InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Stichting Leergeld: financiële hulp bij kosten school, sport

Stichting Leergeld: financiële hulp bij kosten school, sport

Stichting Leergeld: financiële hulp bij kosten school, sport Steeds meer ouders hebben hulp nodig op financieel vlak voor kosten van school en sport. Er zijn (2015) 84 lokale Leergeld stichtingen die het mogelijk maken om kinderen te laten deelnemen aan activiteiten (binnen en buiten school) die gewoon zijn voor leeftijdsgenoten. Het is belangrijk dat kinderen zich goed voelen en kennis en vaardigheden ontwikkelen. De doelgroep van Leergeld: kinderen van vier tot achttien jaar. Naast het geven van hulp, doet Leergeld Nederland ook een beroep op het onderwijs, namelijk om de kosten voor ouders zo laag mogelijk te houden. De hulp van Leergeld is laagdrempelig, persoonlijk en snel.

Inhoud artikel

Schoolgaande kinderen en een minimuminkomen

Een gezin met schoolgaande kinderen loopt tegen kosten aan: voor een computer, sportspullen, muziekinstrument, een fiets. Dan komen er nog bij: ouderbijdragen, materialen voor school, allerlei uitstapjes via school zoals werkweken en excursies. Het kan zijn dat ouders door de bomen het bos niet meer zien, want hoe betaal je het allemaal met een minimuminkomen? Dan is hulp zo belangrijk. Maar waar klop je aan? Je kunt hulp vragen bij Leergeld! Sociale uitsluiting moet worden voorkomen.

Om hoeveel kinderen gaat het (2015) in Nederland?

In 2015 gaat het naar schatting om 400.000 kinderen, uit gezinnen met een laag inkomen, die in een situatie verkeren waarin er dagelijks stress is of er voldaan kan worden aan de eerst levensbehoeften. De kans dat kinderen sociaal uitgesloten worden is dan sterk aanwezig. Kun je niet meedoen aan activiteiten op of buiten school dan kom je snel aan de zijlijn te staan.

Gevaren als een kind niet mee kan doen aan activiteiten

Als een kind niet mee kunt doen aan activiteiten op school of buiten school omdat er niet genoeg geld is, dan heeft een kind eerder kans op problemen met de gezondheid, een kind kan zich eenzaam voelen, schoolprestaties kunnen achteruit gaan. De kans is groter dat een kind als volwassene zelf ook weer in een situatie terechtkomt van armoede. In het ergste geval leidt de situatie tot criminaliteit. Dat moet voorkomen worden! Van jongs af aan moet een kind steun krijgen, dit is belangrijk voor het kind, maar ook voor de maatschappij.

Bestaande voorzieningen

Ouders kunnen hulp vragen bij gemeenten en er zijn diverse particuliere organisaties, maar deze hulp is niet voldoende om alle kinderen te helpen. Dat is de reden dat Leergeld is opgezet. Er zijn (2015) 84 lokale Leergeld stichtingen in Nederland.

Wat doet Leergeld en ambitie op de lange termijn?

Leergeld wil het aantal kinderen dat geholpen wordt verdubbelen in de periode 2012 tot 2016: van 35.000 naar 70.000. Doel: alle kinderen moeten mee kunnen doen. Hier past het motto bij: alle kinderen mogen meedoen, nu meedoen is straks meetellen. Hebben ouders niet voldoende financiële middelen dan is er extra steun nodig om te voorkomen dat de kinderen aan de zijlijn van onze samenleving terechtkomen. Het gaat om kinderen tussen de vier en de achttien jaar, dat ze mee kunnen doen aan activiteiten binnen en buiten school. Het meerjarenbeleidsplan opgesteld door Leergeld: alle kinderen mogen meedoen, volle kracht vooruit!

Vier gebieden waar je hulp voor aan kunt vragen bij Leergeld

Het gaat om de volgende vier gebieden: onderwijs, sport, cultuur en welzijn.
  1. Onderwijs: schoolreisje, schoolkamp, voor al deze activiteiten wordt een bijdrage gevraagd. Heb je het geld er niet voor dan kan het zijn dat een kind niet mee mag doen. Leergeld helpt dan door bijvoorbeeld afspraken te maken met de school of door (een deel van) de kosten te voldoen. Gaat een kind naar het middelbaar onderwijs dan kost dit het nodige qua schoolspullen. Leergeld kan hulp bieden bij de aankoop van een rugzak, kaftpapier, kleding om te gymmen. Ook een tweedehandsfiets behoort tot de mogelijkheden.
  2. Sport: sporten is zo belangrijk voor kinderen, Leergeld onderhoudt contacten met lokale sportclubs en betaalt de contributie voor kinderen direct aan de clubs. Ook zijn er mogelijkheden wat betreft sportkleding en de attributen die bij een sport gebruikt worden. Dit gebeurt bijvoorbeeld in de vorm van een tegoedbon die ingewisseld kan worden bij winkels die een samenwerkingsverband hebben met Leergeld.
  3. Cultuur: ontwikkeling op cultureel gebied is ook van groot belang. Maar als je geen geld hebt dan wordt dit gebied al snel overgeslagen. Dansles, het leren bespelen van een muziekinstrument of toneelspelen kan heel veel doen voor een kind. Leergeld kan helpen om een oplossing te vinden om een kind toch mee te laten doen.
  4. Welzijn: hierbij moet je denken aan activiteiten die niet vallen onder school, sport of cultuur maar die wel belangrijk zijn bij de ontwikkeling van een kind. Je moet dan denken aan bijvoorbeeld lid worden van de scouting.

Hoe vraag je de hulp aan?

Ga naar de website van Leergeld en klik op Doe een aanvraag. Vul daarna de postcode of je gemeente in. Je krijgt te zien of er een lokale Leergeld stichting in de buurt is en hoe je hulp kunt aanvragen bij deze stichting.

Hoe komt de hulp tot stand?

Leergeld heeft gekozen voor de Leergeld formule om op een goede manier kinderen mee te laten doen met kinderen van hun leeftijd. De Leergeld formule bestaat uit vier stappen: een bezoek aan het gezin en inventarisatie, daarna bemiddeling, financieel vangnet en tot slot het onderhouden van contact met het gezin.
  • Bezoek aan het gezin: inventarisatie: als een gezin om hulp vraagt dan zal het gezin bezocht worden door een intermediair. De behoefte aan hulp wordt tijdens een gesprek in kaart gebracht en er volgt toetsing van het inkomen en eventuele schulden.
  • Bemiddeling: er wordt gekeken wat de mogelijkheden van andere instanties zijn, denk aan gemeenten. Aanvragen van ondersteuning kan best ingewikkeld zijn, Leergeld kan hierbij helpen.
  • Financieel vangnet: kunnen de problemen op financieel gebied niet of niet geheel opgelost worden door bestaande voorzieningen dan kan Leergeld hulp bieden. Door middel van geld of door kosten aan (sport)clubs of school te voldoen. Het moet altijd gaan om het voorkomen van uitsluiting op sociaal gebied middels het bevorderen van mee kunnen doen.
  • Onderhouden van het contact: meestal blijft na de afhandeling van een aanvraag contact met het gezin. Dit kan telefonisch zijn, maar ook een huisbezoek behoort tot de mogelijkheden.

Resultaten Leergeld

Leergeld streeft ernaar om transparant te zijn. Resultaten zijn na te lezen in het jaarverslag van de Vereniging van Stichting Leergeld in Nederland. Je kunt de jaarverslagen via internet inzien. In 2014 heeft Leergeld middels 78 lokale Leergeld stichtingen 68.619 kinderen kunnen steunen. In 2009 ging het om 30.000 kinderen. Naast bovenstaande rapporteert iedere lokale Leergeld Stichting over de specifieke resultaten die behaald zijn middels een eigen jaarverslag (inhoudelijk en financieel). Om deze informatie in te zien kun je via de website van Leergeld (Doe een aanvraag aanklikken) naar de eigen website van een stichting.

Adresgegevens en telefoonnummer Leergeld

De lokale Leergeld Stichtingen hebben zich verenigd in de Vereniging van Stichtingen Leergeld, ook wel bekend onder de naam: Leergeld Nederland. In Tilburg is een landelijk bureau gevestigd. Onderstaand adres en telefoonnummer niet gebruiken om een aanvraag te doen.

Leergeld Nederland
Postbus 3086
5003 DB Tilburg
Tel: 013 545 1656 (maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 9.00 tot 12.30 uur)
Gerelateerde artikelen
Stichting LeergeldStichting LeergeldIn Nederland leeft 15% van de schoolgaande jeugd onder de armoedegrens. Dat zijn 400.000 - 600.000 kinderen, of anders g…
Wat kost het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs?Wat kost het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs?Een studie voor de kinderen kost jaarlijks duizenden euroís. Het basisonderwijs en voortgezet onderwijs wordt grotendeel…
Schoolspullen kopen: alles voor het nieuwe schooljaarSchoolspullen kopen: alles voor het nieuwe schooljaarDe vakantie is (bijna) achter de rug en het wordt tijd om je klaar te maken voor het nieuwe schooljaar. Nieuwe schoolspu…
Vormen van bijstandVormen van bijstandBijstand of de algemene bijstand is een inkomensondersteuning die door de overheid aan haar inwoners wordt uitgekeerd. E…
Wat kost een kind?Wat kost een kind?Kinderen: veel mensen kiezen bewust voor een of meerdere kinderen. Maar niet iedereen weet van te voren wat hem of haar…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Stichting Leergeld: financiële hulp bij kosten school, sport"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 12-04-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!