InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Hugo Sauzay, fotomodel en binnenhuisarchitect van Festen

Hugo Sauzay, fotomodel en binnenhuisarchitect van Festen

Hugo Sauzay, fotomodel en binnenhuisarchitect van Festen Hugo Sauzay is Fransman, geboren en getogen in Parijs waar hij anno 2018 nog steeds woonachtig is. Al op zeventienjarige leeftijd werd hij gevraagd om een casting bij een modellenbureau te komen doen. Samen met partner Charlotte de Tonnac runt hij in 2018 binnenhuisarchitectenbureau Festen en is daarnaast werkzaam als fotomodel voor bekende merken als Fursac, Cartier, Tod's en Trussardi. Ook siert hij de omslagen van tijdschriften en glossy's. Voor H&M figureerde Sauzay in de voorjaar-zomer collectie van 2018, hierbij krijgt de toeschouwer eveneens een indruk van zijn werk als binnenhuisarchitect.

Hugo Sauzay

De Fransman Hugo Sauzay is fotomodel en binnenhuisarchitect, geboren en getogen in Parijs waar hij anno 2018 nog steeds woonachtig is. Hij heeft opgetreden voor verschillende modecampagnes van de Fursac, Cartier, Tod's en Trussardi en is een bekende verschijning in tijdschriften en glossy's. Zijn portfolio bevat presentaties voor GQ Italia, Numéro Homme en Vogue Hommes Paris. Ook het Zweedse bedrijf H&M heeft Sauzay ontdekt, voor de voorjaar-zomer collectie van 2018 is Hugo te zien in mode van H&M met een knipoog naar zijn baan als binnenhuisarchitect.

Fotomodellen met een tweede loopbaan

De combinatie modellenwerk met daarnaast een succesvolle tweede loopbaan is niet uitzonderlijk. De Britse violist Charlie Siem en de Nederlandse schrijver Sander Kok gingen Sauzay al voor. Charlie Siem komt uit Engeland en is klassiek geschoold violist. Anno 2018 is hij het gezicht van verschillende internationale kleding- en modemerken. Van Sander Kok is in 2017 de debuutroman "Smeltende vrouw" verschenen, hij combineert het schrijverschap met een loopbaan als fotomodel voor Armani, Hilfiger en Lacosta.

Modecampagne met Trussardi in 2011Modecampagne met Trussardi in 2011

Modecampagne met Trussardi

Zoals zoveel modellen is Hugo Sauzay gewoon op straat ontdekt. Hij was op dat moment 17 jaar oud en begon met het modellenwerk om zijn architectuurstudie te kunnen betalen. Een van de eerste grote campagnes die Sauzay maakte was voor jeans voor het modemerk Trussardi in 2011, het merk waarvoor hij anno 2018 nog steeds actief is. Het Italiaanse merk produceert naast kleding ook parfum en leren accessoires. Sauzay is een bekende naam in het modelwereldje en anders dan destijds als student kan hij het zich veroorloven om kritisch te zijn en alleen voor de leukste opdrachten te kiezen.

Sauzay binnenhuisarchitect

Hugo Sauzay en zijn partner Charlotte de Tonnac kennen elkaar van school, zij volgden in 2011 de opleiding binnenhuisarchitectuur bij Camondo in Parijs. Inmiddels runnen ze in 2018 het binnenhuisarchitectenbureau Festen dat is gevestigd in de wijk le Marais in Parijs. Dit is tevens de plek waar ze wonen. Privé en werk lopen bij Hugo en Charlotte door elkaar, hun inspiratie doen ze op tijdens het reizen, door het bezoeken van tentoonstellingen, het lezen van boeken en door het gewone dagelijkse leven. Niet in de laatste plaats is ook woonplaats Parijs een inspiratiebron voor het stel. Zoals ze zelf aangeven moet je nieuwsgierig blijven en openstaan voor nieuwe zaken.

Binnenhuisarchitectenbureau Festen

Festen houdt zich bezig met het inrichten van openbare ruimtes, privé-woningen evenals het aanleveren van decors en rekwisieten. De ambitie van Sauzay en de Tonnac is om plekken te scheppen waar het makkelijk is om in te leven, doordat de ontwerpen van gebouw en inrichting worden gecombineerd krijg je meer eenheid. Hierbij wordt rekening gehouden met factoren als omgeving, geschiedenis, de betreffende plek en de functie ervan. Voor elk nieuw project vormen genoemde factoren de uitgangspunten zodat er inhoudsvolle ruimtes ontstaan. Als het privé-personen betreft houden Sauzay en de Tonnac eveneens rekening met de levensstijl van de bewoners. De opdrachtgevers van Sauzay en de Tonnac zijn onder andere hotels en privé-appartementen.

De stijl van Festen

Kenmerkend voor de stijl van Festen is de transformatie van klassieke ruimtes waarbij de originele structuur wordt versterkt. De gestroomlijnde en eenvoudige ontwerpen zijn tijdloos waarbij wit als achtergrondkleur een belangrijke rol speelt en er gebruik wordt gemaakt van duurzame materialen als marmer, koper en leer. Zelf houden Sauzay en de Tonnac ervan dat voorwerpen een geschiedenis hebben en ieder hun eigen verhaal vertellen.

"We zijn er dol op als periodes tegenover elkaar staan en we houden van het mixen van genres, de ruimte laten ademen en het licht laten schijnen."

Bron: Thomas von Arx, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Thomas von Arx, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inspiratiebronnen Hugo Sauzay en Charlotte de Tonnac

De grote inspiratiebronnen voor Sauzay en de Tonnac zijn de meubelontwerpster/architect Eileen Gray, de architecten Scarpa, Ponti, en Zumthor, binnenhuisarchitect Anastassiades, multidisciplinair kunstenaar Taryn Simon, kunstenaar Rudolf Stingel, de Duitse kunstschilder Gerhard Richter, de Amerikaanse schilder, beeldhouwer en fotograaf Cy Twombly en de foto's van Paul Graham.

De afbeelding is de veldkapel in Wachendorf van Peter Zumthor die op een afstandje doet denken aan een watertoren of graansilo. Het abstracte ontwerp sluit goed aan bij de gestroomlijnde en eenvoudige ontwerpen van Sauzay en de Tonnac.

Lees verder

© 2018 Molleke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Inhuren van een binnenhuisarchitectInhuren van een binnenhuisarchitectEen binnenhuisarchitect helpt vaak net even om met een andere blik het huis in te richten of te verbouwen. Echter, wat k…
Wat eten fotomodellen als ontbijt?Heb je je ooit afgevraagd wat fotomodellen als ontbijt eten? Houden ze het bij fruit en yoghurt? Of nuttigen ze ook calo…
Een opleiding binnenhuisarchitectuur volgenEen opleiding binnenhuisarchitectuur volgenHet interieur, de indeling en inrichting van woningen en bedrijven speelt een steeds belangrijkere rol. Hiermee kan men…
Nieuwe geuren najaar/winter 2013-2014Bij het begin van een nieuw seizoen worden telkens weer de meest verleidelijke geuren gelanceerd. Exotisch, eigenwijs, r…
Hugo Boss merkanalyseHugo Boss merkanalyseHugo Boss, een chic merk voor de middenklasse dat al sinds 1923 bestaat. Hugo Boss verkoopt vooral kleren voor de zakeli…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Khiemtran87, Pixabay
  • https://www.thefashionisto.com/male-models/hugo-sauzay/
  • https://www.thefashionisto.com/shop/hm-edition-spring-2018-men/
  • https://www.thefashionisto.com/hugo-sauzay-for-trussardi-jeans-fall-2011-campaign/
  • https://www.festenarchitecture.com/contact.html
  • https://www.thesocialitefamily.com/en/familles/paris-en/charlotte-de-tonnac-and-hugo-sauzay/
  • Afbeelding bron 1: Thomas von Arx, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Hugo Sauzay, fotomodel en binnenhuisarchitect van Festen"

Infoteur: Molleke
Laatste update: 16-04-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Fotomodellen en hun carrières
Schrijf mee!