InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Uitleg over het Boeddhisme

Uitleg over het Boeddhisme

Iedereen heeft wel eens gehoord van het Boeddhisme, maar niemand kan echt vertellen wat het precies inhoud en wat de belangrijkste kenmerken er van zijn. Met behulp van dit artikel wordt het je (hopelijk) allemaal wel duidelijk

De geschiedenis

Boeddhisme is een van de grootste religies ter wereld die ontstond in India. Het is een pad van studie en beoefening en het wordt al meer dan twee en een halfduizend jaar beoefend. Het doel van het Boeddhisme is de bereiking van de Verlichting of het boeddhaschap. Boeddha is geen naam van iemand, maar een titel. De Boeddha is geen god maar een mens zoals wij mens zijn. Siddharta Gotama was de eerste persoon die de titel van Boeddha kreeg. Hij trok op 80jarige leeftijd door Noord India om het pad naar Verlichting te onderwijzen. Zijn leer wordt in Azië Boeddha Dharma genoemd.

Verschillende leren

Het Boeddhisme bevat 2 grote dogmatische scholen:
  • Het Hinayana ('kleine voertuig')
  • Het Mahayana ('Grote Voertuig')
De grondslagen werden gelegd door Siddharta Gautama of de Boeddha.

Wie?

Gautama Boeddha was de stichter van het boeddhisme. Hij bereikte na meditatie onder de Bodhi-boom de verlichting.
Hij werd niet als een God aanbeden maar toch zijn er vele beelden van hem.

De kenmerken van deze beelden zijn:
  • Lange oorlellen met daarin prinselijke juwelen
  • Een knot op het hoofd, die symbool is van wijsheid en verlichting

Het Boeddhisme is eigenlijk geen godsdienst, maar wel een geheel van leer- en leefregels. De bedoeling is dat mensen zich bevrijden uit het lijdensbestaan. Het Boeddhisme beschikt over een soepelheid zich aan te passen aan toestand, culturen en beschaving die vaak ( meestal ) in felle tegenstelling tot elkaar schijnen te staan. De Boeddha zou zelf 84 000 verschillende versies van zijn leer onderricht hebben.

4 edele waarheden

De eerste edele waarheid:

Het leven is getekend door het lijden in zijn meningvuldige vormen. Het bestaan in de wereld van lijden, de wereld van geboorte-en-dood is onvolmaakt. Ondanks dat er momenten zijn van vreugde en misschien zelfs van geluk, toch blijft deze onvolmaakt. Het draagt de onvermijdelijke tekenen van leed: zowel van lichamelijke pijn als van mentaal, psychisch en spiritueel lijden.

De tweede edele waarheid:

Het lijden ontstaat uit ons eigen leven. We moeten er niemand, geen ander mens of een God de schuld geven. De oorsprong van het lijden is zelf-gerichte verlangens, passies, haat en begeertes. We trekken alles naar onszelf toe. Maar ik die wij zo centraal stellen is volgens de Boeddha een illusie. We staan er voortdurend op dat het leed voorkomt uit de weigering van de anderen dat ik van ons te aanvaarden, te verafgoden. Deze illusie maakt dat we er niet in slagen de wereld te zien in zijn ware aard.

De derde edele waarheid:

De opheffing van het lijden. Door de onwetendheid uit te schakelen, realiseren we de toestand van het niet-lijden. Deze toestand van spirituele volmaaktheid is rust: het nirvana, de uitdoving van het lijden. Of de ‘Verlichting’.

De vierde edele waarheid:

De weg die voert naar de opheffing van het lijden. ‘ Het edele Acht-voudige pad ‘, zo genoemd omdat het samengesteld is uit 8 regels.

Het wiel met acht spaken:
  1. Juist inzicht
  2. Juiste gezindheid
  3. Juist gebruik van woorden
  4. Juiste handelswijze
  5. Juist levensonderhoud
  6. Juiste inspanning
  7. Juiste achtzaamheid
  8. Juiste geneesconcentratie

Deze spaken kunnen we onderverdelen in drie groepen:

Eerste groep: 1 en 2

'De wijsheid', het Boeddhisme is de religie van de Wijsheid met een grote W.

Tweede groep: 3, 4 en 5

Het zedelijk gedrag in daden, woorden en gedachten.
Het zedelijk gedrag is de infrastructuur van de leer, voor het op-en openbloeien van de wijsheid.

Derde groep: 6,7 en 8

Het beheersen en vrijmaken van de geest (meditatie).

Dus..

Het boeddhisme is geen theorie, maar een dagelijkse beleving. Wijsheid en mededogen worden beschouwd als 2 emenaties van het absolute boeddhaschap. De ware aard die verschijnt zodra de wolken en nevels van begeerte, haat en niet-weten verdwenen zijn, is niet anders dan het boeddhaschap.
© 2010 - 2018 Uzumaki, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het boeddhisme - wegen naar verlossingAls je mensen vraagt waar ze aan denken bij het Boeddhisme krijg je vaak het antwoord, een boeddha beeld. Maar er hoort…
Stromingen binnen het boeddhismeOnder de noemer boeddhisme vallen verschillende stromingen. Na het overlijden van de historische Boeddha is zijn leer ve…
Boeddhisme (religie)Boeddhisme (religie)Het boeddhisme is een religie. Het doel van boeddhisten is om te ontsnappen uit de cirkel van wedergeboorten, oftewel de…
Boeddhisme in historisch perspectiefBoeddhisme in historisch perspectiefAls we het over Boeddha hebben, hebben we het over Siddartha Gautama. Hij werd rond 563 v.Chr. in Kapilavastu geboren. H…
Betekenis van de lachende Boeddha: Boeddha van de toekomstDe lachende boeddha is in veel landen in Zuidoost Azië in tempels te vinden. Maar ook bij mensen thuis of op straat.Ook…

Reageer op het artikel "Uitleg over het Boeddhisme"

Reacties

Ella van Dijk, 31-10-2014 10:53 #3
Het is duidelijk geschreven, ik zou alleen willen weten wat de betekenis van het kale hoofd van de chinese boudha is. Dank U

Ed Motjee, 17-10-2011 17:35 #2
U spreekt over de eerste boeddha, net lees ik iets over de vijfde boeddha. Er zijn in vele landen, verschillende boeddha's met verschillende namen en periodes. Weet u misschien hoeveel boeddha's er zijn en in welke periodes zij leefde. Ik lees ook dat er een levende boeddha is?

A. J. Laros, 27-02-2011 17:37 #1
Het woord mens is afgeleid van manas; wezen dat behept is met manas (verstand). De eerste mens was Manu. Deze is in de bijbel bekend als Adam. Manu wordt behalve koning ook wel de eeuwige jongeling genoemd. Het was de eerste Boeddha. Thans is hij Meester van de Eerste Straal en is hij nu bekend als Sanat Kumara. De 3e Boeddha was Rama. Hij leefde zo? 10.000 jaar geleden. Krishna was de vijfde Boeddha en leefde ongeveer 5000 jaar geleden. De achtste en laatste Boeddha was Guatama. Hij leefde als prins Shiddharta zo'n 2.500 geleden.
Dus Guatama was de laatste boeddha en niet de eerste!
De komende boeddha zal de Maitreya boeddha zijn. Het is de door de christenen verwachte Maitreya (de Christus); de Iman Madi voor de Moslims.

Infoteur: Uzumaki
Gepubliceerd: 20-02-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Reacties: 3
Schrijf mee!