InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Recht op verlof voor ouders - zwangerschapsverlof

Recht op verlof voor ouders - zwangerschapsverlof

Voor gezinnen met jonge kinderen, of die kinderen krijgen, zijn er extra regelingen in het leven geroepen. Het zwangerschapsverlof en bevallingsverlof zorgt er voor dat moeders een aantal weken doorbetaald krijgt vóór en na de geboorte van hun kind. Jonge gezinnen moeten het ouderschap combineren met hun carrière. Onze samenleving is ingesteld op tweeverdieners, en werk is vaak moeilijk te combineren met het ouderschap. Om beide ouders de mogelijkheid te geven om toch actief te blijven op de arbeidsmarkt is onder andere het zwangerschapsverlof en bevallingsverlof ingesteld. De regelingen zijn vastgelegd in de wet om te voorkomen dat de werkgevers zelf kunnen kiezen of ze bepaalde regelingen wel of niet aanbieden.

Slechte regelingen gaan vooral ten koste van de vrouw

In het verleden was het gebruikelijk dat de vrouw thuis bleef om voor de kinderen te zorgen. Tegenwoordig blijven beide ouders vaak deelnemen in het arbeidsproces na het krijgen van kinderen. De mannen zijn gemiddeld minder uren gaan werken en de vrouwen meer. In het geval de regelingen voor ouders slechter waren, zal dit waarschijnlijk nog steeds ten koste gaan van vrouwen.

Wat zijn verlofregelingen

Deze regelingen zijn niet bedoeld om ouders structureel minder uren te laten werken om meer tijd te hebben voor het opvoeden. De verlofregelingen zijn tijdelijk en onder voorwaarden aan te vragen. Gedurende de verlofperiode kan de ouder meer tijd besteden aan het opvoeden van de kinderen, maar hij of zij zal toch uiteindelijk weer volledig aan het werk moeten.

Wat is zwangerschaps- en bevallingsverlof

Een zwangere werkneemster heeft recht op minimaal 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof. De periode mag langer zijn, maar korter is niet toegestaan. Er bestaat recht op een volwaardig zwangerschaps- en bevallingsverlof, indien ze in loondienst werkt bij een werkgever. Een vrouw met een WW-uitkering, arbeidsongeschiktheidsuitkering of een ziektewetuitkering, heeft recht op een verlofregeling vanuit de UWV. Zelfstandigen hebben recht op zwangerschapsverlof vanuit de ZEZ-regeling (Zelfstandig en Zwanger-regeling). Deze uitkering bedraagt echter maximaal het minimumloon.

Hoe lang bestaat er recht op verlof?

Er bestaat minimaal recht op 16 weken verlof. In het geval de vrouw zes weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum stopt met werken heeft ze na de bevalling nog recht op 10 weken bevallingsverlof. Indien de vrouw eerder bevalt dat de vermoedelijke datum, mag de resterende periode van het zwangerschapsverlof worden opgeteld bij het bevallingsverlof. In totaal komt ze hierdoor weer op 16 weken terecht.

Bij een bevalling na de vermoedelijke datum, bestaat na de bevalling toch nog recht op 10 weken bevallingsverlof. Hierdoor wordt de totale verlofperiode dus langer.

Wanneer moet het verlof worden aangevraagd?

Minimaal 3 weken vóór de vermoedelijke bevallingsdatum moet het verlof worden aangevraagd. Het is een wettelijk recht, de werkgever mag het verlof dus niet weigeren.

Hoe hoog is de uitkering gedurende de verlofperiode?

Zoals eerder aangegeven ontvangt een zelfstandige maximaal het minimumloon. De werkneemster ontvangt 100 procent van haar salaris doorbetaald, tot maximaal het maximum dagloon. De betaling gaat niet ten laste van de werkgever. De uitvoeringsinstelling zorgt dat de werkgever het betaalde salaris gecompenseerd krijgt.

Wat gebeurt er bij ziekte voordat het zwangerschapsverlof ingaat?

Hierbij wordt verschil gemaakt tussen ziekte die door de zwangerschap is veroorzaakt of door andere oorzaken. Indien het verband houdt met de zwangerschap, bedraagt de uitkering 100 procent van het salaris. In andere gevallen is het toegestaan om slechts 70 procent door te betalen.
Gerelateerde artikelen
Vragen over zwangerschapsverlof en bevallingsverlofVragen over zwangerschapsverlof en bevallingsverlofZwangere werkneemsters en zelfstandigen hebben recht op zwangerschapsverlof en bevallingsverlof. Ook werkneemsters met b…
Rechten tijdens het zwangerschapsverlof en bevallingsverlofRechten tijdens het zwangerschapsverlof en bevallingsverlofWanneer je zwanger bent, wil je daar van kunnen genieten. Daarnaast is een zwangerschap zwaar en kan de bevalling ook la…
Zwangerschapsverlof: verschillende soorten verlofZwangerschapsverlof: verschillende soorten verlofRondom de bevalling is het voor beide ouders mogelijk om aanspraak te maken op verschillende soorten verlof. Zo kennen w…
Zwangerschapsverlof in ZwedenZwangerschapsverlof in ZwedenZwangerschapsverlof (föräldraledighet) in Zweden is niet te vergelijken met Nederland. In Zweden hebben ouders samen rec…
Bijzonder verlof op een rijtjeBijzonder verlof op een rijtjeHet is bekend dat je bijzonder verlof mag opnemen bij een bevalling of bij overlijden van bijvoorbeeld je partner. Er zi…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Recht op verlof voor ouders - zwangerschapsverlof"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 29-03-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!