Een auto bezitten, delen en/of lenen

Een auto bezitten, delen en/of lenen Steeds minder jongeren (18-30 jaar) in de grote steden hebben een eigen auto. Ze kiezen voor andere vormen van (openbaar) vervoer of delen of lenen een auto. Dit laatste komt steeds vaker voor en langzamerhand begint autodelen in de grote steden een rage te worden. Dit gebeurt onder andere door bedrijven als Greenchoice, Greenwheels, Snappcar, MyWheels, Car2Go. Welke varianten van autodelen zijn er allemaal? Wat is een mobiliteitsbudget? Waarom komt autodelen vooral voor in de grote steden en wanneer is het voordeliger om een auto te lenen dan zelf, al dan niet tweedehands, te kopen?

Wel een rijbewijs, maar geen eigen auto

Jongeren halen wel hun rijbewijs, maar voor een groot deel van de jongeren in de grote steden is het niet langer belangrijk om zelf een auto te bezitten. Deels komt dit door bijvoorbeeld het parkeerbeleid, maar ook doordat er in de grote steden meer mogelijkheden zijn qua openbaar vervoer of auto delen.

Geen statussymbool

Voor een grote groep jongeren is de eigen auto niet langer een statussymbool. Het bezit van een auto is voor deze jongeren veel minder belangrijk dan voor de gemiddelde 30-plusser.

Autodelen wordt steeds makkelijker

Auto's staan gemiddeld 23 uur per dag stil en een eventuele tweede auto vaak nog meer. Door speciale software wordt het steeds makkelijker om auto's te delen.

Parkeerbeleid in de grote steden

Het parkeerbeleid in de grote steden werkt ontmoedigend op het bezitten van een eigen auto. Vaak is er een flinke toename te zien in het aantal deelauto's op het moment dat de tarieven voor een parkeervergunning voor een tweede auto flink toenemen. Daarnaast zijn er met name in grote steden gebieden waar je op een parkeervergunning soms jarenlang moet wachten en je mag pas een parkeervergunning aanvragen als je een eigen auto hebt. Al die jaren ben je aangewezen op een (extra) dure garage. Heb je dan eindelijk een parkeervergunning dan is het altijd maar afwachten of het mogelijk is om in de buurt te parkeren. In sommige delen van grote steden is de parkeerdruk heel hoog en een paar rondjes rijden of een kwartiertje lopen voor een parkeerplek komt dan regelmatig voor.

Varianten auto delen

Er zijn verschillende varianten van auto delen mogelijk;
  • informeel (particulieren die samen een auto delen)
  • particuliere auto die na bemiddeling via internet door vreemden tegen betaling gebruikt mag worden
  • meerdere mensen maken gebruik van een deelauto van een gespecialiseerd bedrijf

Aanbieders auto delen

De digitalisering van de maatschappij creëert meer mogelijkheden. Er komen steeds meer aanbieders van auto delen. Greenwheels en Car2Go waren de grootste en bekendste, maar inmiddels zijn er vele aanbieders als ConnectCar, Diks Autodate, Drive CarSharing, Snappcar en Wheels4all. Afhankelijk van de aanbieder betaal je een vast bedrag per maand, per gehuurde tijd en per kilometer. Sommige aanbieders hebben auto’s op vaste plaatsen zijn op te pikken en die weer op dezelfde plaats moeten worden teruggebracht. Andere aanbieders hebben auto’s die overal zijn op te pikken en ook overal zijn terug te brengen binnen een bepaalde afstand. Als je een auto wilt delen kijk dan goed op de websites van de verschillende aanbieders om te bepalen welke het beste bij jou past.

Waarom komt auto delen vooral voor in grote steden?

Dat auto delen vooral in de grote steden voorkomt heeft onder andere te maken met het feit dat iedereen die een auto deelt erop moet kunnen vertrouwen dat die auto voor je klaar staat als je hem nodig hebt. Er zijn dus relatief veel deelnemers nodig die moeten kunnen rekenen op voldoende beschikbare auto’s dicht in de buurt. Toch zie je ook op het platteland steeds meer zogenaamde 'dorpsauto's' verschijnen omdat de buurtbussen verdwijnen.

Andere vervoersmogelijkheden in de grote steden

In de grote steden zijn ook meer mogelijkheden met het openbaar vervoer. Ook zie je steeds meer combinaties van openbaar vervoer en fiets, bijvoorbeeld de ov-fiets. En sinds kort is het ook mogelijk om op sommige stations scooters te huren.

Delen van de eigen auto

Door de opkomst van internet en smartphones is het steeds makkelijker om je eigen auto te delen. Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde auto 23 uur per dag stilstaat. Daarnaast wordt slechts in 15 % van de gevallen dat de eigen auto gebruikt wordt, meer dan één passagier vervoert. Veel capaciteit blijft dus onbenut. Een aantal websites (zoals Toogether, Snappcar, MyWheels en Uber) spelen hierop in. Zo is het mogelijk om te carpoolen, je kunt je eigen auto verhuren (verzekering, pech-hulp en rijbewijs check is geregeld) of een auto met chauffeur boeken. Deze mogelijkheden bestonden trouwens al eerder binnen verschillende LETS-systemen. Nu is het ook mogelijk om dit te doen buiten een Lets-systeem.

Omslagpunt eigen auto of auto lenen?

Bij het aanschaffen van een nieuwe auto geldt dat het voordeliger is een auto te lenen wanneer je minder dan 10.000 tot 12.000 kilometer per jaar rijdt. Voor een tweedehands auto (simpel model) ligt het omslagpunt al bij minder dan 6000 tot 7000 kilometer per jaar. Rijdt je meer dan ben je voordeliger uit met het aanschaffen van een eigen auto. Het is namelijk ook belangrijk dat je in de kosten het eventuele gebruik van openbaar vervoer meetelt en niet alleen de kosten van het auto lenen.

Mobiliteitsbudget

Sommige grote bedrijven, zoals Ordina, spelen op deze trend in door met mobiliteitsbudgetten te werken. Er wordt dus niet meer standaard een leaseauto gegeven, maar met het mobiliteitsbudget kan een medewerker zelf bepalen op welke manier hij/zij dit wil inzetten (auto, trein of fiets).

De toekomst van auto delen

Auto delen komt steeds vaker voor, zeker in de grote steden. Het wordt steeds makkelijker en veiliger om (de eigen) auto te delen en er komen steeds meer vormen en mogelijkheden om een auto te delen. Daarnaast neemt het eigen autobezit ook af door de recessie. De grote vraag is natuurlijk welke rol autobezit in de toekomst gaat vervullen en wat dit bijvoorbeeld kan betekenen voor de infrastructuur. Welke rol kunnen bedrijven spelen in de vorm van mobiliteitsbudget waarbij reizen met het openbaar vervoer en thuiswerken wordt aangemoedigd en is het bijvoorbeeld nog wel nodig om een aantal snelwegen te verbreden? Belangrijke vragen waarop helaas niet zo makkelijk antwoord is te geven.

Low Car Diet 2013

Op 10 oktober 2013 (de Dag van de Duurzaamheid) was er een actie om mensen andere vormen van reizen en werken te laten ervaren. Door 10 dagen lang je eigen autosleutels in te leveren en gebruik te maken van het openbaar vervoer, deelauto's, taxi, OV-fiets en werk- en vergaderfaciliteiten op stations kan je een bijdrage leveren aan het milieu en een andere vorm van reizen en werken ervaren.

Lees verder

© 2013 - 2024 Informeren, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Schade veroorzaakt in een geleende auto! Wat nu?Schade veroorzaakt in een geleende auto! Wat nu?Stel, jij leent de auto van een vriend. Door jouw schuld wordt er een schade veroorzaakt. Wie draait op voor deze schade…
Mobiliteitsbudget of leaseautoMobiliteitsbudget of leaseautoDe leaseauto wordt steeds meer vervangen door het mobiliteitsbudget. Een werknemer weet dat een lease auto meestal een b…
Lenen & snel geld lenen met uw auto als onderpandLenen & snel geld lenen met uw auto als onderpandAuto verpanden of snel geld lenen kan in 2022 via aanbieders Ferratum, en bijvoorbeeld autoverpanden. 100 euro tot 1.000…

Fuggerei te Augsburg, woonadres van grootvader W.A. MozartHet aan de romantische Strasse gelegen Augsburg behoort tot de mooiste steden van Duitsland. Haar rijkdom dankt Augsburg…
Landelijke Sinterklaasintocht in Groningen in 2013Landelijke Sinterklaasintocht in Groningen in 2013De landelijke intocht van Sinterklaas, het feest dat op de landelijke televisie wordt uitgezonden, is elk jaar weer een…
Bronnen en referenties
  • ‘Aan de slag met nieuwe trends’ (fd.Outlook, nummer 2, juli 2013)
  • ‘Spullen zijn ballast, bezit maakt niet vrij’ door Michael Persson (De Volkskrant 24 augustus 2013)
  • ‘Een set wielen voor iedereen’ door Aart van Veller (fd.Outlook, nummer 3 september 2013)
  • 'Samen op weg' (fd.Outlook, nummer 2, juli 2013)
  • 'Particulieren delen steeds vaker hun auto met buren' door Anne-Fleur Pel (Metro, 8 oktober 2014)
  • 'Hoe raken wij de auto kwijt' (Uitzending Tegenlicht, 16 februari 2014)
  • www.lowcardiet.nl
  • 'Op pad met de auto van de buurman' (De Volkskrant, 5 december 2014)
  • 'Autodelen het vaakst in Utrecht (AD, 11 oktober 2014)
  • 'Autodelen is niet naar' (AD, 11 oktober 2014)
  • 'Groenlinks ziet Utrecht als autodeelstad van Europa' (VARNWS, 9 april 2015)
  • 'Vaker delen, toch niet minder rijden' (Trouw, 14 januari 2016)
Informeren (88 artikelen)
Laatste update: 26-01-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Bronnen en referenties: 12
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.