InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Beroemd worden, waarom?

Beroemd worden, waarom?

Allemaal kennen we wel de talentenjachten op tv, zoals Idols, X-factor en Holland’s got talent. Mensen kunnen hun talent aan de rest van Nederland laten zien, en ze zijn niet te stoppen. Maar waarom? Wat drijft ze om zich zo uit te sloven, alleen om gezien te worden? Natuurlijk is er het geld en een luxe leventje om naar uit te kijken, maar als je het de Idols-kandidaten vraagt, is het ze vooral om de roem te doen. Niemand, echter, weet te vertellen waarom deze roem zo aanlokkelijk is.

Aandacht, wie wil dat nou niet?

Eigenlijk is dit alles waar het om draait. Men wil aandacht, men wil respect, men wil bevestiging. En dan natuurlijk het liefst van zoveel mogelijk mensen. Deze vorm van verlangen, wordt veroorzaakt door het ‘zelfbewustzijn’. Dat wil zeggen, dat je doorhebt dat je deel uitmaakt van deze wereld. Dat lijkt heel vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Dieren bijvoorbeeld, hebben lang niet zo’n sterk bewustzijn als mensen. Als ze bijvoorbeeld honger hebben, beseffen ze dat ze bestaan omdat ze zichzelf moeten voeden. Het zelfbewustzijn zorgt voor de aanvulling van een gebrek. Mensen, die zich continu bewust van zichzelf zijn, leven dus met een gevoel van een gebrek; het gebrek aan aandacht.

En wat nou als er geen aandacht is? Een man alleen op een eiland, die daar zijn hele leven heeft geleefd en nooit een ander mens heeft gezien, heeft ook geen zelfbewustzijn. Het besef dat je bestaat, ontstaat namelijk alleen als anderen je zien. Loop je alleen over straat, dan voel je je zeker anders dan wanneer er iemand achter je loopt. Dan merk je pas dat je er bent.

Prestatiedruk

Toch streeft de mens niet alleen naar erkenning, door zijn zelfbewustzijn. Er zijn meerdere factoren die dit veroorzaken. De prestatiedruk is er daar één van. Van jongs af aan, groeien kinderen hier op met het idee dat ze iets moeten bereiken. Constant wordt hen gevraagd wat ze later willen worden, op de kleuterschool plannen kinderen hun toekomst al in. Vervolgens gaat men hier verder mee op de middelbare school, waar iedereen wordt aangespoord zoveel mogelijk te leren, om een zo hoog mogelijke opleiding te doen en later zo rijk en groot mogelijk te worden. Doordat dit idee min of meer, steeds maar aan kinderen wordt opgedrongen, gaan ze erin mee. Bijna alle jongeren willen iets bereiken in hun leven, je zult er maar weinig vinden die het niet interesseert hoever ze komen.

Het hoogst bereikbare; onsterfelijkheid

Een filosofische kant aan dit verhaal, is weergegeven in een oude mythe. Toen de Griekse held Achilles, een belangrijk strijder in de Trojaanse oorlog, jong was, werd hem een dilemma voorgelegd. Hij moest kiezen tussen thuis blijven en vechten in de oorlog. Zijn toekomst was echter al voorspeld; als hij zou meevechten in de oorlog, zou hij voor altijd herinnerd worden, maar wel sterven. Als hij thuis zou blijven, zou hij een heerlijk leven krijgen, met zijn vrouw en kinderen. Helaas zou hij dan wel vergeten worden. Achilles koos er toen voor om te vechten in de oorlog, ook al betekende dat zijn dood.

Waar het er in dit verhaal eigenlijk om draait, is dat de mens altijd streeft naar onsterfelijkheid. De mens kan het niet verdragen om vergeten te worden. Hij wil iets betekenen in deze wereld. Dit is in feite een logisch gevolg van de evolutie. Alles in de evolutieleer draait om ‘the survival of the fittest’; zij die het best kunnen overleven, zullen overleven. Zij die willen overleven, zullen hen die dat niet willen overleven. Het is dus vrij logisch dat wij het eeuwige leven willen hebben, aangezien we nog niet uitgestorven zijn.

Een probleem is wel, dat onsterfelijkheid (nog) niet mogelijk is. Daarom zoekt de mens naar andere manieren om onsterfelijk te worden, bijvoorbeeld zoals Achilles. Hij liet zo’n grote indruk achter, dat iedereen hem nu nog kent. Zo is hij onsterfelijk geworden. De vraag is natuurlijk nog wel altijd, voor hoe lang hij onsterfelijk is.

Bevrijd van een last?

Het is al met al dus niet waarschijnlijk dat Popstars en Facebook snel zullen verdwijnen. Het lijkt wel of de mens ervoor gemaakt is om zijn stempel achter te laten. Hij heeft aandacht nodig, tot in de eeuwigheid. Zou het niet makkelijker zijn, om te leven als een dier? Je zult nooit onsterfelijk worden, maar aangezien je niet zoveel zelfbewustzijn hebt, kun je dit toch niet bevatten. Daar is Achilles’ dilemma; wil je jezelf zien en laten zien, of een gelukkig anoniem leven hebben waar je misschien wel veel meer van kan genieten? Eén ding is zeker; je zult als olifant niet onder prestatiedruk lijden.
© 2014 - 2019 Juliaheerink, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Jeugdtheaterschool: vooropleiding voor dans, zang of theaterJeugdtheaterschool: vooropleiding voor dans, zang of theaterMet de populariteit van programma's als X-Factor, So You Think You Can Dance, The voice of Holland, Popstars, Holland's…
Superkids, talentenjacht met Wendy van Dijk & Johnny de MolSuperkids, talentenjacht met Wendy van Dijk & Johnny de MolIn het voorjaar van 2015 wordt er een nieuwe talentenjacht uitgezonden door RTL4. Deze talentenjacht is alleen voor kind…
Onsterfelijkheid is wellicht een realiteitAan ieder mensenleven komt uiteindelijk een einde. Dit kan gebeuren door ouderdom, een andere natuurlijk oorzaak zoals e…
Recensie speelfilm ‘Troy’recensieRecensie speelfilm ‘Troy’Ook de bekendste acteurs maken wel eens misstappen. Zo maakte Brad Pitt in 2004 ‘Troy’, over de Griekse Achilles. Op zic…
Achillespees en aandoeningenAchillespees en aandoeningenAchilles was geen bestaand figuur maar een uit de mythologie. Bij Achilles denken we gelijk aan de achillespees. Wat doe…
Bronnen en referenties
  • Treur, F., Maak iets van je leven! Maar wat? In: nrc.next, 30 november 2006
  • Wijnberg, R., Op zoek naar identiteit: ik word erkend, dus ik ben. In: nrc.next, 15 juli 2009
  • Witteman, J., Amerikaanse presatiedruk op school: liever niet in Nederland. In: Volkskrant, 21 februari 2011

Reageer op het artikel "Beroemd worden, waarom?"

Reacties

Jan, 31-12-2015 15:47 #2
Ik ben het zeker eens met dit artikel, heel veel jongeren om mij heen willen ook graag zoveel mogenlijk vrienden op facebook bijvoorbeeld, waaronder ik zelf stiekem ook. Soms wordt ik gek van die eeuwenlange bewustheid van mezelf. Ik heb een prima leven, maar toch gooi ik alles weer om omdat ik dan toch niet beroemd wordt met de manier hoe ik op dat moment leef. Ik voel constante druk vanuit mezelf om iets te gaan doen.

Achilles, 16-01-2014 20:55 #1
Het kan ook je natuur zijn om te creëren, te zingen, te schrijven of een instrument te bespelen. Ik weet niet of mens streeft naar onsterfelijkheid, ik denk dat er ook mensen zijn die herinnerd willen worden voor hetgeen wat zij toevoegen aan de wereld, hun creaties. Jimi Hendrix of Elvis bijvoorbeeld, zouden goed in het Achilles verhaal passen, de overeenkomst is dat ze allen ten strijde trokken en van zich lieten horen in de wereld en stierven, de intenties waren misschien wel verschillend en dat is naar mijn inziens ook belangrijk wil je echt succesvol zijn. Jimi Hendrix en Elvis wilden in eerste instantie hun muzikaliteit de wereld inbrengen en gewoon muziek maken, zoals een vis zwemt en een vogel zingt. Met die intentie ontstond er zoiets moois en puurs, dat daarna de roem, wat uiteindelijk ook hun dood werd, van Elvis in ieder geval. Dat is iets heel anders dan met x factor meedoen, 'om beroemd te worden' en jezelf op een voetstuk te plaatsen. Dat op een voetstuk geplaatst worden kan een bijkomstigheid zijn als je intentie is om vanuit je creatieve natuur te leven, dat komt dan wel van grotendeels van buiten. Ik ben dankbaar dat er artiesten zijn die vanuit die intentie beroemd zijn geworden. Reactie infoteur, 17-01-2014
Het is zeker waar dat er heel veel mensen zijn die beroemd zijn geworden door dingen waar ze passie voor hadden. Mensen als Jimi Hendrix en Elvis hadden een groot talent en hielden van wat ze deden. En ze werden bekend doordat ze zo talentvol en gedreven waren. Maar ik denk dat zij niet zo nodig beroemd hoefden te worden. Voor hen was de beroemdheid slechts een middel om hun passie en ideeën over te brengen op andere mensen. Zij wilden de muziek onsterfelijk maken, niet in de eerste plaats henzelf. Waar ik me in dit artikel op focus, zijn de mensen die juist in de eerste plaats beroemd willen worden, en die de muziek als middel gebruiken. De prioriteiten zijn hier omgedraaid. Voor hen draait het dus wel om hun eigen onsterfelijkheid en beroemdheid.
Ik ben het er dus helemaal mee eens dat het geweldig is dat er mensen zijn met zoveel talent en inspiratie, die muziek maken zoals een vis zwemt. Het is goed als mensen beroemd worden met de intentie mooie muziek de wereld in te brengen. Dat is zelfs nodig, zodat zoveel mogelijk mensen van hun muziek kunnen genieten.

Kortom, mijn punt is dat ik in dit artikel niet over hen praat. Er zijn mensen die graag muziek willen maken en beroemdheid als middel gebruiken, en er zijn mensen die beroemdheid willen en muziek als middel gebruiken. Die laatste groep is de groep waar ik het over heb, en die wil beroemd worden om zichzelf op een voetstuk te plaatsen en onsterfelijk te worden. De groep die het om de muziek draait, daar geldt dit zeker niet voor.

Infoteur: Juliaheerink
Laatste update: 23-07-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 2
Schrijf mee!