InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Berekening arbeidsverleden (WW en WIA)

Berekening arbeidsverleden (WW en WIA)

Wie een WW of WIA uitkering aanvraagt, krijgt te maken met het begrip “arbeidsverleden”. Het arbeidsverleden bepaalt namelijk de duur van de uitkering. In dit artikel: de berekening van het arbeidsverleden.

Arbeidsverleden bij WW uitkering

In feite bestaan er twee soorten WW-uitkeringen: een korte uitkering van drie maanden en een verlengde uitkering. U komt voor de korte uitkering in aanmerking als u in 26 van de laatste 36 weken minstens één dag in loondienst hebt gewerkt. De korte uitkering duurt maximaal drie maanden.

Als u voldoet aan de “vier-uit-vijf” eis, komt u mogelijk in aanmerking voor de verlengde WW-uitkering. Dit houdt in dat u in vier van de laatste vijf kalenderjaren voor de werkloosheid loon heeft ontvangen. Ziektegeld, WIA of WAO-uitkering telt in dit verband ook als loon. Bij deze “vier-uit-vijf” eis, komt het begrip “arbeidsverleden” om de hoek kijken. Het arbeidsverleden bepaalt namelijk hoeveel maand u recht hebt op de WW-uitkering.

Voor meer informatie over de hoogte, duur en voorwaarden van de WW-uitkering: WW-uitkering: Hoogte, duur en voorwaarden

Berekening arbeidsverleden

Het arbeidsverleden is een optelsom van het fictief arbeidsverleden en het werkelijk arbeidsverleden.
  • Het fictief arbeidsverleden: Dit is het aantal jaren dat ligt tussen 1998 en het jaar waarin u achttien werd.
  • Het werkelijk arbeidsverleden: Dit is het aantal jaren dat u sinds 1998 in loondienst hebt gewerkt.

1998 is soort “uitgangsjaar”. De berekening van het arbeidsverleden is toen ingevoerd.

Voorbeeldberekening arbeidsverleden

Clarissa is in 2010 30 jaar. Ze verliest haar baan en vraagt een WW-uitkering aan. Ze heeft sinds 2002 gewerkt. Haar werkelijk arbeidsverleden is dus 8 jaar. Voor de berekening van het fictief arbeidsverleden, moeten we kijken naar het jaartal waarin Clarissa 18 jaar werd. Dit is 1998. Zij heeft dus geen fictief arbeidsverleden, want er liggen geen jaren tussen. Het totale arbeidsverleden is dus 8 jaar.

Duur van de WW-uitkering

Aan de hand van het arbeidsverleden kunt u de duur van de WW bepalen. Ieder jaar extra arbeidsverleden is een maand extra WW-uitkering. Zo heeft een werknemer met 8 jaren arbeidsverleden recht op 8 maanden WW-uitkering: 3 maanden basisuitkering en 5 maanden vervolguitkering.

Een WW-uitkering duurt nooit langer dan 38 maanden. Als u na deze periode nog steeds werkloos bent, kunt u een beroep doen op de bijstand.

ArbeidsverledenDuur WW uitkering
1 jaar3 maanden
2 jaar2 maanden
3 jaar3 maanden
4 jaar4 maanden
5 jaar5 maanden
..........
38 jaar38 maanden
39 jaar38 maanden
40 jaar38 maanden
Gerelateerde artikelen
WW: Hoogte, duur, voorwaardenWW: Hoogte, duur, voorwaardenDit artikel gaat over de WW-uitkering: de Werkloosheidswet. Hoe hoog is de WW-uitkering, aan welke voorwaarden moet u vo…
De hoogte van de WW-uitkering berekenenDe hoogte van de WW-uitkering berekenenWerknemers die aan bepaalde eisen voldoen, hebben recht op een WW-uitkering voor een bepaalde periode. De hoogte van de…
WGA-uitkering: Hoogte, duur en voorwaardenDe WGA-uitkering is onderdeel van de WIA en bedoeld voor gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers. In dit artikel: de…
Wanneer kan men het recht op WW geldend makenTegenwoordig ziet men steeds vaker dat mensen in de WW terecht komen. Men kan wel een recht op een WW-uitkering hebben,…
WW-uitkering, de meest gestelde vragen?De duur en de hoogte van uw ww-uitkering is afhankelijk van uw arbeidsverleden en het salaris. Indien u recht hebt op ee…
Bronnen en referenties
  • Arbeidsrecht en sociale zekerheid - L. Janssen

Reageer op het artikel "Berekening arbeidsverleden (WW en WIA)"

Reacties

M. Bouzzitoun, 06-12-2015 12:36 #6
Hallo. Mijn geval is de volgende: tussen 1999 en 2006 heb ik in Nederland gewerkt daarna ben naar het buitenland gegaan. In 2014 ben ik terug naar Nederland gekomen samen met mijn vrouw. Mijn vrouw is gemeenschapsonderdaan (Spaanse nationaliteit) en door haar heb ik nu een verblijfsvergunning voor partner van een gemeenschapsonderdaan. Mijn vrouw is al een jaar lang werkzaam in Nederland en binnenkort verloopt haar contract. En nu de vragen:
1- kunnen wij aanvullend bijstand aanvragen als mijn vrouw werkloos wordt en ik geen baan kan vinden?(ww+ deel bijstand).
2- kunnen wij volledig bijstand aanvragen als de ww op is? (wij weten dat gemeenschapsonderdanen geen volledig bijstand kunnen aanvragen) maar ik heb 7 jaar werkelijk arbeidsverleden in Nederland. (zou dat niet meetellen om bijstand te kunnen aanvragen?)
3-Ik ben actief op zoek naar werk. Hebben de gemeentes geen organisme die direct betrokken raakt bij het zoeken naar werk (ik bedoel niet digitaal formulieren invullen maar direct gesprekken en direct begeleiding)

Dank u,
met vriendelijke groet.

T. Verlinden, 25-02-2015 16:48 #5
Hallo. Ik zat in de ww en van daaruit heb ik me via het UWV dus ziek gemeld.
De kans is groot dat ik in de wia kom.
Hoe moet ik dan mijn uitkering berekenen? Is dan de ww uitkering mijn laatste loon of het loon dat ik kreeg door werk?

Groet Thea

Danny, 05-02-2015 18:05 #4
Hierbij schets ik u beeld van mijn situatie.

De problemen zijn terug te voeren tot mijn jeugd op jonge leeftijd al rug problemen en deze zijn tot heden aangehouden en erger geworden versleten tussen wervels chronische pijnen medicatie Tramadol en voor psychisch anti depressiva.     
Mijn laatste 11 jarige dienst verband heeft gelopen van 1998 t/m 2009 waarvan zeker de laatste 2 jaar ernstige problemen met mijn rug en door de hele situatie psychisch ook daar komt bij dat de werkgever geen voldoende voorzieningen heeft getroffen toen om mij lichamelijk te ontlasten.
Hierdoor tijdens dat dienstverband zat ik veel in de ziektewet en ging ik in samen spraak met de toenmalige Arbo/Bedrijfsarts al richting de WIA.
Dat is er echter nooit van gekomen ik heb toen ontslag genomen zonder druk van mijn werkgever maar ben wel met wederzijds goedkeuren uit dienst gegaan wegens medische beweegredenen omdat als ik aangebleven was bij mijn baas mijn gezondheid benadeeld zou worden.
Ik ben in 2009 uitgeschreven uit Nederland en geëmigreerd naar Thailand (Medische beweegredenen klimaat rust enz.….)  het moeder land van mijn vrouw waar ik mee getrouwd ben voor de Nederlandse wet die overigens ook meer als 18 jaar in Nederland heeft gewerkt en gewoond, intussen heb ik in Thailand mijn gezin gesticht familie vrienden en heb helemaal niets meer in Nederland.
Sinds 16 Juni 2014 ben ik weer ingeschreven in Nederland en ben in de WWB beland.En heb ik een arbeidsontheffing van 2 jaar gekregen.
Echter bij de vraag aan een medewerkster van Zorg en Ondersteuning bij de gemeente Velsen over hoe het verloop nu voor mij gaat lopen kreeg ik het verbijsterende antwoord u blijft maar tot u 67ste in de bijstand dit soort antwoorden kunnen toch niet zo maar.
Nu is de situatie ontstaan dat ik bij mijn moeder in woon terwijl mijn gezin in Thailand woont en ik niet bij machte ben mijzelf en hun te onderhouden met 700 Euro p/m denk aan kostgeld, schulden, huur kleding eten gezin in Thailand, en niet bij machte daarheen te gaan 28 vakantiedagen per jaar en ook niet garant kan staan om hun hierheen te halen daar komt ook bij dat mijn vrouw onder de ziekte van Menière lijdt dus al geeneens kan vliegen.
Ik heb contact gehad met het UWV en gevraagd over mijn werk verleden maar krijgen ontwijkende antwoorden terwijl daar zeker 20 dienst jaren bekend zijn zo ook bij mijn ex werkgever daar wordt gezegd wij bewaren 2 jaar jou gegevens dan gooien wij het weg een leidinggevende van toen is nog in dienst daar ik ben ook bang voor de gegevens omdat het bijna 5 jaar geleden is.
Mijn psychische problemen zijn inmiddels ook erg hoog opgelopen doordat de dood van 6 familie leden door een auto ongeluk in Thailand het overlijden van mijn vader en twee miskramen dit kan ik bovenop de problemen niet meer hebben en zie ook geen uitweg meer.
De noodzaak om bij mijn vrouw te verblijven is zeer hoog maar wordt onmogelijk gemaakt.
Dit is een zeer schrijnende situatie maakt mij psychisch totaal kapot ik sta met mijn rug tegen de muur terwijl ik dus echt arbeidsongeschikt ben.
Het kan toch niet zo zijn dat er van beide partijen in die mate heimwee optreedt en nogmaals mijn gezin niet kan onderhouden en angst de boventoon voert bovenop mijn al bestaande angst stoornissen die me werkelijk helemaal kapot maken omdat ze hier besluiten dat ik nergens geen recht op heb.
Ik zou graag willen zien dat er een herziening cq herleving op de WIA komt in mijn geval maar krijg nergens respons.
Inmiddels heb ik na al deze jaren als doel om gewoon afgekeurd te worden en rust te krijgen om gewoon mijn leven weer te hervatten.

Er is een diagnose gesteld door mijn specialist als volgt Chronisch Lumbago, Discopathie en Facet Provocatie slijtage rugwervels ook uit jeugd jaren als ook flinke mentaal psychische problemen wat precies overeenstemt met mijn specialist in Thailand en waar ook mijn huisarts van op de hoogte is.
En de rest van de instanties.
Specialist Dhr de Boer heeft ook aangegeven dat dit al jaren te lang duurt.

Nu op het moment is het zo dat volgens mijn rechtsbijstand het probleem dat speelde de jaren 2007 t/m 2009 en nog eerder niet behandeld kunnen worden terwijl alles daar wel uit voortgevloeid is.
Ik ben van mening dat mijn toenmalige werkgever in gebreke is gebleven om mij te informeren als ook de Arbo oftewel het UWV en ook geen eerlijke informatie hebben gegeven.
Ik ben toentertijd ook tijdens ziektetijd weggegaan bij mijn werkgever.
Er moet toch überhaupt ergens iets van bekend zijn.
De mensen van de bijstand oordelen maar weten niet wat er speelt.
Hoe kan er een keuringsarts aangewend worden.
Dit moet toch juridisch aan te vechten zijn om alles boven water te krijgen en wil ook een raadsman en of vrouw die deze hele zaak oppakt en ermee aan het werk gaat.
Ik kan zoals uitgelegd niet verder in deze situatie.
En hoop dat hier dan ook menselijkerwijs een oplossing voor komt.

Met vriendelijke groet,
Danny de Reus

Stef van Boeijen, 20-10-2014 12:10 #3
Ik heb 33 dienstjaren en ben de laatste jaren aan het kwakkelen met mijn lichamelijke en geestelijke gezondheid.
Ben momenteel (wederom) 100% ziek gemeld en is 100% werkgerelateerd.

Vraag : welk perspectief heb ik kwa rechten (en plichten).

Marco Luisini, 11-04-2013 13:46 #2
Ik heb een totaal arbeidsverleden van 26 jaar. Van 97 tot 2003 in loondienst en van 2003 tot 2011 als zelfstandige. Daarna weer in loondienst tot 1 april 2013. Nu zegt het UWV dat ik in 2010 geen arbeidsverleden heb opgebouwd. De jaren 2003 tot en met 2009 wel. Sommigen voor 100% andere weer voor 75 en 50%. Ik krijg nu maar 3 maanden ww en daarna moet ik het waarschijnlijk uitzoeken omdat mijn vrouw werkt. Klopt het dat ik geen verlengde uitkering kan krijgen? Vriendelijke groet, Marco Luisini

A. van Dijk, 21-02-2013 15:52 #1
Telt een zaterdagbaantje mee in de berekening van het werkelijk arbeidsverleden binnen de WW?

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 28-11-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 6
Schrijf mee!