InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Verbranding van de Koran lijkt op Joodse boekenverbranding

Verbranding van de Koran lijkt op Joodse boekenverbranding

Verbranding van de Koran lijkt op Joodse boekenverbranding Predikant Terry Jones uit de Amerikaanse staat Florida wilde op 11 september 2010 massaal korans verbranden. Het was de dag dat gememoreerd wordt dat 9 jaar (11 september 2001) geleden 2 vliegtuigen het World Trade Center in New York binnenvlogen en het Pentagon in Washington troffen. Daarom kwamen ongeveer drieduizend mensen om het leven. Waarom wilde hij Korans verbranden? En is er een vergelijking tussen het verbranden van de Koran en Joodse boeken in de Nazi-tijd?

Verbranding van boeken in de Nazi-tijd

De Centrale Raad van de Joden in Duitsland vergelijkt de verbranding van Korans met de boekenverbranding in de nazi-tijd. Op die tijd volgde de Holocaust waarbij vijf tot zes miljoen Joden werden omgebracht en ook zigeuners, homoseksuelen, gehandicapten en communisten het leven lieten.

Gainesvilles wil Korans verbranden

De koranverbranding wordt uitgevaardigd door de gemeenschap Dove World Outreach Center die zichzelf kerk noemt en maar ongeveer 50 leden telt in het plaatsje Gainesville in de staat Florida. De gemeenschap heeft zelf de Internationale Koranverbrandingsdag uitgeroepen en keert zich al jaren tegen de islam, maar ook tegen homoseksualiteit. De predikant van het gezelschap wil de Koranverbrandingsdag gebruiken om de slachtoffers te herdenken die zijn gevallen op 11 september. Bovendien is de dag bedoeld om de radicale elementen binnen de Islam te waarschuwen.

Koranverbranding

Het Dove World Outreach Center wil die waarschuwing geven in de vorm van het verbranden van enkele honderden korans. Overigens hebben zij daarvoor van de brandweer geen toestemming, maar politie en brandweer kunnen alleen ingrijpen als de Heilige Boeken daadwerkelijk in de brand worden gestoken.

Belediging van moslims: Koranverbranding

De Koranverbranding wordt door veel mensen, maar zeker door moslims zelf gezien als een belediging van het moslim geloof, omdat de koran hun heilige schrift is.

Hoeveel moslims en hoeveel christenen op de wereld?

Er leven ongeveer 1,3 miljard moslims op de aarde en daarmee is het na het christendom de grootste wereldgodsdienst. Er zijn ongeveer 2 miljard christenen op de wereld.

Koran: de heilige schrift van moslims

  • De Koran is de heilige schrift van de islamieten (een ander woord voor islamieten is moslims) en geldt als het oudste Arabische boek.
  • Naar het Islamitische geloof bevat de Koran de letterlijke openbaringen van Allah.
  • Zij zijn door Hem gedaan tussen 610 en 632 via de aartsengel Gabriël in de Arabische taal.
  • Ze werden geopenbaard aan de profeet Mohammed, de in 632 overleden laatste profeet.
  • Gelovigen moeten de Koran in de oorspronkelijke Arabische taal lezen en leren.
  • Vertalingen naar modern Arabisch of andere talen worden afgewezen als interpretaties van de heilige schrift.
  • De Koran bestaat uit 114 soera’s of hoofdstukken die rond 650 (dus na de dood van de profeet Mohammed) bijeen zijn gebracht.
  • De soera’s zijn niet chronologisch maar op hun lengte geordend.
  • De laatste soera is dus de kortste, met slechts 6 verzen.

Wat staat er in de Koran?

In de Koran staan onder meer de vijf pijlers van het Islamitische geloof omschreven. Dit zijn:
  1. De geloofsbelijdenis
  2. De dagelijkse gebeden (5 keer per dag met het hoofd naar Mekka)
  3. Het geven van aalmoezen aan de armen
  4. Het vasten in de maand ramadan
  5. De bedevaart naar Mekka
Naast deze religieuze beginselen staan in de Koran ook veel voorschriften over het gedrag en over burgerlijke plichten.
Gerelateerde artikelen
De heilige KoranDe Koran is het heilige boek van moslims. Voor hen is het het directe woord van God zoals die het aan de profeet Mohamme…
Traditie binnen de Islam: SunnahBinnen de Islam wordt vaak het woord Sunnah gebruikt. Maar wat is de Sunnah precies?En wat is het verschil tussen hadith…
Waar geloven aanhangers van het Islam in?Waar geloven aanhangers van het Islam in?De Islam is na het Christendom in Nederland de godsdienst met de meeste gelovigen. In vele gevallen gaat het hierbij om…
Abraham-Ibrahim - Oorsprong van de naamIbrahim, Abraham genoemd in het Nederlands, verwijst naar de aartsvader Abraham. Betekenis van de naam is 'vader van vel…
Alles over de KoranAlles over de KoranDe Koran is het meest gelezen boek aller tijden. Elke moslim moet het minimaal één keer per jaar helemaal lezen. De bijb…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia Friesch Dagblad

Reageer op het artikel "Verbranding van de Koran lijkt op Joodse boekenverbranding"

Reactie

Tartuffel (infoteur), 10-09-2010 10:08 #1
Heinrich Heine (1797-1856) zei: "Dort wo man Bücher verbrennt, verbrennt man auch am Ende Menschen."

Infoteur: Singalees
Laatste update: 16-11-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Reacties: 1
Schrijf mee!