InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Bahá’í: het Bahá’í geloof en de vereniging van de mens

Bahá’í: het Bahá’í geloof en de vereniging van de mens

Het Bahaisme is de jongste wereldreligie die alle andere religies onderbrengt, zo denken de gelovigen. De Bahá’í's geloven dat er maar 1 God is en die is voor iedereen. De Profeet Bahá’u’lláh kondigde volgens de gelovigen een nieuw tijdperk aan, waarin alle volken herenigd zullen worden en de verschillen tussen mensen verdwijnen aldus de Bahá’í’s.

Waar ontstond het Bahá’í geloof?

In 2012 was het zo’n 150 jaar geleden dat het Bahá’í geloof ontstond in het toenmalige Perzië (nu Iran). Sayyid Ali Mohammed kondigde toen de komst aan van een boodschapper van God. Hij zou de vervulling brengen van de verwachtingen in alle wereldreligies. Mohammed stierf de marteldood. De profeet Bahá’u’lláh (Licht van God) werd de boodschapper van deze bijzondere religie.

Bahá’í’s geloven in de beloofde tijd

Bahá’í’s (de aanhangers van het Bahá’í) geloven dat de beloofde tijd is gekomen en dat Bahá’u’lláh met zijn leringen de mensheid in staat zal stellen een heel nieuwe wereld op te bouwen. De Bahá’í’s hebben een heel eigen kalender.

Hoeveel aanhangers heeft het Bahá’í geloof?

Het Bahá’í geloof heeft over de hele wereld zo’n 5 miljoen aanhangers. Ze wonen in bijna alle landen van de wereld. Al deze mensen geloven dat alle wereldgeloven uit dezelfde bron komen en dat alle mensen kinderen van God zijn. Ook vinden ze dat er maar 1 God is, ondanks het feit dat mensen hem allemaal anders zien en noemen.

Vervolging van Bahá’í’s in Iran

Het Bahá’í geloof kent zijn oorsprong in Iran. Toch wordt de groep juist in het land van hun oorsprong wreed vervolgd. Zelfs tot na hun dood. Complete begraafplaatsen van de gelovigen worden in beslag genomen door de Iraanse autoriteiten.

Grootste minderheid in het islamitische land

De Bahá’í’s vormen de grootste minderheid in het streng Islamitische Iran. Bovendien worden ze in het land beschouwd als een sekte die de Islam afvalt. Hoewel over de hele wereld geprotesteerd wordt tegen de vervolging van de gelovigen, trekt Iran zich daar niets van aan.

Vervolging van de Bahá’í’s

De vervolging van de Bahá’í’s begon vrijwel direct na de islamitische revolutie van 1979. Bovendien werd dat steeds erger. De leden van de religie kregen geen banen meer of werden ontslagen, hun kinderen mochten niet meer naar school en in de hele maatschappij werden ze buitengesloten. Honderden aanhangers van het Bahá’í geloof moesten het met de dood bekopen of gingen lange tijd de gevangenis in. De geestelijke raad van de gemeenschap werd tot twee keer toe ontmanteld en vervolgens ter dood gebracht. Ook de raad die in 2012 was ingesteld is ontmanteld en waarschijnlijk ter dood gebracht of zullen dat worden.

Genocide

Veel instanties melden dat er eigenlijk een genocide aan de gang is, tegen de Bahá’í’s in Iran.

Film over Bahá’í’s

In de documentaire Iranian Taboo laat cineast Reza Allamehzadeh zien, in beelden die in het geheim zijn gemaakt, hoe het de Bahá’í’s vergaat in Iran. Deze beelden zijn gemaakt door vrienden, omdat de filmmaker zelf het land niet meer in mag.

Karmel

De Bahá’í-gemeenschap wordt geleid door het Universele Huis van Gerechtigheid. Deze is gevestigd op de berg Karmel in Israël. Het Universele Huis van Gerechtigheid bestaat uit negen leden. Ook de nationale en regionale colleges die de Bahá’í’s uit hun midden kiezen bestaan uit 9 leden. In het geloof worden geen voorgangers ingezet en er wordt ook niet gepreekt. Wel maakt de religie gebruik van veel symboliek in de tempels. Op elk continent staat zo’n tempel. Bahá’í’s komen samen om te mediteren en te consulteren in woningen. Dat doen zij op de eerste dag van elk van de negentien maanden die hun jaarindeling kent.

Bahá'í worden

Mensen kunnen Bahá'í worden als ze Bahá'u'lláh erkennen als de Manifestatie van God voor deze tijd. Ook willen ze zijn etten en leringen volgen. Verder moeten zij het gezag volgen dat de religie in het leven heeft geroepen en die volgens de Bahá’í dient om de eenwording van de mensheid te realiseren.
Gerelateerde artikelen
De 6 pijlers in islamDe 6 pijlers in islamDe 5 zuilen zijn erg belangrijk in de islam, niettemin hoort hier ook de 6 pijlers van de islam bij. De zes pijlers omva…
Kinderen en hun begrip van GodKinderen hebben een ander beeld van God en religie dan volwassenen, dit komt mede door het brein wat nog niet geheel ont…
Veel volgers krijgen op TwitterVeel volgers krijgen op TwitterTwitter is tegenwoordig één van de populairste sites ter wereld en ook in Nederland is het helemaal aangeslagen. Beroemd…
Het schild van het geloofIn de Bijbel wordt er vaak over een schild gesproken. Ook wordt er gezegd: God is mijn schild. Wat is een schild en waar…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • www.bahai. nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Bahá’í: het Bahá’í geloof en de vereniging van de mens"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 02-04-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!