InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Boeddhistische spirituele gidsen

Boeddhistische spirituele gidsen

Het boeddhisme, een van ´s werelds oudste religies, heeft een rijke mythologie met een groot aantal spirituele entiteiten die de aanhangers verlichting kunnen brengen.

Boeddhistische spirituele gidsen

Het boeddhisme heeft geen spirituele gidsen zoals andere culturen. De entiteit die nog het meest op een spirituele gids lijkt, is Bodhisattva. Bodhisattva´s zijn verlichte wezens die ervoor hebben gekozen zich niet te verenigen met het goddelijke, maar de mensheid te helpen verlichting te bereiken.

Behulpzame heilige

Een Bodhisattva wordt voor alle denkbare problemen om hulp gevraagd. Ook het boeddhisme bezit elementen uit vroegere religies, met name het Hindoeïsme. In gebieden waar de bevolking het boeddhisme heeft aanvaard, zijn plaatselijke godheden als Bodhisattva´s opgenomen en is een eigen versie van de religie ontstaan. Het boeddhisme kent zowel mannelijke als vrouwelijke Bodhisattva´s die, afhankelijk van het land waar ze zicht bevinden, verschillende namen kunnen hebben.

De Bodhisattva belofte

In boeddhistische teksten wordt aangegeven dat er vier geloften zijn die iemand moet afleggen om Bodhisattva te worden. Er wordt ook vermeld wanneer die toestand wordt bereikt. De geloften zijn:
  • Alle levende wezens helpen verlichting te bereiken.
  • Alle kwellingen en verleidingen op hun pad helpen te overwinnen.
  • Alle vaardigheden trainen en alle lessen leren, zodat ze kunnen worden onderwezen aan eenieder die ze nodig heeft.
  • Verlichting bereiken.

De Dalai Lama

Het afleggen van deze geloften en het naleven ervan is een enorme uitdaging. De Dalai Lama wordt vaak gezien als een levenden Bodhisattva.

Overzicht van Boeddhistische spirituele gidsen

Als u erover denkt de hulp van een boeddhistische gids aan te roepen, kies dan een Bodhisattva waarvan de persoonlijkheid of cultuur u interesseert. Hieronder vindt u een overzicht van de belangrijkste Bodhisattva’s.

Akasagarbha

De naam van deze Bodhisattva betekent ‘onbegrensde ruimteschat’. Akasagarbha symboliseert het oneindig geluk dat wordt gegenereerd naarmate meer levende wezens worden geholpen. Hij is in China bekend als Xu Kong Zang, in Tibet als Namkhai Nyingpo en in Japan als Kokuzo.

Avalokitesvara

Dit is de mannelijke Bodhisattva die in het Mahayana- boeddhisme oneindige compassie symboliseren. Het eerste deel van de naam Avalokita, kan worden vertaald als “hij die de klank van de wereld observeert’. Isvara betekent ‘hij die de heer is’.

Ksitigarbha

Een Bodhisattva die reizigers beschermt. Ook helpt hij ter dood veroordeelden. Hij wordt afgebeeld in eenvoudige monnikskleding en draagt de wensvervullende edelsteen. In Japan heet hij Jizo en in China Dizang.

Kwan-Yin

Is de populairste Bodhisattva van China en Japan, waar ze Kannon heet. Ze is beroemd om haar compassie en haar bereidheid mensen te helpen. Kwan-Yin heeft gezworen niet het nirwana te bereiken zolang niet elk schepsel verlicht is. Ze staat open voor elk verzoek.

Tara

Deze Bodhisattva wordt in het Tibetaanse boeddhisme als verlosser gezien. Ze wordt vaak beschouwd als de moeder van de Boeddha. ze beschikt over een grote hoeveelheid kennis, heeft 21 verschillende vormen en was de eerste Bodhisattva. Tara mag dan medelevend zijn in haar groene en witte vorm; in haar blauwe vorm kan ze ook dienst doen als brengster van goddelijke vergelding. (zie afbeelding)

Boeddhistische gidsen aanroepen

  • Kijk naar afbeeldingen van de Bodhisattva om u vertrouwd te maken met zijn of haar verschijning. Zoek afbeeldingen in boeken of op het internet om tijdens de meditatie te gebruiken.
  • Zoek een rustige plek en brand wat wierook, bijvoorbeeld sandelhout of jasmijn.
  • Reguleer u ademhaling door ingeademde lucht als wit en uitgeademde lucht als zwart te visualiseren. Naarmate de minuten verstrijken en de stress uit uw lichaam verdwijnt, wordt ook de uitgeademde lucht wit.
  • Zing gedurende enkele minuten de naam van de Bodhisattva als mantra. Probeer daarna contact te maken. Houd de afbeelding van de persoonlijke gids, die nu vanuit de hemel naar u toesnelt in gedachten.
  • Zeg zodra u omringd wordt door wit licht: ‘(naam van Bodhisattva), beantwoord mijn vraag, opdat ik kan leren van uw goddelijke wijsheid.’
© 2011 - 2019 Annette29, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sjamanisme en boeddhisme in MongoliëEen bezoek aan het ongerepte Mongolië zal voor veel reizigers nog steeds een unieke ervaring zijn. Veel van de nog steed…
De Oorspronkelijke Religie van Tibet: BonWie aan Tibet en religie denkt, denkt waarschijnlijk automatisch aan het boeddhisme, maar voordat in de achtste eeuw het…
De Zuid-Koreaanse bevolkingIn Zuid-Korea woont maar liefst 48% van alle Zuid-Koreanen in de hoofdstad Seoel. Het land bestaat na een uitzondering v…
Boeddhisme (religie)Boeddhisme (religie)Het boeddhisme is een religie. Het doel van boeddhisten is om te ontsnappen uit de cirkel van wedergeboorten, oftewel de…
Uitleg over het BoeddhismeIedereen heeft wel eens gehoord van het Boeddhisme, maar niemand kan echt vertellen wat het precies inhoud en wat de bel…

Reageer op het artikel "Boeddhistische spirituele gidsen"

Infoteur: Annette29
Gepubliceerd: 21-02-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!