InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Zwangerschap en geboorte in Afghanistan

Zwangerschap en geboorte in Afghanistan

Zwangerschap en geboorte in Afghanistan Elk land heeft zijn eigen rituelen, gebruiken en bijgeloof rond de zwangerschap en geboorte. Er worden van generatie op generatie bepaalde wijsheden doorverteld. In dit artikel staat Afghanistan centraal. In dit land lijken de algemene adviezen die aanstaande moeders krijgen sterk op de westerse leefregels. Toch hebben zij ook een aantal interessante ideeën en rituelen rond zwangerschap en geboorte.

Algemene leefregels

In Afghanistan wordt zwangere vrouwen aangeraden vooral rustig aan te doen, niet zwaar te tillen, veel te rusten en goed te eten. Vooral goed eten is erg belangrijk. Men zegt dat de baby dan gezond en sterk wordt.Door veel te wandelen, zou de bevalling gemakkelijker worden. Daarnaast is het uiterst belangrijk om niet te springen, niet te grote stappen nemen of over kuilen en hobbels rijden. Dit zou een miskraam uitlokken. Voor de aanstaande vader zijn geen leefregels. Het is overigens niet de gewoonte dat de vader bij de bevalling aanwezig is.

Geslachtsbepaling

In Afghanistan zijn er geen middelen om het geslacht van het ongeboren kind te bepalen. Sommige oudere vrouwen zeggen dat ze het kunnen zien aan de manier waarop de aanstaande moeder zich gedraagt. Daarbij kijken ze niet zozeer naar de vorm van de buik, maar meer naar hoe je bent. Als je nergens last van hebt en veel onderneemt, wordt het een jongetje. Als je veel rust nodig hebt, wordt het een meisje. Ook kun je veel zien aan de lust van de moeder. Eet je veel zure dingen tijdens je zwangerschap, dan krijg je een meisje. Ben je juist gek op zoetigheden dan zul je van een jongetje bevallen.
Tot slot wordt een aanstaande moeder mooier als het een jongen betreft en juist lelijker als het een meisje wordt. Om te bevorderen dat je een jongen krijgt, moet je na de geboorte van je jongste dochter veel dadels gaan eten.

Bijgeloof

In Afghanistan gelooft men dat een zwangere vrouw als ze wat lekkers ziet, zij dit ook moet eten. Zo niet, dan krijgt het kind groene ogen. Kijkt een zwangere vrouw naar een zons- of maansverduistering mag zij haar lichaam niet aanraken. Dan krijgt het kind namelijk op die plek een vlek.

Placenta

De placenta dient begraven te worden, om te voorkomen dat huisdieren deze opeten. Dat zou een zonde zijn. Men gelooft dat dit zo in de Koran staat beschreven. Bij ziekenhuisbevallingen is het onduidelijk of dit wel wordt gedaan.

Rituele reiniging

Afghanistan is een islamitisch land. Elk kind wordt drie dagen na de geboorte moslim. Dan wordt er 'Allah is groot' in het oor gefluisterd. Op de veertigste dag wordt het kindje ritueel gereinigd. Het waswater wordt na afloop over het hoofd van de moeder gegoten. Hiermee wordt de reinheid van het kind overgebracht op de moeder. Zij sluit daarmee haar onreine periode af. De eerste veertig dagen zijn een kwetsbare periode. Het kind moet met zoveel mogelijk zorg omringd worden.

Ouders

De moeder gaat tien dagen na de bevalling naar het badhuis voor een eerste rituele reiniging. Dan ondergaat ze ook een speciale massage. Het is een gebruik om de moeder in een sluitlaken te persen. De eerste veertig dagen na de geboorte mogen de ouders geen seksueel contact hebben. Daarna is het afhankelijk van wat de dokter zegt. Men mag anticonceptie gebruiken.

Feest

Het geboortefeest vindt plaats op de zevende of de tiende dag na de bevalling. Dat is afhankelijk van de wensen van de kraamvrouw. Bij de eerste mogelijkheid is het een feest voor familie, bij de tweede datum is het meer een vrouwenfeest.

Lees verder

© 2009 - 2019 Margreet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zwangerschap en geboorte in Sri LankaZwangerschap en geboorte worden in elk land anders beleefd. Natuurlijk zijn er overeenkomsten tussen de opvattingen binn…
Zwangerschap en HIVZwangerschap en HIVZwanger zijn is mooi en behoort zonder zorgen te zijn, maar voor de vrouw die met HIV besmet is zijn er terecht zorgen o…
Zwangerschap en geboorte in BosniëZwangerschap en geboorte in BosniëZwangerschap en geboorte worden in elk land anders beleefd. Natuurlijk zijn er overeenkomsten tussen de opvattingen binn…
Aspirine tijdens de zwangerschapAspirine tijdens de zwangerschapAspirine (acetylsalicylzuur) heeft een pijnstillende, een ontstekingsremmende en een koortswerende werking en wordt dan…
Vaderschapserkenning (België)Vaderschapserkenning (België)Als je een kind krijgt, is de moeder automatisch bekend. Het vaderschap wordt echter niet in alle gevallen automatisch e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zwangerschap en geboorte in Afghanistan"

Infoteur: Margreet
Laatste update: 01-09-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Zwangerschap en geboorte
Schrijf mee!