InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Elk mens maakt zich voor eeuwig onsterfelijk op deze Aarde
mijn kijk op

Elk mens maakt zich voor eeuwig onsterfelijk op deze Aarde

Elk mens maakt zich voor eeuwig onsterfelijk op deze Aarde Je hoeft geen Madame Curie, Beethoven, Hannie Schaft, Nelson Mandela of Einstein te heten om onsterfelijk te zijn. Evenmin heeft het iets met religie van doen. Ieder mens is namelijk onsterfelijk vanwege zijn handelen in dit leven. Elk mens heeft een onuitwisbare invloed op de loop der dingen dus op de toekomst. Ongeacht of je een goed mens was of een slechterik, heb je aan het eind van je leven "Een steen verlegd in een rivier op Aarde". Ondanks het feit dat op een zeker moment niemand meer weet dat je er ooit was.

De dood

Alleen al de gedachte aan onze dood roept bij menigeen een onbehaaglijk gevoel op. Want de mens is dusdanig geprogrammeerd dat we huiveren bij het idee er op zeker moment niet meer te zullen zijn. Zolang we geestelijk en lichamelijk gezond zijn, en in vrede leven, willen we zo lang mogelijk op deze aardbol verblijven.
  • Daartoe heeft de natuur o.a. de emotie angst ingebouwd, die er voor zorgt dat we gevaar uit de weg gaan.
  • En we hebben voortdurend gezonde eetlust en dorst, dat er voor zorgt dat onze biologische machine intact blijft.
  • Dat geldt ook voor het verschijnsel pijn, dat ons lichaam eveneens beschermt tegen gevaar.

Het fenomeen dood stuit ons dusdanig tegen de borst en boezemt zoveel angst in, dat velen een religie omarmen waarin onsterfelijkheid wordt aangeboden mits we ons op aarde aan bepaalde regels houden en vooral ook de kerkelijke contributie betalen. Maar steeds vaker horen we om ons heen, ook bij oorspronkelijk religieus opgevoede volwassenen, dat met de dood ons leven vermoedelijk definitief ophoudt. Eeuwig leven lijkt immers ook niet alles, want waar moet je het na een miljoen jaar nog met je vrouw over hebben, als dan pas "de eerste seconde" van je eeuwige leven voorbij is.

Onsterfelijkheid

Ondanks dat ons geestelijke en lichamelijke leven vermoedelijk definitief ophoudt op het moment dat we komen te overlijden, zijn we vanwege ons doen en laten onsterfelijker dan we vaak beseffen. En dat staat nog buiten het feit dat we ons voortplanten en voor nageslacht zorgen.

Voor eeuwig gedigitaliseerd

Velen zullen vermoedelijk nog beschikken over fotos van familieleden die gemaakt zijn kort voor de tweede wereldoorlog toen de fotografie nog in de kinderschoenen stond. Heb je voor die tijd geleefd, dan heb je pech. Want als je niet belangrijk genoeg was voor een geschilderd portret zal niemand nog weten wie je was en hoe je er uit zag. Dat is vandaag de dag wel even anders, want vermoedelijk zal ons nageslacht over 1000 jaar nog steeds weten wie we waren en hoe we eruit zagen. De kans is ook groot dat we na ons aardse leven nog eeuwenlang op internet zijn te traceren.

Opvallend onsterfelijk

Veel inmiddels overleden personen zijn onsterfelijk geworden vanwege hun daden in het leven. Je kunt onsterfelijk worden vanwege je sportieve, geestelijke, maatschappelijke prestaties, maar ook door je wandaden. Een willekeurige greep uit het bestand:
  • Op gebied van sport o.a. Abe Lenstra en Fannie Blankers-Koen.
  • Als schilderijen van Rembrandt en van Picasso over een miljoen jaar uiteindelijk toch verteerd zijn, kan de mensheid er nog steeds digitaal van genieten.
  • Op muzikaal gebied zullen Beethoven, Bach, Gershwin en de Beatles nog wel een tijdje van zich doen horen.
  • Schrijvers en dichters zoals Vondel en Jules Verne zullen voorlopig ook nog wel voortleven.
  • Geldt ook voor politici als Nelson Mandela, Willem Drees en Abraham Lincoln.
  • Wetenschapper Einstein met z'n relativiteitstheorie en uitvinder van de penicilline A. Fleming.
  • Andere helden uit het verleden als de vele ontdekkingsreizigers, verzetshelden als Jan van Schaffelaar en Hannie schaft
  • Helaas zijn er ook ontelbare bekende schoften en dictators wiens naam voor eeuwig verdriet zorgt.

Onzichtbaar onsterfelijk

Nu komen we tot de kern. Want hoewel we dus heden ten dage allemaal voor eeuwig gedigitaliseerd zijn via fotos, door de overheid in archieven en mogelijk op internet, zal na een paar honderd jaar toch niemand meer echt in ons geïnteresseerd zijn. Afgezien incidenteel misschien een keer door een nazaat die aan stamboomonderzoek gaat doen.

Maar ieder mens verricht in zn leven wel degelijk handelingen die er toe doen, omdat ze de loop der dingen aanzienlijk beïnvloeden.
Als collega, verenigingslid, buurman, vriend of familielid verandert ieder mens wel degelijk de geschiedenis. Want in je hoedanigheid als sportvriend, tante, danspartner, nicht en koorlid heb je grote invloed op je omgeving. Het duidelijkst natuurlijk in de verhouding moeder/vader t.o.v. je kind. Als de ouders van Einstein de kleine Albert niet naar school hadden gestuurd hadden we misschien nooit iets van hem gehoord. Als Frederic Chopin geen piano had mogen leren hadden we nu geen schitterende composities gehad. Die ouders hebben dus wel degelijk grote invloed op de toekomst gehad.

Het dagelijks leven beïnvloedt de toekomst

Maar er zijn ook veel ogenschijnlijk onbeduidende acties die een enorme invloed op de loop der dingen hebben. Want als Jansen een paar seconden later in zn auto was gestapt had hij geen aanrijding gehad. Maar omdat hij die botsing had, ontmoette hij een charmante verpleegster waarmee hij is gehuwd.

De wereld had een andere impuls gekregen als hij een minuut later in de auto was gestapt, want dan was hij onvermijdelijk Marie tegengekomen waaruit een invloedrijke schrijfster zou zijn verwekt, die via haar kookboeken recepten zou hebben gepubliceerd, waaruit bij toeval een middel tegen epilepsie was gevonden, waardoor een schoft met die ziekte langer had geleefd, die daardoor seks met een vrouw kon hebben, die een dochter ter wereld bracht die de eerste vrouwelijke president van de USA werd.

Ontmoetingen

Of we iemand wel of niet ontmoeten is dus een kwestie van samenloop van omstandigheden. Een paar seconden sneller of langzamer zijn, maakt uit dat we andere mensen tegenkomen, daardoor andere ideeën opdoen etc. Ook wel of niet een bepaald boek lezen, film zien of met iemand praten, beïnvloedt onze mening en derhalve ons handelen. Op advies van dikwijls willekeurige mensen doen of laten we bepaalde dingen. Maar die invloed hebben we natuurlijk ook op anderen. Zelfs als u aan uw zoontje vraagt een boodschap te doen bij de supermarkt, kan dat onvoorstelbare consequenties hebben, als er dan iets plaats vindt dat zn aandacht trekt en wellicht zn handelen beïnvloedt.

De steen van Paul de Leeuw

Dit prachtige lied geeft treffend weer dat in feite iedereen onsterfelijk is:

Ik heb een steen verlegd in een rivier op aarde
het water gaat er anders dan voorheen.

de stroom van een rivier hou je niet tegen
het water vind er altijd een weg omheen
misschien eens gevuld door sneeuw en regen
neemt de rivier mijn kiezel met zich mee
om hem dan glad en rond gesleten te laten rusten
in de luwte van de zee.

nu weet ik dat ik nooit zal zijn vergeten
ik leverde bewijs van mijn bestaan
omdat door het verleggen van die ene steen
de stroom nooit meer dezelfde weg zal gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nelson Mandela veranderde Zuid-Afrika en de wereldNelson Mandela veranderde Zuid-Afrika en de wereldNelson Mandela heeft de wereld laten zien wat liefde in combinatie met een groot gevoel voor recht kan bewerkstelligen.…
Robbeneiland  het eiland waar Mandela gevangen zatRobbeneiland het eiland waar Mandela gevangen zatRobbeneiland is het eiland voor de kust van Kaapstad. Het heeft zijn bekendheid te danken als gevangeniseiland waar onde…
Nelson (Rolihlahla) MandelaNelson (Rolihlahla) Mandela werd op 18 juli 1918 in Mvezo, Zuid Afrika geboren. Hij zat gevangen op Robbeneiland, is adv…
De vrouwen van RembrandtRembrandt Harmenszoon van Rijn was een groot kunstenaar dat bijzonder goed kon schilderen,tekenen en etsen. Vandaag de d…
Uitvinders & EinsteinUitvinders & EinsteinEinstein is voor velen gelijk aan de formule E=MC² . Wie heeft daar nog nooit van gehoord? Het is de bekendste formule g…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Elk mens maakt zich voor eeuwig onsterfelijk op deze Aarde"

Reactie

Maarten Manson, 30-10-2016 11:38 #1
De mens is niet gelijk aan zijn/haar lichaam, het lichaam is sterfelijk, maar de mens is dit wellicht niet. Wanneer de mens niet zijn lichaam is, wat is de mens dan wel? De mens is een immateriële ziel, iets wat onstoffelijk is kan niet sterven en heeft dus het eeuwige leven. Reactie infoteur, 31-10-2016
Beste Maarten,
Ik heb absoluut niet de wijsheid in pacht.
Maar het feit dat wij kunnen denken, kunnen genieten van muziek etc, komt omdat wij stoffelijke hersenen hebben, naar mijn mening.
Als die hersenen tot stof vergaan, valt ook al het geestelijke weg.

Maar ik kan dat uiteraard ook niet met zekerheid weten.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 19-09-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Sterven zonder zorgen
Reacties: 1
Mijn kijk op…
Schrijf mee!