InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Tehilliem: Psalm 46 – een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 46 – een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 46 – een Joodse uitleg In Psalm 46 gaat het over de Messiaanse tijd wanneer de mens zijn wapens neerlegt en er geen oorlog meer zal zijn. De psalm is geschreven door de zonen van Korach die zagen hoe hun vader rebelleerde tegen Mozes Rabbenoe. Hun wanhoop groeide toen ze de poorten van de hel zagen. Toch vonden ze Gods troostende vergeving en spraken ze woorden van doorschijnende profetie gericht aan de harten van alle toekomstige generaties. Op het moment dat de zonen van Korach getuigen waren van menselijke dwaasheden spraken zij over simpele waarheden. De grootste test voor de mens is niet de kennis van deze waarheden, maar om ze in het dagelijks leven te integreren.

Tekst van Psalm 46

God is voor ons een veilige schuilplaats, een betrouwbare hulp in de nood. Daarom vrezen wij niet, al wankelt de aarde en storten de bergen in het diepst van de zee. Laat de watervloed maar kolken en koken, de hoge golven de bergen doen beven.
…..
…..
Kom en zie wat de Eeuwige heeft gedaan, verbijsterend is wat Hij op aarde verricht: wereldwijd bant Hij oorlogen uit, bogen breekt Hij, lansen verbrijzelt Hij, wagens verbrandt Hij in het vuur. Staak de strijd, en erken dat Ik God ben, verheven boven de volken, verheven boven de aarde. De Eeuwige tsevaot is met ons, onze burcht is God van Jaäkov.

Tekst van Psalm 46 in het Hebreeuws

א לַמְנַצֵּחַ לִבְנֵי-קֹרַח עַל-עֲלָמוֹת שִׁיר. ב אֱלֹהִים לָנוּ מַחֲסֶה וָעֹז עֶזְרָה בְצָרוֹת נִמְצָא מְאֹד. ג עַל-כֵּן לֹא-נִירָא בְּהָמִיר אָרֶץ וּבְמוֹט הָרִים בְּלֵב יַמִּים. ד יֶהֱמוּ יֶחְמְרוּ מֵימָיו יִרְעֲשׁוּ הָרִים בְּגַאֲוָתוֹ סֶלָה. ה נָהָר פְּלָגָיו יְשַׂמְּחוּ עִיר-אֱלֹהִים קְדֹשׁ מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן. ו אֱלֹהִים בְּקִרְבָּהּ בַּל-תִּמּוֹט יַעְזְרֶהָ אֱלֹהִים לִפְנוֹת בֹּקֶר. ז הָמוּ גוֹיִם מָטוּ מַמְלָכוֹת נָתַן בְּקוֹלוֹ תָּמוּג אָרֶץ. ח יְהוָה צְבָאוֹת עִמָּנוּ מִשְׂגָּב-לָנוּ אֱלֹהֵי יַעֲקֹב סֶלָה. ט לְכוּ-חֲזוּ מִפְעֲלוֹת יְהוָה אֲשֶׁר-שָׂם שַׁמּוֹת בָּאָרֶץ. י מַשְׁבִּית מִלְחָמוֹת עַד-קְצֵה הָאָרֶץקֶשֶׁת יְשַׁבֵּר וְקִצֵּץ חֲנִית עֲגָלוֹת יִשְׂרֹף בָּאֵשׁ. יא הַרְפּוּ וּדְעוּ כִּי-אָנֹכִי אֱלֹהִים אָרוּם בַּגּוֹיִם אָרוּם בָּאָרֶץ. יב יְהוָה צְבָאוֹת עִמָּנוּ מִשְׂגָּב-לָנוּ אֱלֹהֵי יַעֲקֹב סֶלָה.

Toelichting Psalm 46

God is ons toevluchtsoord waar onze zielen veiligheid en troost vinden. God is onze partner bij de talloze problemen die we in ons leven hebben. Deze waarheid is voor eeuwig en stelt ons in staat om niet bang of ontmoedigd te worden. Door te accepteren dat God onze toevluchtsoord is worden we vanzelf sterk om ons door de moeilijkheden heen te worstelen. Zelfs wanneer we van alle kanten om ons heen belaagd worden moeten we ons realiseren dat God voor ons openstaat. God is met ons in onze zorgen. De zorgen die God ons brengt zijn een grote test om geestelijke te groeien. Het ware doel in ons leven is om naar God toe te groeien om een kiddoesj HaShem te creëren. Het is noodzakelijk om ons ego opzij te schuiven en God toe te staan Zijn wereld te besturen.

Ons leven is als een rivier: kalm aan de oppervlakte en beneden turbulent. We kennen de diepte van ons leven niet. Maar we maken zoveel mee dat we hiermee de stad van HaShem voeden.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Veel mensen proberen rust in hun leven te vinden. Sommigen proberen dat door zich af te zonderen van de wereld. Anderen denken dat geloof in God rust brengt in hun leven. Toch zullen we in ons leven steeds weer geconfronteerd worden met problemen. Geloof in God betekent absoluut niet dat problemen zullen verdwijnen. God blijft ons uitdagen.

De mens bestaat uit twee onderdelen: lichaam en ziel. Het lichaam is het wereldlijke en fysieke, de ziel is het andere wereldlijke en goddelijke. Ze staan tegenover elkaar terwijl ons “ego” er tussenin zit. De ziel en het lichaam strijden tegen elkaar en dat zorgt voor de onrust. Je kan tijdelijk rust vinden door of je lichaam of je ziel te negeren. Maar dit is slechts voor even.

Volgens de Kabbala is het de taak van de ziel om het lichaam te onderwijzen. Daarom moet de spanning tussen lichaam en ziel omarmd worden en niet genegeerd worden. Geniet van de wereld maar trap niet in de valkuil. De Tora leert ons de problemen die we tegenkomen in ons leven te heiligen. Dit is niet makkelijk maar wel het echte leven. Bedenk ook dat God alles doet voor ons bestwil. God weet wat het beste voor ons is. Door tegenspoed kunnen we naar God toegroeien. God vraagt niet het onmogelijke. Hij verwacht dat we handelen naar onze capaciteit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vlaamse componisten: Jules Van NuffelJules Van Nuffel werd geboren in Hemiksem in 1883. Hij heeft zijn middelbare studies aan het klein seminarie in Mechelen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 46)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad
  • Dealing with difficulties – Rabbijn Tzvi Freeman
  • Help me cope with my challenges – Rabbijn Zalman Nelson
  • Why do observant Jews have such a tranquil life? – Rabbijn Aron Moss
  • Why do we suffer – Rabbijn Zalman Nelson

Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!