InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Vijf lastige vragen over plastic recyclen

Vijf lastige vragen over plastic recyclen

Vijf lastige vragen over plastic recyclen Het waren van die fijne, overzichtelijke reclamespotjes op tv en op billboards. Wie plastic wil recyclen, gaat op zoek naar zo'n feloranje bak. Gooi je verzamelde plastic erin, en klaar is Kees. De praktijk is weerbarstiger. Waar staat in vredesnaam zo'n ding? Doet je gemeente wel aan inzamelen? En wat te doen met die spuitbus van metaal met een plastic spuitstuk, je oude plastic tandenborstel of die speelgoed badeend met een deuk? Vandaar hier: vijf lastige vragen over het recyclen van plastic.

Lastige vraag 1: ik kan die oranje plasticbakken nergens vinden!

Antwoord: al deed de reclamecampagne anders vermoeden, de plastic-afvalbak van jouw gemeente kan weleens een heel andere kleur hebben, en een andere afmeting bovendien. Het is beter om niet op zoek te gaan naar zo'n halve-zetpil-vormige oranje bak, maar op de website van de gemeente of van Plastic Heroes te kijken of er in jouw gemeente plasticinzameling plaatsvindt en zo ja, waar. Er zijn gemeentes die de locatie op een stratenkaart aangeven. Baat dit niet, of ligt de website plat, zoek dan naar de plaats waar de gemeente wat dan ook aan afval verzamelt en recyclet. Vaak maar niet altijd, zijn deze bakken verzameld op één plek: papier, kleding, glas.. én plastic. Let wel: als je bot vangt op één zo'n plek en alleen maar containers aantreft voor bijvoorbeeld papier en glas, kan het toch nog zo zijn dat op een andere plek wél een plastic-container is toegevoegd. Waarom dit beroep op onze speurzin en volhardendheid? Wie zal het zeggen.

Lastige vraag 2: volgens mij doet mijn gemeente niet aan recycling, hoe doe ik het dan zelf?

Antwoord: Gelukkig staan milieubewuste zielen er sinds jaren niet meer alleen voor bij het willen recyclen van plastic. Gemeentes zijn zelfs verplicht plastic te scheiden. Maar en echter: het kan evengoed zo zijn dat de gemeente zich zelf op de afvalberg werpt na het vanouds inzamelen van vuil in de bekende vuilniszakken. Net zoals het mogelijk is dat de gemeente ergens in uw woongebied heel geniepig enkele kleine containers met groene schutkleur heeft verstopt en het vervolgens aan u overlaat. Gelukkig biedt ook hier een telefoontje naar de gemeente of blik op de website van de gemeente uitkomst. Ook op de website van PlasticHeroes vind je een overzicht van gemeentes en hun inzamelsystemen, namelijk onder het kopje 'waar'.

Lastige vraag 3: ik sta hier de hele dag boterhamzakjes af te wassen. De moed zakt mij in de schoenen. Moet dit nu?

Antwoord: nee. Het idee is wel dat de verpakking leeg is. Maar een kruimel in een zakje, dat luistert niet zo nauw. Schraap wel even de resten uit bijvoorbeeld een boterkuipje. Hoe leger, des te beter. Plet de verpakking, want hoe minder volume het aangeboden plastic heeft, des te beter.

Lastige vraag 4: ik zit met een plastic badeend, een oude tandenborstel en een sinaasappelnetje. Wat moet ik ermee?

Antwoord: het is niet gemakkelijk allemaal, maar je kunt online spieken. Bezoek de website of bemachtig de App van Afvalscheidingswijzer, tik de plastic badeend in - natuurlijk wel als 'speelgoed, plastic' en het antwoord komt zo op het scherm. Voor wie een gokje wil wagen: geef het antwoord op deze vragen en kijk onderaan dit artikel voor het antwoord. Overigens: verpakkingen die chemische stoffen hebben bevat, zoals verftubes, moeten bij het restafval. Dit geldt ook voor makeuphouders, zoals een lipstickverpakking, of voor verpakkingen van verschillende materialen, zoals een bus scheerschuim van metaal met een plastic mondstuk. Let er wel op dat het 'gemengde-materialenprincipe' best nauw luistert. Doordrukstrips van medicijnen mogen wel van plastic zijn, maar omdat er aluminium deklagen op zitten, zijn ze toch bestemd voor het restafval. Dit alles omdat alle niet-plastic materialen het geautomatiseerde proces van recyclen kunnen verstoren.

Lastige vraag 5: wat, als ik dat allemaal niet kan onthouden?

Gelukkig is iedereen met een mobieltje of iPad op zak, altijd en overal in het bezit van een schat aan recycle-informatie. Zo heeft de Afvalscheidingwijzer een App, zowel voor iPhone als Android. Daarop kun je ter plekke al je nijpende vragen kwijt.

Afval scheiden, voor mens, dier en milieu

Eerlijk is eerlijk, plastic afval scheiden is niet altijd even gemakkelijk. Maar wie zich het dierenleed en de milieuschade voor de geest haalt van de plastic 'drijfeilanden des doods' die onze oceanen voor een stevig deel bedekken, houdt de motivatie ongetwijfeld beter vast. Er wordt weleens geroepen 'ik heb zo'n eiland op mijn oceaancruise niet gezien' of 'het is vast overdreven.' Welnu, wie zelfs maar een weekje verpakkingsmaterialen recyclet, zal verbaasd staan over de hoeveelheid plastic die je anders ongemerkt in de vuilnisbak zou gooien.

De antwoorden, voor degenen die vraag 4 liever als puzzel opvatten

1. De plastic badeend

Dit is restafval, liefst af te danken via de milieustraat. Het gaat namelijk bij het inzamelen om verpakkingsplastic.

2. De plastic tandenborstel

Ook hiervoor geldt: het is een plastic gebruiksvoorwerp, geen verpakkingsmateriaal. Het mag/moet bij het restafval, maar naar het schijnt is de reden mogelijk alleen dat de gemeente slechts zorgplicht voor verpakkingen heeft. Of de tandenborstel (en de plastic badeend) dus milieutechnisch beter af zijn in de plastic bak, vermelden de autoriteiten niet. De lege tube tandpasta is dan weer wél een verpakkingsmiddel, dus mag wel in de plasticbak.

3. Het sinaasappelnetje

Applaus als je had bedacht dat dat netje uberhaupt van plastic was, want dat is het. En het mag dus in de plasticbak.
Gerelateerde artikelen
Plastic heroes: plastic inzamelenEen groot deel van ons afval bestaat uit plastic. Plastic kun je goed recycelen. Daarom zamelen we sinds een paar jaar p…
Kunststof: recyclen van plasticKunststof: recyclen van plasticVeel van het plastic dat wij gebruiken wordt gerecycled. Vanuit gemeenten wordt de inzameling van gebruikt plastic steed…
Plastic recyclen door plastic tasjes te hergebruikenPlastic recyclen door plastic tasjes te hergebruikenPlastic wordt gemaakt van aardolie. Aardolie ontstaat maar heel langzaam en we maken er veel van op. Dus op een dag hebb…
Plastic Keeper©: afvalzakhouder grijscontainer voor plasticDe Plastic Keeper© is een stalen afvalzakhouder die in de grijscontainer gehangen kan worden zodat plastic en het overig…
Wat is de plastic soep in de Grote Oceaan?Veel plastic afval dat in de natuur belandt eindigt uiteindelijk in zee. Bijvoorbeeld plastic waterflesjes en speelgoed…
Bronnen en referenties
  • www.plasticheroes.nl
  • www.afvalscheidingswijzer.nl
  • www.mileucentraal.nl

Reageer op het artikel "Vijf lastige vragen over plastic recyclen"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 17-03-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!