InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Begeleid (zelfstandig) wonen

Begeleid (zelfstandig) wonen

Wat is begeleid (zelfstandig) wonen? Voor wie is begeleid wonen bedoeld? Wat zijn de voorwaarden? Wat zijn de kosten van begeleid wonen en wat moet je regelen als je voor deze woonvorm in aanmerking wilt komen? In dit artikel lees je alles over begeleid zelfstandig wonen.

Wat is begeleid wonen?

Begeleid wonen wordt ook wel “begeleid zelfstandig wonen” genoemd. Dit is een hulpvorm voor mensen die zelfstandig willen wonen, maar daar wel ondersteuning bij nodig hebben, om verschillende redenen. Zo kan er sprake zijn van psychische of psychiatrische problematiek: een eetstoornis, persoonlijkheidsstoornis of autisme. Voor mensen met een verstandelijke beperking zijn er ook mogelijkheden om begeleid te wonen.

Begeleiding bij begeleid wonen

Wat de begeleiding precies inhoudt, verschilt per instelling. Meestal is het zo dat aan de persoon in kwestie een persoonlijk begeleider toegewezen wordt. De begeleider bezoekt enkele keren per week de cliënt en heeft individuele gesprekken, die gaan over de leerdoelen die zijn afgesproken.

Doelgroep begeleid wonen

De doelgroep voor begeleid wonen zijn mensen die graag zelfstandig willen wonen, maar daar wel begeleiding bij nodig hebben. De volgende soorten begeleid wonen zijn te onderscheiden (deze worden in het artikel verder uitgewerkt)
  • Begeleid wonen voor jongeren
  • Kamertraining
  • Begeleid wonen voor mensen met een verstandelijke beperking
  • Begeleid wonen voor mensen met een lichamelijke beperking
  • Begeleid wonen voor mensen met psychische of psychiatrische problematiek/stoornis (ADHD, autisme, eetstoornis)

Voorwaarden begeleid wonen

Om in aanmerking te komen voor begeleid wonen is er vrijwel altijd een indicatie van de arts of een GGZ-instelling vereist. Daarnaast moet de jongere een eigen inkomen hebben om de huur, borg, verzekeringen en overige kosten voor levensonderhoud te kunnen betalen. Het inkomsten kan afkomstig zijn uit werk, studiefinanciering, een uitkering of bijdrage van de ouders.

Begeleid wonen jongeren

Veel instellingen voor begeleid zelfstandig wonen richten zich op jongeren die als gevolg van hun beperking of psychische problemen hulp nodig hebben bij het zelfstandig wonen. Ze zijn te vinden in de grote studentensteden, zoals Den Haag, Utrecht en Amsterdam, maar ook in dorpen en kleinere steden zijn initiatieven opgezet.

Kamertraining jongeren

Kamertraining is een vorm van begeleid wonen die bedoeld is voor jongeren die al vroeg op eigen benen moeten staan en hulp kunnen gebruiken. De begeleiding is intensiever dan bij begeleid wonen. De jongeren leren o.a. hoe zij rond moeten komen met hun inkomen en hoe zij een huishouden moeten runnen.

Begeleid wonen voor mensen met verstandelijke beperking

Dit wordt ook wel “begeleid zelfstandig wonen” genoemd. Voorwaarde is dat de deelnemer in staat is om kleine problemen in het dagelijks leven zelf op te lossen. Vaak gaat het om mensen die overdag werken, bijvoorbeeld in een sociale werkplaats. Een paar uur per week komt een begeleider langs om te helpen bij het regelen van geldzaken, koken of het onderhouden van contacten.

Begeleid wonen voor mensen met een lichamelijke beperking

Begeleid wonen voor mensen met een lichamelijke beperking houdt in dat iemand begeleiding krijgt vanuit een zorginstelling. De woning wordt ook gehuurd van de zorginstelling, van een woningcorporatie of particulier. Het kan gaan om onzelfstandige woonruimte waarin voorzieningen gedeeld worden met andere bewoners. De begeleiding en de woning zijn dan tijdelijk.

Kosten van begeleid wonen

De kosten voor begeleid zelfstandig wonen bestaan meestal uit de huur en de overige kosten voor levensonderhoud. De woonbegeleiding kan worden bekostigd vanuit het Persoonsgebonden Budget (PGB). In de toekomst zal het echter steeds moeilijker zijn om een PGB-indicatie te krijgen.
Gerelateerde artikelen
Begeleid Werken WSWDe Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) kent de regeling Begeleid Werken. Dat is geregeld in artikel 7 van deze wet. Wat be…
Dakloos. Hulp aan daklozenDakloos. Hulp aan daklozenDakloos zijn of dakloos dreigen te worden, er zijn verschillende instanties die hulp kunnen bieden. Als je dakloos dreig…
Observeren, je doelgroep kennenObserveren, je doelgroep kennenObserveren is een belangrijke tool in het pedagogisch werk. Als spw'er signaleer je, observeer je en begeleid je. Je doe…
Het werkveld in de gezondheidszorgHet werkveld van de gezondheidszorg is erg breed. Je kunt in verschillende sectoren werken, bij mensen thuis of in zorgi…
Schizofrenie: rehabilitatie na een psychoseNa je psychose probeer je de draad weer op te pakken. Samen met je psychiater en eventueel je familie maak je een plan v…
Bronnen en referenties
  • Entrea
  • Bureau Jeugdzorg

Reageer op het artikel "Begeleid (zelfstandig) wonen"

Reacties

Varina, 15-08-2016 19:09 #8
Na ruim een jaar op de wachtlijst komt mijn broer in aanmerking voor een woning. Nu bepaalt Pameijer dat de woning binnen 2 weken ''opgevuld'' moet zijn. Ik krijg op 22 juli te horen dat er een woning beschikbaar is. Op 5 aug wordt er een afspraak gemaakt voor bezichtiging en of we hiermee akkoord gaan. Wij hebben op maandag 8 aug laten weten hiermee akkoord te gaan. Wij kunnen pas op 15 aug in de avond sleutels ophalen. Maar de inschrijving gaat per 1 aug in wat inhoudt dat de huur per 1 aug betaald moet worden. Dus je krijgt niet eens de kans om je vorige huis op te zeggen, de huur te stoppen etc. Ik heb dit aangekaart maar het is volgens Pameijer heel simpel: ga je niet akkoord dan heb je pech gehad. Schandalig dat je zo onder druk gezet wordt. Dubbele huur -- wie kan dat nu nog betalen? Verschrikkelijk dit! en je mag niet meer op de wachtlijst.

Ton, 21-12-2015 16:12 #7
Heeft er iemand ervaring met begeleid zelfstandig wonen van een gehandicapte met een niet aangeboren hersenletsel met zwaar diabetische klachten? Het probleem is te weinig zorg… en er is natuurlijk meer aan de hand.
Wie heeft dit eerder aan de hand gehad en kan mij verder op weg helpen?

Ton Wurtz

Sanne, 15-01-2015 23:08 #6
Jongens,

Hartstikke goed dat jullie je verhaal kwijt willen, dat betekend dat je iets wilt veranderen in je situatie.
Een eerste stap die ik jullie wil geven is om met ditzelfde verhaal naar de huisarts te gaan die jullie kan doorverwijzen naar de GGZ voor hulp en een indicatiestelling of een kleinere zorginstantie. Ook zijn er speciale instanties voor begeleid wonen als je weet wat je precies zoekt. Zij helpen je verder met de aanvraag voor je PGD en om te zien als dit de goede hulp is.

Succes ermee!

Ssdok, 13-09-2014 12:13 #5
Ik ben net 16 geworden en ik woon bij mijn alleenstaande moeder met mijn broertje van 14.
Mijn broer van 18 komt af en toe langs hij is het huis ook al uit. Mijn moeder is namelijk niet een van de liefste dat houd in lichamelijk geweld en woorden die er niet gezegd zouden moeten worden. Ik heb hier nu al minstens 3 jaar last van ik heb zelfs zelfmoordpogingen gehad door wat zij allemaal deed en zei. Daarom wil ik graag het huis uit wat zij dus ook graag wilt. Kunnen jullie mij helpen?

Hans Vorseveld Uit Waddinxveen, 15-08-2014 17:45 #4
Begleid zelfstandig wonen? hoeveel regels zijn er waar omheen geleefd wordt een teamleider die er nooit is ja hij is er wel wanneer het hem uitkomt
Welke zorg wordt er geleverd?

Ria Stevens, 14-05-2013 10:54 #3
Hallo mijn zoon is 19 jaar en heeft ADHD en wil geen medicijnen in nemen. Ik zelf ben 60 jaar en heb borderline ik gebruik prozac. Ik weet mijn geen raad meer met hem, hij maakt het me steeds moeilijker. Ik wil hem niet op straat zetten want daar red hij het niet. Op school gaat het ook niet ondanks dat hij niet dom is, maar hij gaat gelukkig wel. Hij heeft geen stage of een bij baantje. Ik weet me egt geen raad meer met hem. Misschien kan u mij helpen.Hij sluit zich van mij af en van iedereen die hem helpen wil.

Sil, 18-10-2012 15:26 #2
Mijn zoon (18) heeft adhd. Hij is onhandelbaar en wil geen medicatie. Ik heb hem na vele waarschuwingen, omdat hij geld van mij stal, uit huis gezet. Nu is hij bij zijn oma. Deze situatie loopt nu ook uit de hand. Hij gaat wel naar school, maar heeft geen bijbaan. Hij heeft ook sf, maar omdat hij al schulden heeft, houdt hij er niets aan over. Wij weten niet meer wat we moeten doen.

Annette Paardenkooper, 09-05-2012 15:15 #1
Mijn broer van 46 jaar woont nog steeds bij mijn moeder thuis, dit omdat hij licht verstandelijk gehandicapt is. Nou wordt deze zorg voor mijn 70 jarige moeder financieel te zwaar mede omdat hij schulden en rekeningen niet betaald. Mijn moeder heeft geen overwicht meer op hem, ze zou het liefst zien dat hij begeleid zelfstandig gaat wonen, zonder begeleiding kan hij dit financieel niet redden. Hoe moet mijn moeder dit aanpakken?

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 23-08-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 8
Schrijf mee!