InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Het Mandela-effect

Het Mandela-effect

Het Mandela-effect Het Mandela-effect is een verschijnsel waarbij mensen geloven dat de geschiedenis zoals zij zich die herinneren afwijkt van die die de media overbrengt. De mensheid is er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat er maar één wereld is. Maar is dit wel zo? Zou het niet zo kunnen zijn dat er meerdere dimensies zijn? Als dit zo is, hoe kunnen we dit dan bewijzen? Dit en meer van dit soort vragen houdt de mensen die zich met het Mandela effect bezighouden in hun greep. Zij zoeken naar bewijzen en bespreken alternatieven en gedachten.

Waarom heet het verschijnsel 'het Mandela-effect?'

De grondlegster van deze beweging, Fiona Broome, ontdekte het verschijnsel in 2010. In Fiona haar beleving was Mandela in 1980 overleden, totdat zij ontdekte dat hij op dat moment, in 2010, nog leefde. Fiona werd in eerste instantie voor gek verklaard dat zij dacht dat Mandela in 1980 al was overleden. Maar toen zij op een conferentie was en zij met verschillende mensen sprak bleek dat zij niet als enige die overtuiging had. Fiona is om deze reden een beweging begonnen en daar komt de naam 'het Mandela-effect' dus oorspronkelijk vandaan.

Waarom trekt het Mandela-effect de aandacht van mensen?

De reden waarom het Mandela-effect erg veel wordt besproken anno 2016, is omdat er over de hele wereld mensen zich herkennen in deze "verandering van de werkelijkheid". Er ontstaan discussies over of bepaalde merknamen bijvoorbeeld wel of niet altijd een bepaalde schrijfwijze hebben gehad. Zaken die worden besproken zijn bijvoorbeeld: spelling van woorden, titels van boeken, uitspraken in films en tv-series, merknamen, maar ook bijvoorbeeld de plek van het hart en of de onderste twee ribben van de mens nu altijd zweefden of vast zaten.

Wat is CERN en wat heeft het met het Mandella-effect te maken?

CERN is een organisatie die fundamenteel onderzoek doet naar elementaire deeltjes en gehuisvest is in Meyrin. Dit ligt ten westen van de stad Genève op de grens van Zwitserland en Frankrijk. CERN staat voor Conseil Européen pour la Recherche Nucleairie oftewel Europese Raad voor Kernonderzoek. De reden dat CERN in verband wordt gebracht met het Mandela-effect is omdat het effect enigszins gelijk opgaat met de ontwikkelingen bij CERN. Het lijkt alsof het aantal vreemde ervaringen bij mensen toeneemt wanneer CERN een stap verder richting hun doel nadert. Echter bewijs hiervoor ontbreekt.

De doelen van CERN

In het kort: wat CERN doet is het onderzoeken van anti-materie. Als er een Big Bang is geweest zou dit een evengrote hoeveelheid materie als anti-materie gecreëerd moeten hebben. Echter de hoeveelheid materie is veel groter dan de hoeveelheid anti-materie. Het doel is om te onderzoeken hoe dit zit.

Wat zijn dan voorbeelden van dingen die mensen zich anders herinneren dan dat ze nu zijn in de media?

Dit loopt ver uiteen van merknamen tot zelfs de stand van de planeten of organen in het menselijk lichaam. Voorbeelden van zaken die men zich anders herinnert, zijn:
  • Merknamen
    • Kit-Kat i.p.v. nu KitKat
    • Coca Cola i.p.v. nu Coca-Cola
    • Volkswagenlogo aan elkaar i.p.v. nu met een streepje ertussen
  • Menselijk lichaam
    • Het hart dat zich altijd links in het lichaam bevond, i.p.v. nu meer in het midden
  • Wereldkaart
    • Zuid-Amerika dat zich altijd onder Noord-Amerika bevond, i.p.v. nu meer naar rechts.

Dit zijn enkele voorbeelden. Op Internet en vooral op YouTube zijn legio voorbeelden en video's te vinden.

Is de mogelijkheid van meerdere dimensies de enige verklaring voor het fenomeen?

Absoluut niet, sterker nog, er wordt volop gezocht naar alternatieve verklaringen. Kan het niet zo zijn dat met bijna 8 miljard inwoners op aarde en de hoeveelheid media die er tegenwoordig is, het normaal is dat grote groepen mensen zich zaken anders herinneren? Kan het niet zo zijn dat mensen zich snel kunnen laten beïnvloeden door de dingen die zij zien? Met andere woorden als vijf anderen zeggen dat zij het zich anders herinneren, ben je dan zelf ook niet sneller geneigd om te denken dat je het je anders herinnert? Al deze voorbeelden en meer vallen onder de mogelijkheden van het verschijnsel het Mandela-effect.

Concluderend

Al met al is het Mandela-effect een ontzettende intrigerend principe en dit is waarschijnlijk de reden dat mensen zich hier zo veel mee bezighouden. Aan de andere kant kan het ook een effect zijn van alle mogelijke manieren waarop de mensheid tegenwoordig met media-invloeden in aanraking kan komen. Desalniettemin blijft het Mandela-effect een erg leuk onderwerp van gesprek en is het een fascinerende gedachte.
© 2016 - 2019 Softwaretester, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Robbeneiland  het eiland waar Mandela gevangen zatRobbeneiland het eiland waar Mandela gevangen zatRobbeneiland is het eiland voor de kust van Kaapstad. Het heeft zijn bekendheid te danken als gevangeniseiland waar onde…
Nelson (Rolihlahla) MandelaNelson (Rolihlahla) Mandela werd op 18 juli 1918 in Mvezo, Zuid Afrika geboren. Hij zat gevangen op Robbeneiland, is adv…
Pragmatiek: TaalhandelingenPragmatiek: TaalhandelingenOp het gebied van pragmatiek wordt er vaak over taalhandelingen gesproken. De meest gebruikelijke taalhandelingen zijn v…
Marketing: Sociale beïnvloedingstechniekenMarketeers en reclamemakers maken gebruiken van allerlei beïnvloedingstechnieken waar de doorsnee consument geen weet va…
Wereldkampioenschap Rugby 1995: Overwinning op apartheidIn 1995 wordt het 3e wereldkampioenschap rugby gehouden in Zuid Afrika. De "springbokken', zoals de bijnaam van het nati…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/CERN

Reageer op het artikel "Het Mandela-effect"

Infoteur: Softwaretester
Laatste update: 03-01-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!