InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Pedofilie nader toegelicht

Pedofilie nader toegelicht

Hoe zat het ook alweer? Hebben pedofielen alleen seksuele verlangens of uiten ze deze ook in seksueel gedrag? En hoe zit het met aantallen en de verdeling tussen mannelijke en vrouwelijke pedofielen?

Pedofilie nader toegelicht

Pedofilie betekent letterlijk “het beminnen van kinderen” (“pedo” betekent kind en “filie” is afgeleid van het woordt “philein” dat beminnen betekent). De term pedofilie wordt door deskundigen verschillend gedefinieerd, maar over het algemeen beschouwd als een pathologische – of ziekelijke – aandoening. Deze definitie is in overeenstemming met de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) die wordt gezien als wetenschappelijke bijbel voor psychiatrische aandoeningen. Zij duidt pedofilie aan als een zogenaamde parafilie, de verzamelnaam van terugkerende, seksueel intens opwindende fantasieën, impulsen of gedragingen die prototypisch betrekking hebben op niet- menselijke objecten, het lijden of vernederen van zichzelf of een persoon en/of niet- instemmende personen. Bovendien moeten deze symptomen minstens zes maanden aanhouden om aan de definitie van parafilie te voldoen en moet er sprake zijn van een significante mate van lijden of belemmering in het sociale en beroepsmatige leven.

De term pedofilie op zich wordt in de DSM als volgt beschreven:
  1. Een stoornis waarin er gedurende een periode van ten minste zes maanden een terugkerende intense seksuele drang en seksuele prikkelende fantasieën betreffende seksuele handelingen met een kind of kinderen in de prepuberteit bestaan (in het algemeen dertien jaar of jonger)
  2. Een stoornis waarin de betrokkene aan deze drang heeft toegegeven of er duidelijk onder lijdt
  3. Een stoornis waarin de betrokkene ten minste zestien jaar oud is en ten minste vijf jaar ouder dan het kind of de kinderen uit het eerst genoemde criterium. Bovendien stelt de DSM-IV dat een adolescent die een stabiele relatie heeft met een twaalf of dertien jarige, niet als pedofiel mag worden gezien

Aantallen

Het aantal pedofielen in Nederland is moeilijk in cijfers weer te geven. De drijvende kracht achter de website “stop kindersex”, Y. van Hertum, geeft aan dat het zou gaan om 1% van de bevolking, namelijk 160.000 pedofielen. Daarentegen zijn er wel exacte cijfers over veroordelingen voor seksueel kindermisbruik bekend. Het aantal zaken dat het Openbaar Ministerie behandelt is redelijk stabiel en telt ongeveer 2050 tot 2350 zaken per jaar.

Verdeling mannelijke en vrouwelijke pedofielen

Pedofilie is beslist geen volledig mannelijke aangelegenheid zoals vele mensen denken. Vrouwelijke pedofielen zijn daarentegen wel sterk in de minderheid volgens ruwe schattingen, maar toch zijn er naar schatting tussen de 2 en 15% van de pedofielen vrouw. Hierbij moet nog rekening worden gehouden met het feit dat de staat van opwinding bij vrouwelijke pedofielen veel moeilijker te constateren is. Wel is het zo dat vrouwelijke pedofielen vaak minder lichamelijke en/of geestelijke schade toebrengt gezien zij geen gebruik maken van hun geslachtsdeel in een staat van erectie, zoals mannen dat wel doen. Bovendien is de pakkans van vrouwen kleiner aangezien er tegenover hen minder achterdocht is dan tegenover mannen.

Verwarring terminologie

Er bestaat nogal eens verwarring over de term pedofilie. Dit is niet alleen ongenuanceerd maar evenmin zo belangrijk is de schade die dit kan berokkenen voor mensen die als pedofiel worden aangemerkt maar zich nooit aan kinderen hebben vergrepen. Ten eerste bestaat deze verwarring doordat er geen rekening wordt gehouden met het verschil tussen het verlangen naar seksueel contact met kinderen en het daadwerkelijke seksuele contact met kinderen. De term pedofilie slaat alleen op het verlangen naar dit contact en het uitvoeren van deze gedachten wordt daarentegen pedoseksualiteit genoemd. Ten tweede wordt de term pedofilie pas gebruikt wanneer een volwassene zich seksueel voelt aangetrokken tot prepuberale kinderen. Wanneer er in het dagelijkse leven over pedofilie wordt gesproken wordt iemand als pedofiel aangemerkt wanneer hij/zij zich seksueel voelt aangetrokken tot personen die al wel geslachtsrijp, maar nog minderjarig (jonger dan achttien jaar) zijn. Pedofielen worden in deze beschrijving vaak ten onrechte als pedofiel beschouwd. Rekening houdend met deze verschillen in aanduiding is pedoseksualiteit ook niet helemaal hetzelfde als het strafbare feit van seksuele handelingen met minderjarigen aangezien hier voor volwassenen ook sprake van is wanneer de ander wel geslachtsrijp, maar nog geen zestien jaar oud is.
© 2009 - 2019 Sanne1985, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pedofiele stoornis: classificatiecriteria en kenmerken DSM-5Pedofiele stoornis: classificatiecriteria en kenmerken DSM-5Wanneer spreek je volgens DSM-5 over een pedofiele stoornis? Er wordt van pedofilie gesproken wanneer iemand seksueel pr…
Bescherm je kinderen tegen pedofielen16 juni 2009: Het nieuws bericht over een grootschalige ontucht zaak in Den Bosch laat Nederland schrikken. Niet alleen…
Parafilieën: oorzaak en behandeling van seksuele afwijkingenParafilieën: oorzaak en behandeling van seksuele afwijkingenEen volwassene die het liefst in luiers rondloopt en een speentje draagt, iemand die opgewonden raakt van het zien van e…
Dyscalculie en beelddenkenDit artikel beschrijft dyscalculie op een eigen manier. Het beelddenken, communicatie en de talenten van de dyscalculus…

Reageer op het artikel "Pedofilie nader toegelicht"

Infoteur: Sanne1985
Laatste update: 29-09-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!