InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > Negen tips om Christelijk te daten: Vind nu de ware

Negen tips om Christelijk te daten: Vind nu de ware

Christelijk daten is een hot topic in de Christelijke gemeenschap. In de Christelijke gemeenschap is er soms onenigheid of Christenen zouden moeten daten. In dit artikel worden enkele bronnen geciteerd die klaarheid kunnen brengen en tips gebaseerd op de bijbel en de interpretaties van dating experts die houvast kunnen bieden bij het Christelijk daten. Datingsites en daten bestonden nog niet of werd nog niet gedaan in de tijd dat de bijbel is geschreven. Daarom is er weinig materiaal dat specifiek over Christelijk daten gaat. Dat maakt dating een ingewikkeld terrein om informatie over in te winnen. De bronnen met advies voor niet-Christenen zijn niet geschikt of geven adviezen die voor Christenen niet gepast zijn.

1. Date alleen Christenen

In 2 Kor 6:14-18 staat: " Loop niet in een en hetzelfde span met ongelovigen." Dit kan geïnterpreteerd worden in het licht van daten. Het betekent dan date alleen Christenen. Ook het missionaris daten met goede bedoelingen (een date die Christen kan worden) maar dit leid in het algemeen tot problemen. Sommige Christenen gaan zelfs zover te trouwen met niet-gelovigen. De experts op gebied van Christelijk daten raden dit niet aan.

2. Denk na over je motieven

Waarom ga je daten? Uit een oprecht verlangen om de ware liefde te vinden? Uit ijdelheid? Uit zelfzuchtige motieven? Date met oprechte en natuurlijke motieven en het daten zal veel succesvoller verlopen. Door zelf goed na te denken voordat je eraan begint maak je betere beslissingen.

3. Date met je hart

Laat je leiden door je hart en niet door lust. Voel je de liefde in je hart dan maak je de juiste keuze. Laat je je gedachten overnemen door lust dan breekt dit je relatie op de lange termijn op.

4. Zoek de juiste persoon

Uit de Bijbel komt het citaat: "Zo komt het dat een man zich losmaakt van zijn vader en moeder en zich hecht aan zijn vrouw, met wie hij één van lichaam wordt" Genesis: 2:24
Dit kan worden geïnterpreteerd worden als: Ben selectief en probeer de juiste keuze te maken. Ga op dates die een grote kans op lange termijn relatie bieden.

5. Christelijk daten: Stel grenzen

Beide partijen die elkaar daten zouden grenzen moeten stellen waar ze zich goed bij voelen. Denk hier voordat je begint met Christelijk daten goed over na. Dan is het makkelijker om je aan je grenzen te houden tijdens het daten en heb je achteraf nooit spijt.

6. Date niet voor plezier

Bedenk dat een gebroken hart erg pijnlijk is. Iemand daten zonder enkele serieuze bedoelingen kan nooit tot een goed einde leiden. Uiteindelijk is er veel pijn zonder dat er een echte kans was op een relatie.

7. Daten van andere rassen

De bijbel waarschuwt voor het daten van niet Christenen. Het daten met iemand van een ander ras is volkomen acceptabel. De bijbel heeft hier niets op tegen.

8. Luister naar God

Ook tijdens het daten is het goed te communiceren met God. Blijf bidden en luisteren naar wat God je vertelt. Veel Christenen vinden hierin leiding en rust. Dat kan houvast bieden bij het daten wat voor sommige Christenen stressvol is.

9. Christelijk daten doe je met geduld

Neem de tijd. Het is niet nodig direct een levenspartner te vinden. Denk goed na over je keuze. Neem de rust om de juiste matches voor dates uit te kiezen. Hoe zorgvuldiger je bent tijdens de selectie, hoe leuker en interessanter de dates zullen zijn. Blijf ook geduldig tijdens het daten. Overhaast de relatie niet. Leer elkaar goed kennen voordat je verder gaat.
© 2013 - 2019 Gosupress, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Daten na een echtscheiding? Vier tips voor succesDaten na een echtscheiding? Vier tips voor succesBen jij net gescheiden en ben je van plan om weer te gaan daten? Lees dan hier een aantal tips voor een succesvolle dati…
Dé oplossing tegen onzekerheid tijdens het datenDé oplossing tegen onzekerheid tijdens het datenBen je onzeker als je met iemand aan het daten bent? Ontdek hét geheim tegen onzekerheid tijdens het daten en laat je ni…
Bijbels Christen Zionisme: wat geloven christen zionisten?Bijbels Christen Zionisme: wat geloven christen zionisten?Christen zionisten zijn christenen die geloven dat de terugkeer van de Joden naar het Heilige Land, Eretz Yisrael, en de…
Online daten: hoe date je veilig?Online daten: hoe date je veilig?Niet iedereen op datingsites is betrouwbaar. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat een eerste date met iemand ve…
Bronnen en referenties
  • http://www.cbn.com/family/datingsingles/mintle-ten-dating-guidelines.aspx
  • http://christianteens.about.com/od/dating/a/HowToDate.htm
  • http://www.crosswalk.com/family/singles/dating-requires-patience.html
  • http://www.morguefile.com/archive/display/179695

Reageer op het artikel "Negen tips om Christelijk te daten: Vind nu de ware"

Infoteur: Gosupress
Gepubliceerd: 17-02-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Schrijf mee!