenen 60,=euro.
Voor elk inwonend kind onder de 18 jaar, 50,= euro.

Wanneer je hieronder komt, kom je in aanmerking voor de voedselbank. Meestal kun je één maal per week een voedselpakket ophalen. Maar bij sommige uitgiftepunten is dit één maal per twee weken. Er zit bijvoorbeeld groenten, brood en broodbeleg in een pakket die je weer een paar dagen voor uit kunnen helpen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Writersblog, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De voedselbank: hoe werkt het?"

Infoteur: Writersblog
Gepubliceerd: 16-01-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Schuldhulp
Schrijf mee!