InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Zwangerschapsverlof en bevallingsverlof: hoogte en duur

Zwangerschapsverlof en bevallingsverlof: hoogte en duur

Zwangerschaps– en bevallingsverlof zijn geregeld in de Wet arbeid en zorg. Deze wet biedt een aantal verlofregelingen, zodat het voor werknemers gemakkelijker is om werk en zorg te kunnen combineren.

Zwangerschapsverlof opnemen

Zes weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum kunt u zwangerschapsverlof opnemen. Als u later met verlof gaat, worden de overige dagen opgeteld bij het bevallingsverlof. U moet in ieder geval vier weken voor de dag na de (vermoedelijke) bevallingsdatum verlof opnemen.

Zwangerschapsverlof aanvragen

Om zwangerschapsverlof aan te vragen, moet u uw werkgever drie weken voor het verlof begint, informeren. De uitkering kan ingaan tussen 6 en 4 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum. De werkgever stuurt vervolgens een aanvraagformulier naar het UWV. Tijdens het verlof betaalt de werkgever het loon door.

Zwangerschapsverlof met uitkering

Als u g een werkgever heeft en een uitkering ontvangt, moet u het aanvraagformulier voor de WAZO telefonisch aanvragen bij het UWV (0900 - 92 94) uiterlijk 8 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum. Na het invullen stuurt u het aanvraagformulier op met een zwangerschapsverklaring van verloskundige of gynaecoloog. Het UWV betaalt de uitkering.

Bevallingsverlof

Na de geboorte van het kind heeft de vrouw nog recht op minstens tien weken bevallingsverlof, ook als de baby later wordt geboren dan verwacht. Het kan ook gebeuren dat de baby te vroeg geboren wordt. In dat geval blijft de vrouw recht houden op zestien weken verlof. Het verlof dat ze voor de bevalling niet heeft gebruikt, wordt opgeteld bij het bevallingsverlof.

Duur zwangerschapsverlof en bevallingsverlof

De totale duur van zwangerschaps – en bevallingsverlof is 16 weken. Het Europees Parlement heeft echter besloten om deze periode uit te breiden naar 20 weken. Het voorstel is niet met veel enthousiasme onthaald door het Nederlandse parlement. De vraag is dus of dit verlengde verlof er daadwerkelijk gaat komen. Als het aan de werkgever ligt in ieder geval niet.

Hoogte zwangerschapsverlof

De hoogte van het zwangerschapsverlof (en bevalllingsverlof) is 100% van het oude loon. Als de zwangere vrouw nog niet voldoende is hersteld, wordt het verlof verlengd. Ook dan heeft zij recht op 100%. Dit wordt betaald op grond van de Ziektewet.

Betaald vaderschapsverlof

In Nederland is de periode van betaald vaderschapsverlof vijf dagen (eenmaal het aantal werkuren per week). Het Europese Parlement heeft al ingestemd met een periode van twee weken.
Gerelateerde artikelen
Rechten tijdens het zwangerschapsverlof en bevallingsverlofRechten tijdens het zwangerschapsverlof en bevallingsverlofWanneer je zwanger bent, wil je daar van kunnen genieten. Daarnaast is een zwangerschap zwaar en kan de bevalling ook la…
Vragen over zwangerschapsverlof en bevallingsverlofVragen over zwangerschapsverlof en bevallingsverlofZwangere werkneemsters en zelfstandigen hebben recht op zwangerschapsverlof en bevallingsverlof. Ook werkneemsters met b…
Recht op verlof voor ouders - zwangerschapsverlofVoor gezinnen met jonge kinderen, of die kinderen krijgen, zijn er extra regelingen in het leven geroepen. Het zwangersc…
Antwoorden op veelgestelde zwangerschapsvragenAntwoorden op veelgestelde zwangerschapsvragenTijdens je zwangerschap zul je veel vragen hebben omdat er immers veel in je lichaam verandert en je een klein mensje me…
Invulling geven aan zwangerschaps- en bevallingsverlofInvulling geven aan zwangerschaps- en bevallingsverlofAlle zwangere vrouwen hebben er allemaal recht op, ze maken er alleen niet allemaal gebruik van … zwangerschaps- en beva…

Reageer op het artikel "Zwangerschapsverlof en bevallingsverlof: hoogte en duur"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 28-11-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!