InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Verklaring Omtrent Gedrag – Tips voor aanvraag van de VOG

Verklaring Omtrent Gedrag – Tips voor aanvraag van de VOG

Verklaring Omtrent Gedrag – Tips voor aanvraag van de VOG Een Verklaring Omtrent Gedrag is vaak nodig voor mensen die in hun werk te maken kunnen krijgen met geld, vertrouwelijke informatie of met kwetsbare mensen. De werkgever zal dan om een VOG vragen. Met deze verklaring kan iemand aan zijn werkgever bewijzen dat de manier waarop hij zich in het verleden heeft gedragen hem niet ervan weerhoudt om zijn werk goed uit te voeren. Hier volgen een aantal tips om de Verklaring Omtrent Gedrag aan te vragen.

Aanvraagformulier downloaden

De verklaring wordt normaal via de overheid aangevraagd. Het aanvraagformulier dat hiervoor gebruikt moet worden is eenvoudig te downloaden. Het formulier heet Verklaring Omtrent het Gedrag Natuurlijke Personen.

Het formulier invullen

Het formulier dat ingevuld moet worden bestaat uit ongeveer vijf pagina’s. Het moet gedeeltelijk door de aanvrager worden ingevuld en gedeeltelijk door de instelling of organisatie die de verklaring vereist. De organisatie dient de informatie in te vullen over de inhoud van de functie en moet ook aangeven met welke specifieke zaken je te maken zult krijgen. Het kan ook zo zijn dat je in een bepaald profiel past. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als iemand heeft gesolliciteerd voor een functie in het onderwijs, in de juridische dienstverlening, zorg en welzijn of voor een functie als (buitengewoon) opsporingsambtenaar.
Indien dat het zo is, kan je bepaalde vragen overslaan. Als dat niet zo is zal het screeningsprofiel gespecificeerd moeten worden. Er wordt dan bijvoorbeeld gevraagd in hoeverre de aanvrager te maken zal hebben met zaken zoals zakelijke transacties, geld, informatie, diensten en goederen.

Het formulier inleveren

Na het invullen van het formulier door jou of je (toekomstige) werkgever kan het worden ingediend bij de gemeente. Daarvoor moet je bij de afdeling Burgerzaken zijn. Om het aanvraagformulier in te dienen moet je een geldig legitimatiebewijs meenemen. Bij het gemeenteloket kan je ook betalen voor de verklaring omtrent gedrag.

Afwachten

Tussen twee en vier weken na het indienen van je aanvraag zal je te horen krijgen of de verklaring wel of niet wordt verstrekt. Er wordt een onderzoek gedaan in deze periode. Daarbij wordt er gekeken naar je gedrag in de afgelopen jaren. Wanneer je je VOG ontvangt kan je bewijzen dat je gedrag in de afgelopen jaren goed was en dat je de betrokken functie dus kan vervullen. Wanneer je in de toekomst het besluit neemt om van baan te wisselen kan het voorkomen dat je nieuwe werkgever je vraagt om een nieuw exemplaar. Dan zal je opnieuw hetzelfde proces moeten doorlopen.

Bezwaar indienen

Indien men besloten heeft dat je niet in aanmerking komt voor een VOG en je bent het niet eens met die beslissing, dan is het mogelijk om een bezwaar aan te tekenen. Dat moet je dan wel binnen zes weken doen. Een bezwaar indienen is gratis. Als je een advocaat inschakelt moet je hem natuurlijk wel betalen. In je bezwaar moet je zo goed mogelijk toelichten waarom je het niet eens bent met het besluit. In je verzoekschrift kan je ook vragen om een vergoeding van je advocaatkosten, indien je in het gelijk wordt gesteld.

Aanbevelingen

Bij het aanvragen van een Verklaring Omtrent Gedrag moet je altijd duidelijk aangeven waarvoor je de verklaring nodig hebt. Ga meteen in beroep als de VOG niet wordt afgegeven en dat besluit naar je mening onterecht is. Als je weet dat de kans groot is dat je geen VOG zal krijgen, dan moet je niet tegen je toekomstige werkgever over je verleden liegen.
© 2012 - 2019 Hyperinfoteur, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hulp bij aanvragen Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)Een aanvraagformulier krijg je meestal van je werkgever. Je kunt ook zelf een formulier downloaden. Als je een ingevuld…
Een Verklaring Omtrent het Gedrag aanvragen (VOG)Een Verklaring Omtrent het Gedrag aanvragen (VOG)Bijna elke werkgever vraagt tegenwoordig om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Maar niet alleen werkgevers, ook vo…
Een bewijs van goed gedrag aanvragenEen bewijs van goed gedrag aanvragenAls u een functie ambieert waarin u te maken krijgt met vertrouwelijke gegevens of kwetsbare personen, kan men u vragen…
Wat is een Verklaring Omtrent het Gedrag?Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een document waaruit blijkt dat uw gedrag in het verleden wel of geen belemme…
Bewijs van goed gedrag: wat is een bewijs van goed gedrag?Bewijs van goed gedrag: wat is een bewijs van goed gedrag?Een bewijs van goed gedrag, wat is dat eigenlijk? Soms vragen nieuwe werkgevers een nieuw personeelslid om een verklarin…
Bronnen en referenties
  • www.rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Verklaring Omtrent Gedrag – Tips voor aanvraag van de VOG"

Infoteur: Hyperinfoteur
Gepubliceerd: 19-09-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!