InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Reveil: scherpzinnig interkerkelijk maandblad

Reveil: scherpzinnig interkerkelijk maandblad

Meer dan alleen lezen

Reveil bestaat sinds 1960 en wordt uitgegeven door communicatiebureau Topic, in opdracht van Stichting Reveil. Het blad heeft 1.500 abonnees (2018) en valt onder redactie van Willemke Wieringa (Nederlands eerste christelijke gezinscolumniste) en Johan ten Brinke (directeur Topic). Het blad heeft geen winstoogmerk, maar omdat het niet kan bestaan van uitsluitend de abonnementsgelden biedt Reveil ruimte aan adverteerders en bestaat er een businessclub. Speciaal voor christelijke ondernemers en zakenmensen. Bijeenkomsten geven de bezoekers gelegenheid zich gezamenlijk te verdiepen in pakkende thema’s en ‘duivelse dilemma’s’. Zoals Follow the money, follow the Lord: Past geld überhaupt in een christelijke levensstijl?

Bron: Carlosalvarenga, PixabayBron: Carlosalvarenga, Pixabay

Spraakmakende onderwerpen

De redacteuren van columns en artikelen in het magazine, waarvan ook enkele te lezen zijn op de website, stellen graag één en ander aan de kaak. Soms zijn dat alledaagse dingen, die je niet zo één twee drie aan religie koppelt. Maar soms ook juist onderwerpen waarbij geloof en gevoel tegenstrijdig kunnen zijn.

Elsbeth Gruteke bijvoorbeeld. Zij is predikant en presentator bij EO radio en beschrijft in haar column (24-9-'18) hoe een filosoof beweert dat kunst een vervanging is voor religie. Ze meent dat zijn analyse klopt. Mensen hebben behoefte aan onder meer troost en richting en deze ‘levenskunst’ is volgens haar waar iedereen naar op zoek is. Met of zonder God. In een museum, maar ook in de kerk.

Henk Fonteyn beschrijft voor Reveil de ervaringen die hij opdeed toen hij, in opdracht van de Wereldraad van Kerken, drie maanden lang vertoefde onder Palestijnen en Joden op de Westelijke Jordaanoever (25-3-'18). In zijn artikelen zegt hij niet pro of anti te zijn, maar vóór mensenrechten. Toch geeft hij toe meer begrip en sympathie te voelen voor de Israëlische militairen dan zijn collega’s. Vanwege zijn verleden als veteraan, tegenover enkele andere vrijwilligers die de vredesbeweging als achtergrond hebben.

Katrien Ruitenburg schreef een vrije vertaling (7-11-'17) van een artikel van Michael Cheshire. Het verhaal gaat in op een discussie rondom Ted Haggart. Deze invloedrijke man was oprichter en voorganger van een kerk en werd wereldwijd aan de schandpaal genageld, toen aan het licht kwam dat hij drugs had gebruikt en homoseksuele handelingen had verricht. Michael Cheshire bespreekt het voorval met een vriend, die hem zegt nooit christen te willen worden. “Jullie christenen verslinden elkaar. Altijd al. En nog steeds.”

‘Wat is dat toch, dat wij christenen van die bemoeials zijn? Dat we meer bezig zijn met kritisch volgen van broeders en zusters dan met de verkondiging van het evangelie?' Die vraag stelt Johan ten Brinke zichzelf in een artikel (10-6-'17) over ‘gewone’ en ‘bijzondere’ kerken.

Twee kanten

Het zijn dergelijke uitspraken en vragen die in Reveil aan bod komen. Uitspraken, meningen, gebeurtenissen of feiten die mensen aan het denken zetten. Waardoor je uitgenodigd wordt kritisch naar jezelf en je visie te kijken. En met compassie naar een ander. Geen enkel verhaal heeft maar één kant en dat legt Reveil haarscherp bloot. Niet de weg van de minste weerstand, maar mogelijk wel de meest effectieve route naar verbinding.
© 2019 Chelsea, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay (bewerkt)
  • www.topic-cc.nl
  • www.maandbladreveil.nl
  • https://www.maandbladreveil.nl/atheistische-dominee/
  • https://www.maandbladreveil.nl/meelopen-en-meeleven-met-joden-en-palestijnen/
  • https://www.maandbladreveil.nl/de-kerk-is-weer-helemaal-hot/
  • https://www.maandbladreveil.nl/dan-maar-naar-de-hel/
  • https://www.maandbladreveil.nl/verboden-voor-christenen/
  • Afbeelding bron 1: Carlosalvarenga, Pixabay

Reageer op het artikel "Reveil: scherpzinnig interkerkelijk maandblad"

Infoteur: Chelsea
Gepubliceerd: 06-08-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!