Tehilliem: Psalm 46 – een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 46 – een Joodse uitleg In Psalm 46 gaat het over de Messiaanse tijd wanneer de mens zijn wapens neerlegt en er geen oorlog meer zal zijn. De psalm is geschreven door de zonen van Korach die zagen hoe hun vader rebelleerde tegen Mozes Rabbenoe. Hun wanhoop groeide toen ze de poorten van de hel zagen. Toch vonden ze G'ds troostende vergeving en spraken ze woorden van doorschijnende profetie gericht aan de harten van alle toekomstige generaties. Op het moment dat de zonen van Korach getuigen waren van menselijke dwaasheden spraken zij over simpele waarheden. De grootste test voor de mens is niet de kennis van deze waarheden, maar om ze in het dagelijks leven te integreren.

Tekst van Psalm 46

G'd is voor ons een veilige schuilplaats, een betrouwbare hulp in de nood. Daarom vrezen wij niet, al wankelt de aarde en storten de bergen in het diepst van de zee. Laat de watervloed maar kolken en koken, de hoge golven de bergen doen beven.
…..
…..
Kom en zie wat de Eeuwige heeft gedaan, verbijsterend is wat Hij op aarde verricht: wereldwijd bant Hij oorlogen uit, bogen breekt Hij, lansen verbrijzelt Hij, wagens verbrandt Hij in het vuur. Staak de strijd, en erken dat Ik G'd ben, verheven boven de volken, verheven boven de aarde. De Eeuwige tsevaot is met ons, onze burcht is G'd van Jaäkov.

Hebreeuwse tekst Psalm 46 - תהילים מו

א לַמְנַצֵּחַ לִבְנֵי-קֹרַח עַל-עֲלָמוֹת שִׁיר. ב אֱלֹהִים לָנוּ מַחֲסֶה וָעֹז עֶזְרָה בְצָרוֹת נִמְצָא מְאֹד. ג עַל-כֵּן לֹא-נִירָא בְּהָמִיר אָרֶץ וּבְמוֹט הָרִים בְּלֵב יַמִּים. ד יֶהֱמוּ יֶחְמְרוּ מֵימָיו יִרְעֲשׁוּ הָרִים בְּגַאֲוָתוֹ סֶלָה. ה נָהָר פְּלָגָיו יְשַׂמְּחוּ עִיר-אֱלֹהִים קְדֹשׁ מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן. ו אֱלֹהִים בְּקִרְבָּהּ בַּל-תִּמּוֹט יַעְזְרֶהָ אֱלֹהִים לִפְנוֹת בֹּקֶר. ז הָמוּ גוֹיִם מָטוּ מַמְלָכוֹת נָתַן בְּקוֹלוֹ תָּמוּג אָרֶץ. ח יְהוָה צְבָאוֹת עִמָּנוּ מִשְׂגָּב-לָנוּ אֱלֹהֵי יַעֲקֹב סֶלָה. ט לְכוּ-חֲזוּ מִפְעֲלוֹת יְהוָה אֲשֶׁר-שָׂם שַׁמּוֹת בָּאָרֶץ. י מַשְׁבִּית מִלְחָמוֹת עַד-קְצֵה הָאָרֶץקֶשֶׁת יְשַׁבֵּר וְקִצֵּץ חֲנִית עֲגָלוֹת יִשְׂרֹף בָּאֵשׁ. יא הַרְפּוּ וּדְעוּ כִּי-אָנֹכִי אֱלֹהִים אָרוּם בַּגּוֹיִם אָרוּם בָּאָרֶץ. יב יְהוָה צְבָאוֹת עִמָּנוּ מִשְׂגָּב-לָנוּ אֱלֹהֵי יַעֲקֹב סֶלָה.

Luister naar Psalm 46

Luister naar Psalm 46 in het Hebreeuws.

Toelichting op Psalm 46 van Rabbi Yitzchok Rubin

G'd is ons toevluchtsoord waar onze zielen veiligheid en troost vinden. G'd is onze partner bij de talloze problemen die we in ons leven hebben. Deze waarheid is voor eeuwig en stelt ons in staat om niet bang of ontmoedigd te worden. Door te accepteren dat G'd onze toevluchtsoord is worden we vanzelf sterk om ons door de moeilijkheden heen te worstelen. Zelfs wanneer we van alle kanten om ons heen belaagd worden moeten we ons realiseren dat G'd voor ons openstaat. G'd is met ons in onze zorgen. De zorgen die G'd ons brengt zijn een grote test om geestelijke te groeien. Het ware doel in ons leven is om naar G'd toe te groeien om een kiddoesj HaShem te creëren. Het is noodzakelijk om ons ego opzij te schuiven en G'd toe te staan Zijn wereld te besturen.

Ons leven is als een rivier: kalm aan de oppervlakte en beneden turbulent. We kennen de diepte van ons leven niet. Maar we maken zoveel mee dat we hiermee de stad van HaShem voeden.

Commentaar van Rashi op Psalm 46

Vers 1
Voor de dirigent, een lied van de zonen van Korach, op alamoth.

op alamoth: De naam van een muziekinstrument in Kronieken (I Kronieken 15:20).

Vers 3
Daarom zullen we niet vrezen wanneer de aarde verandert en wanneer bergen wankelen in het hart van zeeën.

wanneer de aarde verandert: in de toekomst, op de dag waarover de Schrift zegt (Jesaja 51:6): "en de aarde zal wegrotten als een kleed." De zonen van Korach zagen het wonder dat voor hen werd verricht, dat allen rondom hen waren verzwolgen terwijl zij [de zonen van Korach] in de lucht stonden en tegen de heilige geest tot Israël zeiden dat in de toekomst een soortgelijk wonder voor hen zou worden verricht.

Vers 4
Zijn wateren zullen roeren en vertroebeld worden; bergen zullen voor altijd uit Zijn trots beven.

Zijn wateren zullen roeren en vertroebeld worden: Hebreeuws יחמרו, zij zullen modder, klei (חמר) en vuil werpen zoals hun gewoon is. Menachem (pp. 90f.) associeerde het echter met (Klaagliederen 1:20), "mijn teugels zijn verschrompeld (חמרמרו)", regrezeliront in Oud-Frans is verschrompeld.

bergen zullen uit Zijn trots beven: [De trots] van de Heilige, gezegend zij Hij, die wordt genoemd in het begin van de psalm (vers 2).

Vers 5
Maar wat de rivier betreft, de riviertjes zullen de stad van G'd, de heilige plaats van de woningen van de Allerhoogste, verheugen.

Maar wat de rivier betreft: Hebreeuws פלגיו, ses ruisseaux in het Frans, de riviertjes.

de rivier: van het paradijs.

Vers 6
G'd is in zijn midden dat het niet wankelt; G'd zal het helpen als de ochtend nadert.

als de ochtend nadert: aan het einde van de verlossing.

Vers 7
Naties hebben bewogen, koninkrijken hebben gewankeld; Hij liet Zijn stem horen, de aarde zal smelten.

Naties hebben bewogen: Hebreeuws המו, een uitdrukking van roeren.

zal smelten: Zal smelten - zo verklaarde Menachem, vergelijkbaar met (Exodus 15:15), "alle inwoners van Kanaän smolten (נמוגו)," en aan (Ezechiël 21:12), "elk hart zal smelten (למוג)." Dunash verklaarde het als een uitdrukking van beweging, zoals in (I Samuël 14:16), "de menigte zwierf (נמוג) en kwam steeds dichterbij", en zo kwam het in elk geval.

Vers 9
Ga en zie de werken van de Heer, dat Hij verwoesting op de aarde heeft veroorzaakt.

dat Hij verwoesting heeft veroorzaakt:

Vers 10
Hij maakt een einde aan oorlogen tot het einde van de aarde; Hij zal de boog breken en de speer snijden [in stukken]; wagens zal Hij branden met vuur.

Hij maakt een einde aan oorlogen: van op ons.

tot het einde van de aarde: dat alle landen van de natiën in vrede met ons zullen zijn.

de boog: van de natiën zal Hij breken.

wagens zal Hij branden met vuur: De strijdwagens van de naties van de wereld. [De strijdwagens van de steraanbidders.]

Vers 11
Houd op en weet dat ik G'd ben; Ik zal verhoogd worden onder de natiën, ik zal verhoogd worden op aarde.

Houd op: alle naties van het verder marcheren naar Jeruzalem.

en weet dat ik G'd ben: Dat ik oordeel over u zal uitvoeren.

Ik zal verhoogd worden onder de natiën: Ik zal worden verhoogd met Mijn wraak die Ik over die naties zal aanwakkeren.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Veel Joden en niet-Joden proberen rust in hun leven te vinden. Sommigen proberen dat door zich af te zonderen van de wereld. Anderen denken dat het dienen vann G'd rust brengt in hun leven. Toch zullen ze in hun leven steeds weer geconfronteerd worden met uitdagingen. G'd dienen betekent absoluut niet dat problemen zullen verdwijnen. G'd blijft de mens uitdagen, een hele leven lang. Zo kan de mens naar G'd toegroeien.

De mens bestaat volgens de Tora uit twee onderdelen: lichaam en ziel. Het lichaam is het wereldlijke en fysieke, de ziel is het andere wereldlijke en goddelijke. Ze staan tegenover elkaar terwijl ons “ego” er tussenin zit. De ziel en het lichaam strijden tegen elkaar en dat zorgt voor de onrust. De mens kan tijdelijk rust vinden door of het lichaam of de ziel te negeren. Maar dit is slechts voor even.

Volgens de Kabbala is het de taak van de ziel om het lichaam te onderwijzen. Daarom moet de spanning tussen lichaam en ziel omarmd worden en niet genegeerd worden. Geniet van de wereld maar trap niet in de valkuil. De Tora leert mensen de problemen die ze tegenkomen in hun leven te heiligen. Dit is niet makkelijk maar wel het echte leven. Bedenk ook dat G'd alles doet voor de bestwil van zowel Joden als niet-Joden. G'd weet wat het beste voor hen is. Door tegenspoed kunnen Joden via de Tora en niet-Joden via de Noachidische geboden naar G'd toegroeien. G'd vraagt niet het onmogelijke. Hij verwacht dat mensen handelen naar hun capaciteit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Geschiedenis Tora: Kabbala en ChassidismeGeschiedenis Tora: Kabbala en ChassidismeDe chassidische meesters hebben Kabbala in hun filosofie geïntegreerd. Daarbij hebben ze bepaalde gewoonten en praktijke…
Bijbelse spreekwoorden, gezegden en uitdrukkingenDe Bijbel is het meest vertaalde boek uit onze taal. Door de jaren heen zijn er in Nederland veel bijbelvertalingen vers…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Chabad
  • Tenach (voor tekst Psalm 46)
  • Rhythm of the Heart - Rabbi Yitzchok Rubin
  • Dealing with difficulties – Rabbijn Tzvi Freeman
  • Help me cope with my challenges – Rabbijn Zalman Nelson
  • Why do observant Jews have such a tranquil life? – Rabbijn Aron Moss
  • Why do we suffer – Rabbijn Zalman Nelson

Infoteur: Etsel
Laatste update: 18-12-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!