InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Zwangerschap en geboorte in Sri Lanka

Zwangerschap en geboorte in Sri Lanka

Zwangerschap en geboorte worden in elk land anders beleefd. Natuurlijk zijn er overeenkomsten tussen de opvattingen binnen verschillende culturen, maar daarnaast heeft elk land zijn eigen rituelen, gebruiken en bijgeloof rond zwangerschap en geboorte. In dit artikel staat Sri Lanka centraal.

Algemene leefregels

In Sri Lanka bestaan nauwelijks specifieke leefregels als je zwanger bent. Het algemene motto is: Niet teveel werken, goed op jezelf letten en veel rusten. Een wat ongewone leefregel is het verbod op het eten van tomaten en aubergines. Deze zouden de kans op een miskraam of allergie vergroten. Die allergie zou vooral de vrouw kunnen treffen, terwijl het kindje dan last krijgt van veel hoofdschilfers. Ook mag men geen ananas, papaya en gember aanraken. Veel drinken is goed. Men raadt vooral het drinken van melk met bloem aan. Hiervan wordt het kindje sterk. Er moet ook veel vlees gegeten worden door zwangeren.

Geslachtsbepaling

Moeder en schoonmoeders menen aan de vorm van de buik te kunnen zien of het een jongen of meisje wordt. Een ronde buik hoort bij een meisje, terwijl bij een puntige buik aan een jongen gedacht wordt. Ook als de huid van de moeder mooi en strak is, wordt het een meisje.

Bijgeloof

Als je zwanger bent, mag je niet over een kuil stappen of naar een begrafenis gaan. Het zien van een dode kan de moeder een te hevige schrik bezorgen. Als de moeder iets speciaals wil eten, moet dit direct voor haar worden klaargemaakt.
Wanneer de zwangere 's avonds over straat loopt, moet ze zich tegen boze geesten beschermen met een schroefje of ander stukje metaal wat ze in haar tas draagt. Ook lucifers en zwarte voorwerpen zouden de geesten op een afstand houden. Zwangere vrouwen uit Sri Lanka zouden deze voorwerpen ook nog om een andere reden meedragen. Ze denken namelijk dat als een zwangere eet, de duivel met haar mee eet. Om dit te voorkomen draag je de voorwerpen bij je.

De bevalling

Bij de bevalling mag niemand aanwezig zijn, behalve het medisch team. Direct na de geboorte wordt de baby ingewreven met een speciale olie, die de huid helpt mooi te houden. De placenta wordt weggegooid. Hij mag niet de in de buurt van het huis blijven. De navelstomp wordt ingesmeerd met tabaksas.

Kraamvrouw

De kraamvrouw moet tot de 22ste of 31ste dag na de bevalling in bed blijven liggen. Ze mag wel wat rondlopen binnenshuis, maar absoluut niet naar buiten. Al het eten wordt voor de kraamvrouw gemalen. Ze wordt elke ochtend met speciaal water gewassen en gemasseerd met sesamolie. Om te voorkomen dat haar buik slap blijft, wordt er vaak gedurende een maand een strak sluitlaken gedragen.

Feest en rituelen

Tijdens de kraamtijd komt er regelmatig een geestelijke informeren naar het welzijn van moeder en kind. Op de 31ste dag vindt er thuis een inzegening plaats van het kind en na 41 dagen gaan de jonge ouders en families naar de tempel om dank uit te brengen en geluk af te smeken voor de baby. Op de 31ste dag wordt er ook een groot geboortefeest gevierd.

Lees verder

© 2009 - 2019 Margreet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zwangerschap en geboorte in Sri Lanka"

Reactie

Dian, 13-01-2016 11:24 #1
Hoe viert men in Sri Lanka zijn verjaardag?

Infoteur: Margreet
Gepubliceerd: 01-09-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Zwangerschap en geboorte
Reacties: 1
Schrijf mee!