InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > De Alpha cursus

De Alpha cursus

De Alpha cursus De Alpha cursus is een vrijblijvende kennismaking met het christelijk geloof. Door deze cursus kun je op een ontspannen manier kennismaken met het christelijk geloof of als je al gelooft weer even bij de basis beginnen. Je kunt je vragen kwijt, of je niet gelooft, nog maar pas gelooft of al heel lang, de cursus is voor iedereen.

Wat is een Alpha cursus?

De Alpha cursus is een vrijblijvende kennismaking met het christelijk geloof. Er wordt ingegaan op een aantal basispunten waar het christelijk geloof om draait.

Voor wie?

Voor iedereen! Of je nu jong of oud bent, al jaren naar de kerk gaat of gewoon nieuwsgierig bent en meer wilt weten over het christelijk geloof, iedereen is welkom. Sommige mensen gaan naar de Alpha cursus om weer bij de basis van het geloof te beginnen, ze gaan al jaren naar een kerk maar willen weer eens helemaal vanaf het begin beginnen. Andere mensen hebben wel eens gehoord van de kerk maar weten er eigenlijk niet zoveel van af. Misschien dat je wel helemaal niet gelovig bent maar gewoon wat meer wilt weten. Weer andere mensen zijn net tot geloof gekomen maar zitten nog met heel veel vragen.
Er zijn dus heel veel redenen om aan de Alpha cursus mee te doen en de cursus is er dan ook voor iedereen.

De opzet

De hele cursus duurt 10 avonden (een avond per week) en een weekend.
Voordat de cursus begint is er een kennismakingsavond waarin wordt uitgelegd wat de Alpha cursus inhoudt en wat je zoal te wachten staat als je het gaat volgen. Na deze avond kun je besluiten of je mee wilt doen met de cursus of niet.
Er wordt iedere cursusavond gezamenlijk gegeten waarna er een inleiding gehouden wordt van ongeveer een half uur. In de inleiding staat een onderwerp centraal waarna er over doorgepraat wordt in kleine groepen. Hier kun je terecht met vragen als je die hebt of kun je vragen aan elkaar stellen. Na de inleiding worden er meestal nog wat liederen gezongen met elkaar waarna je in groepjes uiteengaat om over het onderwerp door te praten en waar je je vragen kunt stellen.
In de cursusavonden komen de volgende onderwerpen aan bod:
  • Kennismakingsavond: Het christelijk geloof: saai, onwaar en achterhaald?
  • Wie is Jezus?
  • Waarom stierf Jezus aan het kruis?
  • Hoe kan ik zeker zijn van mijn geloof?
  • De bijbel lezen: hoe en waarom?
  • Waarom en hoe kan ik bidden?
  • Wie is de Heilige Geest en wat doet hij? (weekend)
  • Hoe kan ik vervuld worden van de Heilige Geest? (weekend)
  • Hoe kan ik het kwade weerstaan?
  • Hoe leidt God ons?
  • Waarom en hoe moeten we het anderen vertellen?
  • Kan God ook vandaag mensen genezen?
  • Wat heeft de kerk er mee te maken?
In het weekend dat ongeveer halverwege de cursus gehouden wordt staat de Heilige Geest centraal. In dat weekend is er de mogelijkheid om met elkaar en in kleine groepjes over de Heilige Geest te praten, te zingen met elkaar, bidden, bijbellezen, luisteren naar bijzondere verhalen en inleidingen. Maar er is natuurlijk ook ruimte voor vrije tijd waarin je bijvoorbeeld een wandeling kunt gaan maken, een potje voetbal kan gaan spelen, gezellig kletsen met elkaar, in het zonnetje kan gaan zitten enzovoort.
Hoewel de opzet van de cursus kan verschillen per organisatie komt deze opzet het meest voor.

Wat kost het?

Helemaal niets! De Alpha cursussen worden gratis geven door vrijwilligers om het zo toegankelijk mogelijk te maken voor iedereen.
Er wordt vaak een kleine bijdrage gevraagd voor de gezamenlijke maaltijd. Dit zal rond een paar euro liggen voor een maaltijd. Wanneer u toch niet in staat bent om dit te betalen dan bent u evengoed welkom, er zullen misschien mensen zijn die wat meer geven en zo kunnen de onkosten vergoed worden. Voor het weekend wordt er waarschijnlijk wel een bedrag gevraagd voor de overnachting op de locatie, u bent uiteraard niet verplicht om mee te gaan maar het is zeker wel aan te raden. Het belooft een bijzonder weekend te worden met diepgaande gesprekken, ontroerende momenten en veel plezier.

Verschillende soorten Alpha cursussen

Naast de gewone Alpha cursus zijn er nog een aantal varianten hierop. Zo is er de StudentAlpha speciaal voor studenten, een YouthAlpha voor jongeren tussen de 12 en 19 jaar, Alpha op de werkplek voor collega's in een bedrijf, BusinessAlpha voor ondernemers en zakenlieden. Ook worden er Alpha cursussen gegeven in Rooms Katholieke setting.
Er zijn ook Alpha cursussen die in de gevangenis worden gegeven.

Waar wordt de Alpha cursus gegeven?

In iedere provincie in Nederland worden Alpha cursussen gehouden.
Kijk op deze site: Alpha cursus voor adressen en meer informatie.
© 2009 - 2019 M_vermaat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bijbelstudie voor diaconale jongerenreisBijbelstudie voor diaconale jongerenreisDe basis van een diaconale jongerenreis is het evangelie van Jezus Christus uitdragen in woorden en werken. Tijdens ontm…
Alphacursus en bijbelstudie vanuit het GrieksAlphacursus en bijbelstudie vanuit het GrieksDe Alphacursus is een toegankelijke cursus voor mensen die meer van het evangelie van Jezus Christus willen weten. De cu…
Joodse wortels christendom: Kesjer-cursusJoodse wortels christendom: Kesjer-cursusJoodse wortels christendom ontdekken door de Kesjer-cursus. Jezus de Messias is gekomen om een ieder die dat wil aanvaar…
Een cursus Word volgenEen cursus Word volgenWord is software van Microsoft die deel uitmaakt van het Microsoft Office pakket en draait onder het besturingsprogramma…
Cursus beleggenCursus beleggenVeel mensen die gaan beleggen weten niet goed waar ze aan beginnen. Daarom is het aan te raden op een cursus beleggen te…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Alpha cursus"

Infoteur: M_vermaat
Laatste update: 19-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!