InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Wijzen uit het oosten waren zo dom nog niet

Wijzen uit het oosten waren zo dom nog niet

Wijzen uit het oosten waren zo dom nog niet Het lijkt merkwaardig dat de wijzen uit het oosten zo laat waren. Hoewel zij in menig kerststal gelijk met de herders bij de kribbe staan, is dit volgens de bijbel niet zo gegaan. De wijzen hebben Jezus gezien toen Maria en Jozef in een huis waren. Dus een paar dagen of zelfs weken na de geboorte. Waren de wijzen dan verkeerd gereisd? Waarom waren zij dan later dan de herders? En waarom namen zij van die vreemde geschenken mee?

Wie zijn de wijzen uit het oosten?

In de bijbel zijn de wijzen uit het oosten mysterieus. Waar kwamen zij vandaan? Hoe wisten zij dat de ster moest worden gevolgd? Waarom waren zij later dan de herders, die door de engelen geroepen werden? Waarom namen zij van die merkwaardige, maar waardevolle, cadeaus mee? Zij kwamen uit een 'ver' land, wat erop duidt dat zij niet tot het Joodse volk behoorden. Waarom bezochten zij dan Jezus, de Jood onder de Joden?

In ieder geval kan gesteld worden dat zij goed waren voorbereid. Uit de geschriften wisten zij dat de ster moest worden gevolgd die hun zal leiden tot Jezus. Omdat zij wisten wie ze zouden treffen, namen zij geschenken mee.

Het Joodse volk en de Gemeente van Christus

Zoals in een ander artikel "Het kerstverhaal gaat verder" is genoemd, moeten de herders gezien worden als het Joodse volk. Veel symboliek in de bijbel gaat over het onderscheid tussen het Joodse volk en de gemeente van Christus. Een voorbeeld is Petrus en Johannes. Petrus was hartstochtelijk en wilde soms meer dan Jezus biedde. Bij de voetwassing wilde hij geheel gereinigd worden, maar Jezus zei dat een gelovige uit geloof al geheel gereinigd is en enkel de voeten gereinigd behoefden te worden (wandel in deze wereld). Petrus was ook degene die vóór Johannes bij het graf van Jezus was om te zien en te geloven dat het lichaam er niet meer was. Johannes geloofde dit al toen Maria de boodschap overbracht.

Terug naar de drie wijzen. Zij kwamen uit den vreemde, zoals de gemeente van Christus ook uit den vreemde komt. De gemeente is een volk van Christus op deze aarde. Je kunt dit volk niet zien, maar zij is er wel! Gelovigen in Christus volgen het Licht om bij de Heer te zijn. Zie hier de gelijkenis met de wijzen die de ster volgden. Uit al die duizenden sterren volgden zij de ware ster, het licht van de Heer.

Hoeveel wijzen waren het?

Overal, ook in de kerk, wordt verteld dat het gaat om drie wijzen. Dit is discutabel. Als er in de bijbel over de gemeente van Christus wordt gesproken in symboliek gaat het altijd over het cijfer 2. En als er twee wijzen zijn, kunnen die best 3 geschenken meenemen. Voor het verhaal zelf is het aantal niet "spannend", maar het verduidelijkt een hoop.

Goud, wierrook en mirre

De geschenken hebben meer lading dan alleen van geschenk. De wijzen wisten dat zij Jezus, de Zoon van God zouden zien. De geschenken verwijzen ook naar de positie die Jezus, als Christus, zal aannemen.
  • Goud voor koningschap (heerser)
  • Wierrook voor goddelijk
  • Mirre voor eeuwigduren Leven (Mirre werd bij de egyptenaren gebruikt bij het balsemen van overledenen, als symbool van eeuwig leven.

Slotbeschouwing

De wijzen wisten uit de schrift dat zij Jezus zouden zien door geduldig de ster te volgen. Zij zijn het voorbeeld van de gelovige en mensen die zoekende zijn. Door op te kijken naar het Licht wordt Zijn koninkrijk geopenbaard en zal de Heer gevonden worden. Opkijken naar het Licht wordt gepraktiseerd door naar Gods Woord te luisteren en de Bijbel te lezen.
© 2007 - 2019 Opgelost, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is Driekoningen?Wat is Driekoningen?Op 6 januari wordt Driekoningen gevierd. Maar wat houdt de feestdag in? Wie waren de Drie Koningen? Wat is het verhaal a…
De kerststal, decoratie in de kersttijdDe kerststal, decoratie in de kersttijdIn veel huizen wordt met de kerstdagen een kerststal neergezet. In het stalletje staan de belangrijkste figuren die deel…
Can Reindeer fly? Knotsgekke mix van Kerst en wetenschapCan Reindeer fly? Knotsgekke mix van Kerst en wetenschapKerstmis, wetenschap en filosofie. Niets met elkaar te maken, denkt u. Roger Highfield denkt daar schijnbaar anders over…
Kerstmis: de traditie van de kerstboom en de kerststalKerstmis: de traditie van de kerstboom en de kerststalOp Kerstmis viert de katholieke gemeenschap de geboorte van Jezus Christus. Het feest wordt uitgebreid gevierd, meestal…
Boekrecensie: "Kerstmis" van Dick BrunarecensieBoekrecensie: "Kerstmis" van Dick BrunaIn de tijd voor kerst zijn veel ouders op zoek naar een boek over het Kerstverhaal. Speciaal voor peuters en kleuters he…
Bronnen en referenties
  • Bijbelstudies, bijbel

Reageer op het artikel "Wijzen uit het oosten waren zo dom nog niet"

Reacties

Mieke, 06-12-2015 17:06 #3
Ik heb gelezen dat de wijzen waarschijnlijk Joden waren die in Babel waren blijven wonen na de ballingschap.

Jlm, 10-12-2010 11:51 #2
In de slotbeschouwing van het artikel "Wijzen uit het oosten waren niet zo dom" wordt gezegt dat de wijzen uit de schrift wisten dat zij door de ster te volgen bij Jezus zouden komen. Nou waren misschien die wijzen niet dom, maar elke oplettende lezer zal zich herinneren dat de wijzen door de ster te volgen niet bij Jezus terecht kwamen, maar bij de romeinse overheerser die naar aanleiding daarvan een poging deed om Jezus te vermoorden.

Niet dom, maar misschien toch niet zo slim als in het artikel wordt verondersteld.:-)

Etsel (infoteur), 10-12-2007 21:35 #1
Het Messiaanse Tijdperk zal er volgens het Oude Testament als volgt uitzien:
Herstel van de Heilige Tempel
Inzameling van de ballingen van Israël
Einde aan kwaad en zonde
Wereldse aanbidding van God
Wereldse vrede en harmonie
Het bewustzijn en kennis van God
Opstanding uit de dood
Einde aan ziekte en dood

Aangezien de komst van Jezus niet geleid heeft tot bovenstaande voorspellingen, moet helaas geconstateerd worden dat Jezus niet de Masjiach (messias) is. Het argument dat dat zal gebeuren bij de wederkomst van Jezus is een zwaktebod. Wanneer God de Masjiach zendt dan handelt deze meteen goed. Hij heeft geen herkansing nodig.

Infoteur: Opgelost
Gepubliceerd: 05-12-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 3
Schrijf mee!