Tehilliem: Psalm 31 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 31 - een Joodse uitleg Psalm 31 is door David geschreven terwijl hij op de vlucht was voor Saul en geheel vertrouwde op HaShem. Psalm 31 leert ons dat we alleen op God moeten vertrouwen. We moeten ons leven niet door angst laten leiden, slechts door de vrees voor God die ons oneindig veel liefde ervoor teruggeeft.

Tekst Psalm 31

Bij U, Eeuwige schuil ik, maak mij nooit te schande. Bevrijd mij en doe mij recht, hoor mij, haast u mij te helpen, wees voor mij een rots, een toevlucht, een vesting die nog redding biedt. U bent mijn rost, mijn vesting, u zult mijn gids zijn, mij leiden, tot eer van uw naam, mij losmaken uit het net dat voor mij is gespannen, u bent mijn toevlucht.
..
..
Bij allen die mij belagen wek ik de lachlust, bij mijn buren nog het meest. Wie mij kennen zijn verbijsterd, wie mij zien aankomen op straat wenden zich af en ontvluchten mij. Vergeten ben ik als een dode, weg uit het hart, afgedankt als gebroken aardewerk. Ik hoor de mensen over mij fluisteren, van alle kanten dreigt gevaar. Ze steken de hoofden bijeen en smeden plannen om mij te doden.
..
..
Getrouwen van de Eeuwige, heb Hem lief. De Eeuwige behoedt de standvastigen, voorgoed rekent hij af met de hoogmoedigen. Allen die uw hoop vestigt op de Eeuwige: wees sterk en houd moed.

Tekst in het Hebreeuws

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד. ב בְּךָ-יְהוָה חָסִיתִי אַל-אֵבוֹשָׁה לְעוֹלָם בְּצִדְקָתְךָ פַלְּטֵנִי. ג הַטֵּה אֵלַי אָזְנְךָ מְהֵרָה הַצִּילֵנִיהֱיֵה לִי לְצוּר-מָעוֹז לְבֵית מְצוּדוֹת לְהוֹשִׁיעֵנִי. ד כִּי-סַלְעִי וּמְצוּדָתִי אָתָּה וּלְמַעַן שִׁמְךָ תַּנְחֵנִי וּתְנַהֲלֵנִי. ה תּוֹצִיאֵנִי מֵרֶשֶׁת זוּ טָמְנוּ לִי כִּי-אַתָּה מָעוּזִּי. ו בְּיָדְךָ אַפְקִיד רוּחִי פָּדִיתָ אוֹתִי יְהוָה אֵל אֱמֶת. ז שָׂנֵאתִי הַשֹּׁמְרִים הַבְלֵי-שָׁוְא וַאֲנִי אֶל-יְהוָה בָּטָחְתִּי. ח אָגִילָה וְאֶשְׂמְחָה בְּחַסְדֶּךָאֲשֶׁר רָאִיתָ אֶת-עָנְיִי יָדַעְתָּ בְּצָרוֹת נַפְשִׁי. ט וְלֹא הִסְגַּרְתַּנִי בְּיַד-אוֹיֵב הֶעֱמַדְתָּ בַמֶּרְחָב רַגְלָי. י חָנֵּנִי יְהוָה כִּי צַר-לִיעָשְׁשָׁה בְכַעַס עֵינִי נַפְשִׁי וּבִטְנִי. יא כִּי כָלוּ בְיָגוֹן חַיַּי וּשְׁנוֹתַי בַּאֲנָחָהכָּשַׁל בַּעֲו‍ֹנִי כֹחִי וַעֲצָמַי עָשֵׁשׁוּ. יב מִכָּל-צֹרְרַי הָיִיתִי חֶרְפָּה וְלִשְׁכֵנַי מְאֹד וּפַחַד לִמְיֻדָּעָירֹאַי בַּחוּץ נָדְדוּ מִמֶּנִּי. יג נִשְׁכַּחְתִּי כְּמֵת מִלֵּב הָיִיתִי כִּכְלִי אֹבֵד. יד כִּי שָׁמַעְתִּי דִּבַּת רַבִּים מָגוֹר מִסָּבִיבבְּהִוָּסְדָם יַחַד עָלַי לָקַחַת נַפְשִׁי זָמָמוּ. טו וַאֲנִי עָלֶיךָ בָטַחְתִּי יְהוָה אָמַרְתִּי אֱלֹהַי אָתָּה. טז בְּיָדְךָ עִתֹּתָי הַצִּילֵנִי מִיַּד-אוֹיְבַי וּמֵרֹדְפָי. יז הָאִירָה פָנֶיךָ עַל-עַבְדֶּךָ הוֹשִׁיעֵנִי בְחַסְדֶּךָ. יח יְהוָה אַל-אֵבוֹשָׁה כִּי קְרָאתִיךָ יֵבֹשׁוּ רְשָׁעִים יִדְּמוּ לִשְׁאוֹל. יט תֵּאָלַמְנָה שִׂפְתֵי-שָׁקֶר הַדֹּבְרוֹת עַל-צַדִּיק עָתָק בְּגַאֲוָה וָבוּז. כ מָה רַב-טוּבְךָ אֲשֶׁר-צָפַנְתָּ לִּירֵאֶיךָפָּעַלְתָּ לַחֹסִים בָּךְ נֶגֶד בְּנֵי אָדָם. כא תַּסְתִּירֵם בְּסֵתֶר פָּנֶיךָ מֵרֻכְסֵי-אִישׁתִּצְפְּנֵם בְּסֻכָּה מֵרִיב לְשֹׁנוֹת. כב בָּרוּךְ יְהוָה כִּי הִפְלִיא חַסְדּוֹ לִי בְּעִיר מָצוֹר. כג וַאֲנִי אָמַרְתִּי בְחָפְזִי נִגְרַזְתִּי מִנֶּגֶד עֵינֶיךָאָכֵן שָׁמַעְתָּ קוֹל תַּחֲנוּנַי בְּשַׁוְּעִי אֵלֶיךָ. כד אֶהֱבוּ אֶת-יְהוָה כָּל-חֲסִידָיואֱמוּנִים נֹצֵר יְהוָה וּמְשַׁלֵּם עַל-יֶתֶר עֹשֵׂה גַאֲוָה. כה חִזְקוּ וְיַאֲמֵץ לְבַבְכֶם כָּל-הַמְיַחֲלִים לַיהוָה.

Toelichting op Psalm 31

levensbedreigend

De dreigingen waarmee Koning David geconfronteerd werd waren levensbedreigend. Keer op keer wendt hij zich tot God en smeekt om redding. Hoe komt het dat David zo bang is terwijl hij zoveel vertrouwen heeft in God. Hoewel hij God vertrouwt voelt hij angst en dit leidt tot gebed. Hij weet dat hij niet bang hoeft te zijn, maar hij is slechts een mens.

rationeel

David voelt schaamte, maar toch is de angst aanwezig. Hij weet dat God luistert en alleen dat idee al geeft David hoop. Rationeel gezien weet hij dat HaShem de enige veilige plek is, maar mensen handelen niet altijd rationeel. Daarom wil David dat God hem leidt om dichter tot Hem te komen.

kracht

David maakt zich constant zorgen. En nu zijn wanhoop zo groot is hoopt hij dat God naar zijn stem luistert die zegt: 'U bent mijn kracht.'

bevrijding

De grootste bevrijding kan gevonden worden in de uiterste waarheid, die werkelijkheid is haShem. Als we ons daar aan toewijden zijn we veilig. God alleen ziet ons lijden. Alleen Hij weet dat in onze ziel omgaat.

vijand

De externe en interne vijand heeft slechts macht over ons als we niet aan U overgeven. Ons leven raakt verbitterd als we ons losmaken van God. Door God te zoeken en onze hoop op Hem te vestigen houden we moed.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Angst is een slechte raadgever. Dat klopt voor zover we gericht zijn op onze materiële wereld. Veel mensen hebben angst voor armoede, ziekte, eenzaamheid en dergelijke. Dit zijn allemaal angsten in de materiële wereld. Wanneer we ons echter richten op de spirituele wereld dan realiseren we ons dat we niet in angst hoeven te leven. Immers God staat ons voortdurend bij. We mogen alleen God vrezen. Maar die vrees is niet benauwend. Het doet ons realiseren dat God altijd aanwezig is bij wat we doen. Maar dat brengt tegelijkertijd wel een enorme verantwoordelijkheid met zich mee omdat we hier later rekenschap voor moeten afleggen. We moeten aangeven waarom we gezondigd hebben en of we ook berouw hebben getoond. Berouw leidt tot Gods genade. Wanneer we in de materiële wereld iets verloren hebben, bijvoorbeeld huis en bezittingen, dan krijgen we dat meestal niet terug. Wanneer we ons echter afgewend hebben van God dan weten we dat we altijd weer naar Hem kunnen terugkeren. Gods liefde is oneindig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 31)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!