InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Nelson Mandela veranderde Zuid-Afrika en de wereld

Nelson Mandela veranderde Zuid-Afrika en de wereld

Nelson Mandela veranderde Zuid-Afrika en de wereld Nelson Mandela heeft de wereld laten zien wat liefde in combinatie met een groot gevoel voor recht kan bewerkstelligen. Net als veel jongeren koos hij als jongeman voor het gewapend verzet, maar hij koos later toch voor het verzet in woord en geschriften. Ondanks de zware gevangenisstraf, die hij 27 jaar lang onder andere op Robbeneiland en in Kaapstad moest uitzitten vanwege zijn verzet tegen de apartheid, was hij niet haatdragend tegen hen die hem al die ellende aangedaan hadden. Hij wist zelfs een groot gedeelte van de blanke overheersers te overtuigen van de noodzaak van een democratie. Hij bracht het tot een van de meest gerespecteerde en geliefde presidenten van de hele wereld en zijn naam zal altijd in de geschiedenis blijven bestaan.

Nelson Mandela werd groot in het ANC

Nelson Mandela werd in 1918 geboren als Rolihlala Mandela. Op school noemde een lerares hem Nelson Mandela en die naam is hij zijn hele leven blijven gebruiken. Hij was een van de oprichters van de jeugdafdeling van het ANC (Afrikaans Nationaal Congres) en klom al snel op in de partij, die in het begin vredelievend was, maar na de gewelddadige reacties van de regering op vredige demonstraties van de zwarte bevolking, ook gewapend verzet bood.

Het ANC

Het ANC werd door de blanken vervolgd als een terroristische partij. In het begin werd er door het ANC geweldloos gedemonstreerd, maar dat had volgens de jongeren in de partij te weinig resultaat. Daarom begonnen de jongeren onder leiding van Nelson Mandela ook aanslagen te plegen op gebouwen en dergelijke. Ze probeerden dat te doen zonder daarbij mensen te verwonden of te doden, maar in de loop van de tijd kwamen er toch mensen bij om.

Volgens de blanken was het ANC een terroristische beweging

Door de blanken werd de partij daarom als terroristisch beschouwd. Nelson Mandela werd door de blanke regering opgepakt en tot levenslange gevangenisstraf veroordeeld en werd daarvoor naar de gevangenis op Robbeneiland gebracht. Na de rechtszaak benutte Mandela zijn vrije tijd in de gevangenis om rechten te studeren. Steeds vaker werd de regering echter gemaand om hem vrij te laten.

Eindelijk vrij

Na 27 jaar kwam hij eindelijk dankzij president de Klerk als een wijze, maar ook grijs geworden man uit de gevangenis. Vanaf die tijd ging het bergop, tot hij uiteindelijk de verkiezingen won en president van Zuid-Afrika werd. Hij beging niet de fout om de blanken meteen in de verdediging te duwen, maar probeerde blank en zwart dichter tot elkaar te brengen. Voor een groot gedeelte is hem dat later ook gelukt.

Nelson Mandela riep op tot verzoening tussen zwarte en blanke mensen

Nelson Mandela slaagde erin om zich te verzoenen met zijn tegenstanders en hen te overtuigen van zijn goede bedoelingen met het land en het hele volk. Hij combineerde een grote liefde voor land en mensen met een helder verstand en een groot inlevingsgevoel voor zwart en blank.

Het vermogen om zich in te leven in anderen

Dat is niet veel mensen gegeven. De meesten kunnen een tocht naar de top van de macht geestelijk niet verdragen en veranderen soms in machtsbewuste dictators, zonder gevoel voor hun vroegere tegenstanders, maar niet Nelson Mandela! Hij bleef, wie hij geworden was: liefdevol, verstandig en rechtvaardig.

Nelson Mandela en Martin Luther King

Nelson Mandela heeft evenals Martin Luther King het aanzien van de zwarte bevolking veranderd. Hij heeft laten zien dat mensen van elke kleur en elk ras alles kunnen bereiken wat zij willen, als ze dat maar met verstand en liefde proberen te bereiken. Haat, rancune en vergelding zijn niet de manier om mensen en volken tot elkaar te brengen. Ze verdelen juist datgene, wat mensen zou moeten verbinden.

Nelson Mandela als president was een voorbeeld voor de hele wereld

Nelson Mandela heeft de wereld laten zien dat het niet aan de kleur van de huid ligt of iemand een volk kan leiden of niet. Hij heeft bewezen dat alle mensen gelijk zijn en ook alle mensen gelijke rechten moeten krijgen. Zonder hem zou de wereld een stuk armer zijn. Evenals Mahatma Gandhi stond hij na zijn gevangenschap voor geweldloos verzet en liet de hele wereld zien dat men geen geweld nodig heeft om een verandering in de politiek te kunnen bewerkstelligen.

Revolutie nog vaak door geweld

Nog steeds zijn er echter in diverse landen revolutionaire bewegingen die proberen met stenen gooien, plunderen en moorden een verandering in het politieke klimaat rond te krijgen, maar Nelson Mandela heeft laten zien dat die weg ook op een veel menselijkere en democratische manier bewandeld kan worden. Niet gemakkelijk, nee juist veel moeilijker, maar wel veel beter en binnen de normen van de mensenrechten.

De Nobelprijs voor de Vrede

Nelson Mandela was een bruggenbouwer met een groot hart voor iedereen. De mensen die hem persoonlijk ontmoet hebben, spreken nog steeds met waardering en achting over hem. In 1993 kreeg hij samen met de toenmalige president F.W. de Klerk de Nobelprijs voor de Vrede en dat was niet meer dan rechtvaardig.

Nelson Mandela was geen heilige, maar veranderde door zijn inzet de wereld

Nelson Mandela was geen heilige. Die uitspraak deed hij ooit zelf toen er kritiek op hem geleverd werd. Nee, een heilige was hij niet. Hij was een mens, maar wel een heel bijzondere mens met een warm hart voor zwart en blank. Een mens die een warme plaats in onze geschiedenis verdient. Nelson Mandela werd 95 jaar. Hij stierf thuis op 5 december 2013 op rustige wijze.
Gerelateerde artikelen
Nelson (Rolihlahla) MandelaNelson (Rolihlahla) Mandela werd op 18 juli 1918 in Mvezo, Zuid Afrika geboren. Hij zat gevangen op Robbeneiland, is adv…
Tawakkol Karman, Jemenitische ActivisteTawakkol Karman won in 2011 de Nobelprijs voor de Vrede, samen met twee Liberiaanse dames. Ze verzet zich op vreedzame w…
Robbeneiland  het eiland waar Mandela gevangen zatRobbeneiland het eiland waar Mandela gevangen zatRobbeneiland is het eiland voor de kust van Kaapstad. Het heeft zijn bekendheid te danken als gevangeniseiland waar onde…
Nelson Mandela (Madiba): zijn leven, zijn overlijdenNelson Mandela (Madiba): zijn leven, zijn overlijdenNelson Mandela, een man wiens naam niet weg te denken is uit de wereldgeschiedenis. Hij geloofde in vrijheid en in gelij…
Wereldkampioenschap Rugby 1995: Overwinning op apartheidIn 1995 wordt het 3e wereldkampioenschap rugby gehouden in Zuid Afrika. De "springbokken', zoals de bijnaam van het nati…

Reageer op het artikel "Nelson Mandela veranderde Zuid-Afrika en de wereld"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 20-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!