Geïnterviewd worden voor een tijdschrift, hoe doe je dat
Je laten interviewen door een tijdschrift kan spannend, leuk en leerzaam zijn. Voordat je enthousiast "ja" zegt is het verstandig om de voors en tegens van het publiceren van jouw mening te bekijken. In dit artikel lees je hoe het interviewen in zijn werk gaat en waar je op kunt letten, zoals wat zeg je wel en niet, hoe bereid je je voor en wat valt er achteraf nog aan te passen op jouw verzoek.
Inhoud:
Gevraagd worden of je aanmelden
Er zijn meerdere aanleidingen voor het interview. Het kan zijn dat je in
je favoriete blad leest dat er lezers gevraagd worden voor een interview. Als je je aanmeldt maak je kans, maar het kan zijn dat je niet uitgekozen wordt. Maar het is ook mogelijk dat je via-via gevraagd wordt, omdat een bekende weet dat jij wat te vertellen hebt over een bepaald onderwerp.
Je verhaal 'op straat'
Voor de meeste mensen is het een
opwindend idee om geïnterviewd te worden. Je komt in een tijdschrift waar gewoonlijk enkel verhalen in staan over mensen die je niet kent. Nu zal jij daar tussen staan! Toch is het goed om even pas op de plaats te maken en goed na te denken of je je persoonlijke verhaal wel uit je persoonlijke anonimiteit te halen en 'op straat' te leggen. Immers iedereen kan het blad met jouw verhaal kopen, lezen, doorgeven aan anderen. Bedenk goed in welke kringen je verkeert en wel effect je verhaal überhaupt kan hebben. Heb je een representatieve baan en heb je in het verleden crimineel gehandeld, dan zou je verhaal misschien het einde kunnen betekenen van je baan. Denk ook aan collega's, klanten, vrienden, exen. Wat ga je vertellen, in welke bewoordingen, en hoe komt dat over? 'Alles moet gezegd kunnen worden' kan wel je standpunt zijn, maar de consequenties kunnen zo vervelend zijn dat je je standpunt op dit moment wilt aanpassen.
Voorbereiding
Je hebt besloten om "ja" te zeggen, je gaat je laten interviewen. In je eerste contact met de interviewer krijg je meer informatie en maak je afspraken. Daarnaast is het prettig om met de interviewer kennis te maken en deze wat te leren kennen: wat voor persoon is het, wat is de achtergrond en ervaring. Spreek af wanneer het interview gaat plaatsvinden. Het gesprek kan zowel persoonlijk, als via de telefoon afgenomen worden. Een interviewer is vaak een ervaren journalist(e) en leidt jullie gesprek in de juiste richting. Vraag in het eerste contact hoe je je het beste kunt voorbereiden. Ook al kun je over het onderwerp bij wijze van spreken dagen praten, toch is het belangrijk je goed voor te bereiden. Waarom? Ten eerste omdat je geen zaken wilt vergeten. Daarnaast wil je sommige zaken wellicht niet in het verhaal laten opnemen. Laat het onderwerp tot de datum van het interview door je hoofd gaan, en schrijf op wat je wel en niet wilt zeggen en waar je over twijfelt. Vraag wat het doel is van het interview, en wat de 'toon' wordt: is die persoonlijk, of meer zakelijk? Spreek af hoe en wanneer jij de concepttekst kunt lezen en in hoeverre tekst op jouw verzoek wordt aangepast. Bespreek ook hoeveel zeggenschap jij hebt om het artikel alsnog te annuleren indien je echt niet akkoord kunt gaan met de inhoud.Vraag tenslotte om een exemplaar van het complete tijdschrift toegestuurd te krijgen zodra dit gedrukt is.
Het interview
Het is zover: de dag van je interview. Zorg dat je je lijstje met punten bij de hand hebt. De interviewer start het gesprek met je en gaat je vragen stellen. Het is fijn als je een 'klik' hebt met de interviewer, en vaak zal dat ook zo zijn. Als de interviewer ervaren is zal die je op je gemak kunnen stellen. Vertel, naast je verhaal, ook je achterliggende gedachten. Dan is een interview nog beter tot een goedlopend verhaal te schrijven. Tevens weet de interviewer dan beter waarom je bepaalde zaken hebt verteld. De interviewer zal het doel van het interview voor ogen houden. Het kan zijn dat jij meer wilt vertellen dan qua onderwerp bij het artikel past, vertrouw daarin op de interviewer. Het interview zal al gauw 1 uur vergen, tot grofweg 2 uur.
Fotoreportage
Wellicht wordt bij je artikel ook fotomateriaal opgenomen. Het kan zijn dat je zelf gefotografeerd gaat worden. Meestal zal dit op lokatie zijn, bij een fotograaf in een studio, ofwel met een fotograaf op straat. Maar afhankelijk van het artikel zou dit ook in jouw eigen omgeving kunnen zijn. Make-up om goed op de foto over te komen, styling (aangepaste kleding) en een bepaalde houding of situatie komen mogelijk aan de orde. Geef de fotograaf, visagist en stylist de ruimte om zijn/haar expertise uit te voeren. Bewaak echter je grenzen. Meestal heb je enige inbreng in de keuze van het fotomateriaal dat bij je artikel geplaatst wordt. Het is leuk om met de fotograaf te praten waarom deze een bepaalde voorkeur heeft voor bepaalde foto's van jou. Dit zal meestal een nieuwe wereld voor je zijn. Al met al is gefotografeerd worden een hele leuke ervaring.
Schrijven
Met de informatie die de interviewer van je is komen te weten, gaat deze aan de gang en schrijft het interview: een
goedlopend verhaal. Maar hoe goed en exact je ook je verhaal hebt gedaan, het blijft een '
vertaling' van jouw verhaal door de interviewer. Het effect doet denken aan een verhaal wat 10 mensen aan elkaar doorvertellen: het eerste verhaal wijkt sterk af van het tiende. Dat is niet erg, maar houd daar rekening mee. De interviewer is daarnaast gebonden aan een bepaalde vereiste lengte van het artikel.
Het artikel: in de revisie
De tekst ligt voor je, ter beoordeling door jou. Het is heel spannend om te zien hoe jouw verhaal is omgevormd tot een artikel! Toch kan het zijn dat er zinsneden niet naar jouw wens zijn. Misschien geven ze een
verkeerd beeld, of
ontbreekt er informatie aan. Dit soort zaken bespreek je met de interviewer. Vertel ook waarom je het niet goed vindt, en indien mogelijk hoe je het liever zou zien. Een goede journalist kan jouw verhaal met jouw achterliggende gedachten en redenen verwoorden tot een artikel waar diezelfde sfeer in tot uiting komt. Ook kan het zijn dat er toch feiten zijn opgenomen die je niet of bij nader inzien toch niet in het artikel ziet. Gebruik dit moment om al die zaken te bespreken en spreek af wat de correcties zullen zijn. Misschien heb je enkele dagen de tijd nodig om je gedachten te formuleren. Ook kan het prettig zijn om iemand die jou goed kent te vragen de tekst te lezen. Neem even de tijd om je mening te vormen over zaken waar je over twijfelt, en overleg die dan met de interviewer. Als het goed is staat deze hiervoor open en is overleg mogelijk. Aan de andere kant kan de interviewer vanuit zijn/haar expertise uitleggen wat de reden is van een bepaalde zin, en uitleggen hoe dit op een lezer overkomt. Hierna doet de interviewer de nodige aanpassingen, en kun jij het artikel nog een keer zien. In dit stadium kun je nog echte fouten corrigeren, maar zal dat wel heel beperkt blijven. Als het goed is is het artikel nu zoals het naar de redactie gaat ter opname in het tijdschrift.
Publicatie
Enige tijd later is het zover: het artikel wordt gepubliceerd in het tijdschrift, en het tijdschrift komt in de winkel te liggen. Inmiddels zul je jouw exemplaar van het tijdschrift al via de post hebben ontvangen. Nu is het spannend te horen of
iemand in je omgeving het artikel leest en jou herkent. Daarnaast kun je je omgeving natuurlijk vertellen dat jouw verhaal is gepubliceerd en hun reactie vragen. Als het goed is herken je jezelf goed in het artikel. Bedenk dat je
een ander beeld kan hebben van jezelf dan hoe je overkomt op je omgeving.
Meerwaarde voor jou en de lezer
Het kan zijn dat het je tegenvalt hoeveel bekenden je artikel lezen. Misschien krijg je een reactie die je niet leuk vindt. Bedenk dat vele mensen het artikel wel zullen lezen. Echter hun reacties zul je nooit weten. Het besef dat je '
de wereld bereikt' hebt met je verhaal kan al met al een grote voldoening zijn. Een lezer kan zich
herkennen in je verhaal en
steun en/of
nuttige informatie vinden in je teksten. Voor jouzelf kan de meerwaarde van je artikel zijn dat het je zet tot nadenken over het onderwerp. Hoe zit je op dit moment in het onderwerp, welke ontwikkeling heb je daarin meegemaakt? Het kan je helpen je gedachten te structureren en je groei in je ontwikkeling te herkennen.
Een geïnterviewde beschreef het als volgt:
"Ik merkte dat het geïnterviewd worden voor een tijdschrift veel bij me los maakte. Ten eerste de ervaring dat iemand geïnteresseerd was in mijn verhaal. Zonder vooroordelen, zonder diagnose in het achterhoofd, gewoon doorvragen en luisteren. Gewoon luisteren! Dat was een openbaring voor me. ... Te luisteren. En het raakte me dat het ook bij anderen niet gewoon is dat er naar ze geluisterd wordt."
Vergoeding
Tot slot: de vergoeding. Tenzij je een bekend persoon bent, zal een financiële vergoeding meestal niet aan de orde zijn. Zorg dat je een exemplaar ontvangt van het complete tijdschrift. Indien er fotomateriaal gemaakt is, kun je (soms door enig aandringen) van enkele foto's de bronbestanden krijgen.
Wetenschappelijk: geen gegevens
Er zijn geen gegevens of cijfers bekend over geïnterviewd worden en de beleving daarvan. Wellicht om het vluchtige karakter ervan. Immers: het blad, waar deze week jouw verhaal in staat, is volgende week verouderd en vervangen door een nieuw blad. Echter: het blad kan jarenlang bij iemand in huis liggen en ver na de interviewdatum ineens een effect hebben bij de (late) lezer.