InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Hoe kun je een aanvulling op de uitkering krijgen?

Hoe kun je een aanvulling op de uitkering krijgen?

Hoe kun je een aanvulling op de uitkering krijgen? Heb je weinig tot geen inkomen en praktisch geen vermogen, dan kun je aanspraak maken op financiële aanvulling vanuit de overheid. Dit kan leiden tot een extraatje, maar ook tot kwijtschelding van heffingen en belastingen. Maar het is niet eenvoudig om op een handige manier de juiste formaliteiten uit te voeren, zodat je meer financiële ruimte kunt realiseren. Op welke manier kunnen jouw omstandigheden worden verbeterd?

Aanvulling op uitkering

Aanleiding

Gaat het economisch minder goed met de economie en bedrijven, dan kunnen er ontslagen vallen. Het houdt in dat men in de WW komt en mogelijk daarna in de bijstand. Daarnaast kan het zijn dat men ziek wordt, waardoor men een WIA uitkering krijgt. Omdat de overheid eisen stelt aan de mate van arbeidsongeschiktheid en hoeveel er toch nog moet worden gewerkt kan het effect hebben op de uitkeringshoogte. Kun je er niet aan voldoen dan kan het voorkomen dat je slechts een magere bijdrage krijgt. Ben je als zelfstandige werkzaam echter de inkomsten vallen bijzonder tegen, dan kan het ook voorkomen dat je onder bijstandsniveau aan het werk bent. In deze gevallen heb je de mogelijkheid op aanvulling op je inkomen en/ of kwijtschelding van belastingen.

Lid van FNV bondgenoten kan nuttig zijn!

Wij als burger weten vaak niet welke regelingen er zijn en waar we recht op hebben. Het zorgt ervoor dat we mogelijk veel geld mislopen, omdat we er simpelweg niet van op de hoogte zijn. De Federatie Nederlandse Vakbeweging opgericht in de jaren 70 van de vorige eeuw is een werknemersvereniging en behartigt de belangen van de gewone werknemer. Ook een werkeloze kan er dus lid van zijn of worden.

"Iedereen die werkt in de detailhandel, dienstverlening, industrie, metaal en vervoer kan lid worden. Maar ook als je met pensioen bent of een uitkering ontvangt."

Via de FNV bestaat de mogelijkheid om gratis advies en assistentie aan te vragen bij financiële zaken, zoals bij minimaal inkomen en vermogen. Men kan namelijk van regelingen profiteren, echter men moet dan wel op de juiste plek het juiste formulier weten in te vullen. Naast begeleiding van ontslag geeft de organisatie veel juridische ondersteuning en word je dus geadviseerd bij financieel slechte omstandigheden. Ben je in dienst van een werkgever dan doe je er verstandig aan om lid te worden, zodat je hen als back-up kunt gebruiken als het je allemaal tegenzit.

Eisen voor kwijtschelding

Om aanspraak te kunnen maken op bepaalde regelingen dient men een minimum aan inkomen en vermogen te hebben. Heb je meer dan onderstaande tabel dan kun je meestal geen voordelen behalen. Toch zitten er veel mensen in de WW, ziektewet of hebben een andere uitkering, waardoor de financiële druk hoog is. Waar moet je aan voldoen om kans te hebben op compensatie op je inkomen?

Inkomenseisen en bijstandsniveau per gezinssamenstelling uitgedrukt in euro’s:
Samenstelling gezinInkomenseis per maandVermogenseisBijstand
Alleen 9805.795661
Alleenstaande ouder1.26011.590925
Gezin1.40011.5901.322

Wat houdt het in?

Zoals men kan zien ligt het bijstandsniveau lager dan de inkomenseis, waarbij men hulp en compensatie in kosten kan krijgen. Voldoet men aan voorgaande inkomens- en vermogenseis dan kan aanspraak worden gemaakt op kwijtschelding en mogelijk extra geld vanuit de gemeente of overheid. Je bent verplicht om jaarlijks zoveel belastingen af te dragen aan de landelijke overheid, het waterschap en de gemeente. Echter als je onvoldoende draagkracht hebt dan hoef je het niet te betalen. Je kunt korting krijgen of juist complete kwijtschelding. Daarnaast kun je in sommige gemeenten een aanvulling op je inkomen krijgen.

Wat doet de Adviseur Sociale Voorziening?

Omdat je inkomen onvoldoende is om belastingen te betalen wordt er op basis van je verdiensten en vermogen een inkomensruimte berekening gedaan. Op basis daarvan kan aannemelijk worden gemaakt dat je geen heffingen kunt dragen. Primair moet je in je eerste levensbehoeften kunnen voorzien. De Adviseur Sociale Voorziening van de lokale FNV afdeling of het juridisch loket van de gemeente kan je daartoe uitvoerig informeren. Je moet dan al je financiële gegevens overleggen, zodat het complete plaatje helder is. Zo kun jij handig kortingen krijgen op heffingen en mogelijk aanvullend geld krijgen.

Hoeveel aanvulling

Iedere situatie is weer anders. Afhankelijk van je persoonlijke omstandigheid en hoe je financiën eruit zien kun je geld besparen op heffingen en mogelijk een aanvulling krijgen. Het gaat erom dat je door de slechte periode heen komt, zodat je daarna weer gesterkt doorgaat. Het zorgt ervoor dat je een dak boven je hoofd houdt en dat je minder zorgen hoeft te maken om de financiën. Het kan gaan om een paar tientjes echter het kan oplopen tot honderden euro’s per maand. Zorg er ook voor dat jouw financiën beter worden door een aanvraag voor aanvulling en kwijtschelding te doen.

Ben je geen lid echter wil je wel in aanmerking komen van kwijtschelding, dan kun je bij iedere instelling een kwijtscheldingsaanvraag doen. Daartoe moet je dan zelf verder actie ondernemen en aantonen dat je onder de inkomensnorm zit. Zo kun jij ook veel geld besparen door jouw financiële situatie duidelijk te maken. Let wel heb je eenmaal geregeld dat je kwijtschelding krijgt dan wordt dat vaak automatisch verlengd. Laat je daartoe voorlichten door de desbetreffende instantie waarbij je de kwijtscheldingsaanvraag doet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bijstand 2012 en 2013 omlaagBijstand 2012 en 2013 omlaagDe bijstand 2012 wordt gekort en de bijstand 2013 ook. De inkomenstoets in 2013 gaat met het Lenteakkoord niet meer door…
Hoe hoog wordt mijn WW-uitkering?Hoe hoog wordt mijn WW-uitkering?Bij onvrijwillige werkloosheid hebt u onder voorwaarden recht op een WW-uitkering. De hoogte van het bedrag is afhankeli…
Lijfrente berekenen: Uitkering uit vrijvallende lijfrenteWanneer je een koopsompolis of lijfrentepolis afsluit of begint met lijfrente banksparen, krijg je daar natuurlijk op ee…
Wanneer heb ik recht op een bijstanduitkering?Wanneer heb ik recht op een bijstanduitkering?Iedere Nederlander heeft recht op het bestaansminimum. De meeste werknemers hebben recht op een ww-uitkering voor een be…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Greyman, Rgbstock
  • http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=1283
  • http://www.fnvbondgenoten.nl/over_de_bond/alle_diensten/informatie_en_hulp/recht_op_extra_geld_van_je_gemeente/
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/wanneer-kom-ik-in-aanmerking-voor-kwijtschelding-van-gemeentelijke-belastingen.html

Reageer op het artikel "Hoe kun je een aanvulling op de uitkering krijgen?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 26-03-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Special: Uitkeringsaanvraag
Schrijf mee!