InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Landelijke Sinterklaasintocht in Groningen in 2013

Landelijke Sinterklaasintocht in Groningen in 2013

Landelijke Sinterklaasintocht in Groningen in 2013 De landelijke intocht van Sinterklaas, het feest dat op de landelijke televisie wordt uitgezonden, is elk jaar weer een nationale happening. In 2013 was de nationale intocht in de stad Groningen. Sinterklaas kwam aan in de Westerhaven en werd op de Grote Markt door burgemeester Peter Rehwinkel begroet. De intocht in Nederland wordt elk jaar in een andere gemeente georganiseerd, met stoomboot, paard en welkomstwoord van de burgemeester van de organiserende gemeente. De intocht was op zaterdag 16 november 2013.

Landelijke intocht van Sinterkaas in Groningen

Elke intocht van Sinterklaas, waar ook in het land, is jaarlijks een feest. Feest onder de intochtfeesten is de nationale intocht die rechtstreeks op de televisie wordt uitgezonden. Elk jaar komt Sinterklaas in een andere stad, een andere gemeente aan. Als hij er maar met zijn stoomboot kan komen. In 2013 is de landelijke intocht in de Westerhaven van Groningen stad. De stoomboot meert op 16 november aan in de gracht van Groningen. De NTR doet er rechtstreeks verslag van.

Burgemeester

Burgemeester Peter Rehwinkel gaat daarna via een historische route door de binnenstad met de Sint naar het Stadhuis aan de Grote Markt, waar de burgemeester zijn welkomstwoord zal houden en de Sint zich kan laten begroeten door de Groninger kinderen.

Bron: Cover boekBron: Cover boek

Feest in de stad

Sinterklaas en zijn Pieten beginnen hun tocht door Nederland in de Martinistad. Groningen stad nodigt alle kinderen uit stad en ommelanden uit om de Sint toe te zingen. Wie niet in de stad woont en er niet naartoe wil reizen, kan de feestelijke intocht vanaf de bank op de televisie volgen. Het is voor het eerst sinds de eerste televisie-intocht in 1952 dat de provincie Groningen en de dus ook de stad Groningen de landelijke ontvangst van de Sint kreeg toegewezen.

Onvergetelijke ontvangst in 2013

De NTR organiseert in samenwerking met de gemeente Groningen het bezoek van de goedheiligman. Burgemeester Rehwinkel wordt er blij en enthousiast van. Hij vindt Groningen een ideale stad om de bebaarde baas te ontvangen. De stad heeft een mooie aankomstplek in de Westerhaven en heeft mooie grachten waar de stoomboot doorheen kan varen. Langs de grachten staan vele oud-Hollandse huizen en de binnenstad van Groningen is ronduit prachtig. Rehwinkel belooft Sinterklaas een onvergetelijke ontvangst, en dat is het geworden.

Volksvermaken

Traditiegetrouw organiseert de Koninklijke Vereniging voor Volksvermaken (KVvV) de intocht van Sinterklaas in de stad Groningen. Ze doen dat al sinds 1947. De KVvV zit in 2013 in de organisatie van de landelijke intocht. Verschillende organisaties helpen mee om die dag tot een feestelijke dag te maken.

Bron: Persbureau AmelandBron: Persbureau Ameland

Het Sinterklaasjournaal

De NTR maakt een extra lang Het Sinterklaasjournaal en daarin vormt de aankomst het belangrijkste onderdeel. De uitzending begint die zaterdag om 12.00 uur en duurt tot ongeveer een uur en kwartier. Voor kinderen die niet kunnen horen is er een gebarentolk te zien op het digitale themakanaal Z@ppelin24 en op zappelin.nl, die de intocht in gebaren verslaat. Dieuwertje Blok, bekend van Het Sinterklaasjournaal, verzorgt de presentatie tijdens de intochtfestiviteiten. Ze doet het niet helemaal alleen, want op de kade staat Jeroen Kramer, de vaste verslaggever van Het Sinterklaasjournaal.

Pietenspektakel

Op de dag van de intocht maken de vele Zwarte Pieten er een spektakel van. Op 30 november kwamen ze nog een keer terug naar de binnenstad om er nogmaals een waar Pietenspektakel op te voeren. Gewapend met zakken vol pepernoten zoeken ze in de binnenstad naar lege kinderhandjes, om die snel te vullen met pepernoten en snoepjes. Ze zetten de binnenstad op stelten. Rondom de intocht organiseerde Groningen vele activiteiten en het Pietenspektakel was daar een van.

Sinterklaas in het land

Sinterklaas kwam goed aan, in Groningen en verbleef tot na zijn verjaardag in het land.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schoorsteenpieten bij de Sinterklaasintocht 2015 in MeppelSchoorsteenpieten bij de Sinterklaasintocht 2015 in MeppelDe landelijke intocht van Sinterklaas vond in 2015 plaats in Meppel. De organisatiecomités van Meppel en enkele andere p…
Sinterklaasintocht met undercover Zwarte Pietennieuws uitgelichtSinterklaasintocht met undercover Zwarte PietenSinterklaas is een kinderfeest met een Sint, een stoomboot, paard Amerigo en heel veel Zwarte Pieten. Over die Pieten is…
Zwarte Piet zonder oorringen - cosmetische aanpassingenZwarte Piet zonder oorringen - cosmetische aanpassingenHet zag er even naar uit dat Sinterklaas zonder zwarte Zwarte Piet de intocht in Amsterdam zou vieren. In november 2013…
Sinterklaasintocht in Gouda van 2014 is wereldnieuwsSinterklaasintocht in Gouda van 2014 is wereldnieuwsDe Nationale Sinterklaasintocht in Gouda in 2014 is wereldnieuws vanwege de demonstraties en de arrestaties van demonstr…
Landelijke intocht Sinterklaas 2019 in Apeldoorn en SintfilmLandelijke intocht Sinterklaas 2019 in Apeldoorn en SintfilmIn 2019 vindt de landelijke intocht van de Sinterklaas plaats op zaterdag 16 november in Apeldoorn. Dieuwertje Blok pres…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • www.intochtsinterklaas2013.nl
  • www.sinterklaas.groningen.nl
  • Afbeelding bron 1: Cover boek
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Landelijke Sinterklaasintocht in Groningen in 2013"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 18-04-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Sinterklaas en Zwarte Piet
Schrijf mee!