InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Het Bijbelboek de brief aan de Hebreeën

Het Bijbelboek de brief aan de Hebreeën

De brief aan de Hebreeën is een bijzonder bijbelboek. Er ontbreekt een begroeting aan het begin en de naam van de schrijver wordt niet genoemd. Toch was dat wel de gewoonte in die tijd. Ook wordt er geen geadresseerde genoemd, al staat er in de titel wel: aan de Hebreeën. Het centrale thema in de brief is het verschil tussen het Jodendom en het Christendom.

Kenmerken van de brief

Er is geen begroeting aan het begin van de brief, maar toch worden de lezers aangesproken met broeders en zusters of geliefden, zoals ook Paulus in zijn brieven doet. Uit de manier van schrijven blijkt, dat de schrijver zijn publiek kende. Uit alles blijkt, dat de auteur aan Joodse christenen schrijft. Steeds weer wordt er uit het Oude Testament geciteerd, dus het Joodse bijbelgedeelte. En er komen veel joodse gebruiken aan de orde.

De brief vergelijkt het leven van Jezus met het werk van priesters. De schrijver citeert Psalm 110 en wil daarmee laten zien, dat ook Jezus een hogepriester is. Maar Jezus is geen tijdelijke priester, maarvoor eeuwig: met zijn dood heeft Hij voorgoed de weg tot God vrijgemaakt.

In de brief wordt vaak gezegd: Geef niet op. De conclusie is, dat de brief geschreven is aan mensen, die afvallig dreigen te worden van het christelijk geloof.

De schrijver

De schrijver is onbekend. Wel zijn er een paar aanwijzingen over de schrijver:
  • De schrijver spreekt zijn lezers aan met broeders en zusters, net zoals Paulus dat doet in zijn brieven aan de christenen.
  • Hij kende het Oude Testament heel goed.
  • Hij was geen apostel.
  • Aan de manier van schrijven lijkt het of hij een belangrijk figuur in de christelijke gemeenschap was. Hij lijkt te verwachten, dat men doet wat hij zegt.

De boodschap van de brief aan de Hebreeën

De schrijver beschrijft het leven van een christen als een hardloopwedstrijd in de Romeinse arena. De toeschouwers zijn volgens hem allerlei mannen en vrouwen uit het Oude Testament, die in hun leven hebben laten zien, dat God te vertrouwen is. Hij beschrijft ook allerlei voorbeelden in het 11e hoofdstuk. Het doel van de wedstrijd is Jezus, de Zoon van God. De deelnemers zijn de christenen en de toeschouwers moedigen hen aan, zodat ze de moed niet verliezen.

Indeling van de brief

Hoofdstuk 1-4: Jezus is belangrijker dan de leiders uit het Oude Testament
Hoofdstuk 4-10: De verhouding tussen het oude en nieuwe verbond en de positie van Jezus daarin
Hoofdstuk 11-13: Het leven uit geloof
© 2008 - 2019 Yellow, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het Bijbelboek de brief aan de Hebreeën"

Infoteur: Yellow
Laatste update: 02-11-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!