InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Rookverbod Horeca

Rookverbod Horeca

Het doel van het rookverbod in de horeca is werknemers de gelegenheid te geven op een rookvrije werkplek. Het rookverbod in de horeca werd in 2008 ingevoerd. Uitzondering zijn de “kleine café’s” zonder personeel, waar roken wel is toegestaan, mits de eigenaar akkoord gaat. In de andere gevallen riskeert de eigenaar een fikse boete. Dit artikel gaat over de invoering en argumenten voor en tegen het rookverbod in de horeca.

Uitzondering rookverbod kleine cafés

De zogenaamde “kleine cafés” met een perceeloppervlak van maximaal 70 m2 ontspringen wellicht de dans. Het kabinet-Rutte wil het rookverbod in kleine cafés opheffen. De Raad van State moet zich nog over dit ontwerpbesluit buigen. Enkele eigenaren van (kleine) eenmanszaken zijn in 2009 naar de rechter gestapt met het verzoek om het rookverbod in kleine cafés af te schaffen. Vanwege ruimtegebrek zagen zij geen mogelijkheden om een aparte rookruimte in te richten.

Rookverbod horeca

In de andere horeca, zoals restaurants, discotheken, cafés en sportkantines blijft het rookverbod van kracht. De luchtkwaliteit in de horeca is verbeterd en rokers hebben meer succesvolle pogingen ondernomen om hun rookverslaving te stoppen.

Boetes overtreden rookverbod

De boetes voor het overtreden van het rookverbod in de horeca zullen fors gaan stijgen. Dit heeft de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in januari 2011 aangekondigd. De huidige boetes hebben een onvoldoende afschrikkende werking. Soms wordt het rookverbod openlijk overtreden. Bovendien zijn kleine cafés zonder personeel al vrijgesteld van het rookverbod in de horeca.

Argumenten voor rookverbod horeca

  • Roken is slecht voor de gezondheid, want in sigaretten zitten schadelijke stoffen die aandoeningen zoals kanker kunnen veroorzaken. Meeroken heeft hetzelfde effect.
  • Rokers hebben recht op een rookvrije werkplek
  • Wat betreft het rookverbod in restaurants: het bederft de eetlust als degene die naast je zit, rookt.
  • De stankoverlast die roken met zich meebrengt
  • Stoppen met roken: mensen die willen stoppen met roken, worden niet meer in de verleiding gebracht als zij een avondje uit gaan.

Argumenten tegen rookverbod horeca

  • Roken is gezellig, een gewoonte. Met de invoering van het rookverbod blijft een bepaalde groep rokers thuis, onder het motto “daar mag het wel”.
  • Een andere argument tegen de invoering van het rookverbod is dat het horecapersoneel weet dat zij met sigarettenrook te maken kunnen hebben. Dat hoort bij hun baan.
  • Het rookverbod heeft als gevolg dat veel mensen niet meer naar uitgangsgelegenheden en restaurants gaan. Als er minder mensen komen, leidt dat tot daling van de omzet. De eigenaar ziet zich dan genoodzaakt om personeel te ontslaan. Baanverlies is het gevolg.
  • Café-eigenaren zijn prima in staat om het rookverbod te reguleren
Gerelateerde artikelen
Rookverbod per 2008Rookverbod per 2008Per 1 juli 2008 worden alle openbare gelegenheden rook-vrij. Kortom, in deze openbare gebouwen is het straks verboden te…
Rookverbod 1 juli 2008Iedereen is er inmiddels van op de hoogte. Per 1 juli gaat een algemeen rookverbod voor de horeca in. In geen enkele hor…
Rookverbod in de horeca: ja of nee?Rookverbod in de horeca: ja of nee?Is het rookverbod in de horeca wel goed? Het brengt veel nadelen met zich mee. Het is slecht voor het personeel en zeker…
Niet meer roken in de kroeg, eindelijk!Niet meer roken in de kroeg, eindelijk!Op 6 juni 2007 was het zover: eindelijk zou er een rookverbod komen voor de horeca. Het enige nadeel was dat het pas rui…
Smirten; roken en flirtenDoor het rookverbod in Ierland, hebben de café en clubbezoekers een nieuwe bezigheid uitgevonden, waar ook een eigen wer…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Rookverbod Horeca"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 23-05-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!