InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Het scheppingsverhaal

Het scheppingsverhaal

Het scheppingsverhaal Het scheppingsverhaal is een verhaal dat in de bijbel staat in het boek Genesis. Het verhaal gaat over het ontstaan van de hemel en de aarde.

Dag 1

De aarde was een woestenij, eenzaam en verlaten. Het was overal donker en water bedekte de aarde. God joeg een stormwind over de watervlakte. Toen zei God licht, en er was licht. Hij bekeek het licht en hij zag dat het goed was. Hij scheidde het licht van het donker. Het licht noemde hij dag en het donker nacht. Hij zegende het en zag dat het goed was.

Dag 2

God zij dat er een koepel moest komen om het water te scheiden. Hij splitste het water in tweeën, water boven de koepel en water onder de koepel. De koepel noemde hij hemel.

Dag 3

God liet het droge te voorschijn komen, dit deed hij door het water onder de hemel naar 1 plek te laten stromen. Hij noemde het droge land en het water zee. Hij zei dat er van alles moest groeien op het land. Planten die zaad vormen en bomen met vruchten. Hij zegende en bekeek het land en zag dat het goed was.

Dag 4

God vond dat er twee grote lichten aan de hemel moesten staan om verschil te maken tussen dag en nacht. Hij maakte de zon voor de dag en de maan voor de nacht. Ook maakte hij de sterren voor de nacht. Hij zegende en bekeek wat hij gemaakt had en zag dat het goed was.

Dag 5

God schiep grote en kleine vissen en andere dieren voor in het water hij zei tegen hen dat ze jongen moesten krijgen zodat de hele zee er vol van zat. Ook schiep hij vogels in de lucht. Hij zegende en bekeek wat hij gemaakt had en zag dat het goed was.

Dag 6

God schiep de wilde en de tamme, de grote en kleine dieren voor op het land. Daarna wilde God de mensen maken, de mens moest hem lijken. Zij zullen de baas zijn over alle dieren in de zee, lucht en op het land. Jullie moeten kinderen krijgen, zei God tegen de mens. De mens zou de baas zijn op de aarde. God zei, ik geef jullie de planten en de vruchten bomen, daar mogen jullie van eten. Maar het gras en de bladeren geef ik aan de dieren, daar mogen zij van eten. God zegende en bekeek wat hij gemaakt had en zag dat het goed was.

Dag 7

God maakte van de zevende dag een speciale dag, dit was de dag waarop hij klaar was met zijn schepping. Hij rustte uit van zijn werk. Hij zegende de zevende dag.
© 2007 - 2019 Annie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De schepping uit Genesis 1 verwerkt voor liturgie en preekDe schepping uit Genesis 1 verwerkt voor liturgie en preekHet verhaal van de schepping, zoals het verteld wordt in Genesis 1, is een prachtige eenheid. Het is ook een lang tekstg…
Schepping en evolutie?Het boek ‘Genesis, Een spirituele visie op de vroegste geschiedenis’ van Emil Bock (1895 – 1959), een Duitse schrijver e…
De mens als beeld van God in het Nieuwe TestamentDe mens als beeld van God in het Nieuwe TestamentVolgens de Bijbel is de mens geschapen naar het beeld van God, Imago Dei. In het scheppingsverhaal van Genesis staat dat…
Jonge aarde creationismeJonge aarde creationismeHet jonge aarde creationisme beweert dat de leeftijd van de aarde en het heelal "jong" is, slechts zo’n zes- tot tiendui…

Reageer op het artikel "Het scheppingsverhaal"

Reactie

Jim, 27-12-2015 14:13 #1
Ik vraag mij gewoon af, op dag 1 was er water maar hoe kan dat als er nog geen warmtebron zoals de zon bestaat? ( word volgens scheppingsverhaal pas op dag 4 gemaakt)
Is dat niet bevroren dan of hoe moet ik dat zien.
Ook vraag ik me af welk licht hij maakte op dag 1, aangezien hij de sterren en zon pas later maakte. Waar komt dat vandaan?
En is het duidelijk wie dit verhaal schreef.?

Infoteur: Annie
Gepubliceerd: 04-12-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 1
Schrijf mee!