InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Collecte – Stichting Centraal Bureau Fondsenwerving

Collecte – Stichting Centraal Bureau Fondsenwerving

Collecte – Stichting Centraal Bureau Fondsenwerving Er wordt wat afgecollecteerd in Nederland. Elke week is er wel een organisatie die langs de deuren gaat met een collectebus. Duizenden vrijwilligers zijn er mee in de weer. De provincie Friesland is de royaalste provincie, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF). Gemeente Urk komt als meest vrijgevige gemeente uit de bus. Maar hoe werkt dat nu? Mag iedereen zomaar aan de deur geld ophalen? Heb je daar dan geen vergunning voor nodig?

Friesland geeft het meest aan de collectant

Collecte en collecteren

Een organisatie die een collecte wil organiseren mag dat niet zonder meer doen. Collecteren is aan regels en vergunningen gebonden. Er moet een vergunning worden aangevraagd op het gemeentehuis of stadhuis, voor de gemeente waar je met een collectebus langs de deuren wil gaan. Er zijn overigens ook gemeenten die deze vergunning in het kader van deregulering hebben geschrapt.

De Stichting Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) stelt jaarlijks een rooster vast, zodat de verschillende collectes redelijk over het jaar verdeeld worden. De fondsen die geld werven voor goede doelen, krijgen alleen een vergunning voor de periode die ze in het rooster toegewezen hebben gekregen. In het jaar blijven nog enkele vrije perioden over, die beschikbaar zijn voor andere collectes.

Collecteren zonder vergunning

Collecteren zonder vergunning kan en mag, als het in besloten kring is. Collecteren voor een bepaald doel tijdens een feest waar alleen genodigden komen kan altijd zonder vergunning.

Niet op zondag

Geen enkele gemeente geeft een collectevergunning af voor een zondag. Dat is een afspraak die Stichting Collecteplan en het CBF hebben gemaakt. Instellingen die willen collecteren kunnen zich inschrijven bij Stichting Collecteplan, die een collecteprotocol heeft opgesteld. Het protocol moet er voor zorgen dat er correct en met de juiste collectemiddelen wordt gecollecteerd en bestrijdt fraude.

CBF - Stichting Centraal Bureau Fondsenwerving

CBF heet voluit Stichting Centraal Bureau Fondsenwerving. De organisatie werd in 1925 opgericht. Toen was de naam Stichting Centraal Archief en Inlichtingenbureau inzake het Maatschappelijk Hulpbetoon voor Nederland. De huidige naam dateert uit 1989.
Het doel van het CBF staat als volgt omschreven: “De stichting heeft ten doel te bevorderen dat in Nederland de werving en besteding van fondsen - hieronder mede begrepen gelden verkregen van kansspelvergunninghouders zoals bedoeld in de Wet op de Kansspelen - door en voor charitatieve, culturele, wetenschappelijke of andere het algemeen nut beogende rechtspersonen en de voorlichting die door hen in dat kader wordt afgegeven, op verantwoorde wijze plaatsvinden. Dit doet zij zowel in het belang van het publiek als in het belang van de erbij betrokken rechtspersonen.”

Taken CBF

Het CBF heeft enkele taken:
  • regelgeving ontwikkelen
  • controleren of de regels worden nageleefd
  • informatie over fondsenwerving vergaren
  • Informatie verstrekken

CBF-keur

Het CBF beoordeelt de doelen en neemt ze bij goedkeuring op in het register goede doelen.
Het CBF legt de beoordelingen vast in keurmerken:
  • CBF-Keur voor goede doelen
  • CBF-Certificaat voor kleine goede doelen
  • Verklaring van geen bezwaar

Collectebus

De collectant is te herkennen aan zijn collectebus. Ze zijn er van blik en plastic, met een stevig handvat voor de collectant en een ruime gleuf waar het geld door geschoven kan worden. In 2017 wordt de pincollectebus geïntroduceerd, een collectebus met een ingebouwd pinapparaat. Geen muntgeld in huis? Geen nood. Even pinnen bij de collectant en klaar is kees. Contactloos betalen bij de collectant kan alleen voor doelen die door het CBF zijn erkend.

Gul

CBF maakt jaarlijks de cijfers bekend van opbrengsten per fonds en hoeveel er gegeven is per huishouden, gemeente, provincie en in het hele land. Uit de cijfers blijkt dat kleinere gemeenten meer geven per huishouden dan grote. De kleinste gemeenten, minder dan 2500 inwoners, geven het meest. In 2013 geven Nederlanders 2,31 per persoon. Dat is minder dan twee jaar eerder. Toen werd er 2,68 per Nederlander in de collectebus gestopt.
In 2011 hebben de Friezen het gulst gegeven aan de diverse over het jaar verspreide collectes.
Van alle gemeenten is Urk de grootste vuller van de collectebus.
Drie Waddeneilanden zitten bij de top 50 van gemeenten waar het meeste geld aan de deur gegeven wordt.
Ameland en Texel ontbreken in 2011 in de top 50.
  • op nummer 5 staat Schiermonnikoog
  • op nummer 22 staat Terschelling
  • op nummer 33 staat Vlieland

Collecterooster

Het CBF maakt jaarlijks een collecterooster. Buiten de toegewezen week mag een collecterende organisatie niet collecteren.
Het rooster staat op de website van CBF.

Collecteren in de gemeente Ameland

Of er in je gemeente wordt gecollecteerd hangt af of er een contactpersoon is die het organiseert en of er genoeg vrijwiligers zijn die de straat op willen. Op Ameland wordt gecollecteerd voor:
  • Hersenstichting Nederland
  • Amnesty International
  • Jantje Beton
  • Reumafonds
  • Simavi
  • ZOA vluchtelingenhulp
  • Fonds Gehandicaptensport
  • Hartstichting
  • Kinderhulp
  • Astma Fonds/Longfonds
  • Prins Bernhard Cultuurfonds
  • Epilepsie Fonds
  • Rode Kruis
  • Maag Lever Darm Stichting
  • KWF Kankerbestrijding, St.
  • Prinses Beatrix Spierfonds
  • Nierstichting Nederland
  • Fonds verstandelijk gehandicapten
  • Dierenbescherming
  • Brandwonden Stichting
  • Diabetes Fonds
  • Alzheimer Nederland
  • Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind
  • MS Fonds
  • Leger des Heils Fondsenwerving

Gegevens CBF

Centraal Bureau Fondsenwerving

  • Anthony Fokkerweg 1
  • 1059 CM Amsterdam
  • Tel. : 020-417 00 03
  • Fax : 020-614 07 91
  • E-mail: info@cbf.nl
  • Website: www.cbf.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huizenprijzen (per m²) in gemeenten in Friesland, in 2016Huizenprijzen (per m²) in gemeenten in Friesland, in 2016De huizenprijzen per vierkante meter zijn in Friesland relatief laag; slechts drie provincies kennen een lagere gemiddel…
Waddentoernooi op de Nederlandse WaddeneilandenWaddentoernooi op de Nederlandse WaddeneilandenHet Waddentoernooi is een jaarlijks sportief treffen tussen de vijf Waddeneilanden. Om de beurt is een van de eilanden g…
Terschelling – van zandplaat naar Fries WaddeneilandTerschelling – van zandplaat naar Fries WaddeneilandTerschelling, het Waddeneiland tussen Vlieland en Ameland, is van strandwal naar zandplaat gegroeid tot een eiland. De S…
Een dagje uit naar een WaddeneilandEen bezoekje aan één van de Nederlandse Waddeneilanden is altijd leuk. In de zomervakantie als dagje uit, maar ook voor…
Uitwaaien op de WaddeneilandenUitwaaien op de WaddeneilandenNederland is druk maar ook mooi! Kijk alleen al naar de Waddeneilanden. Ieder eiland heeft een typisch eigen karakter me…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: CBF logo
  • Centraal Bureau Fondsenwerving
  • Persbureau Ameland
  • https://www.parool.nl/amsterdam/nieuwe-collectebus-krijgt-ingebouwde-pinautomaat~a4514174/ geraadpleegd op 29 september 2017

Reageer op het artikel "Collecte – Stichting Centraal Bureau Fondsenwerving"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 29-09-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Friesland
Schrijf mee!