InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Wat doet een gastouderbureau precies?

Wat doet een gastouderbureau precies?

Wat doet een gastouderbureau precies? Gastouderopvang is een vorm van kleinschalige kinderopvang. De opvang vindt meestal plaats bij de gastouder thuis, in een huislijke omgeving. Gastouders verzorgen de opvang van één of meerdere kinderen, en werken daarbij via een gastouderbureau. De taken en de werkzaamheden van een gastouderbureau zijn voor ouders vaak niet direct helemaal duidelijk. Wat doet een gastouderbureau nu precies?

Het gastouderbureau en het Landelijk Register Kinderopvang

Bij gastouderbureau's zijn gastouders aangesloten, die zijn of worden ingeschreven in het Landelijk Register Kinderopvang.
Een geregistreerd gastouderbureau kan hiervoor een aanvraag indienen bij de gemeente.De ambtenaar van de gemeente zal vervolgens een inspecteur van de GGD verzoeken om een bezoek te brengen aan de gastouder en de opvanglocatie. De bevindingen en het advies van de inspecteur worden vastgelegd in een inspectierapport dat wordt opgestuurd naar de gastouder en de gemeente.

De kinderopvangtoeslag

Als een gastouder is geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang, kan de ouder van een oppaskindje, onder bepaalde voorwaarden, kinderopvangtoeslag aanvragen. Als een gastouder niet is geregistreerd, kan de ouder voor de opvang die is afgenomen bij deze gastouder, geen kinderopvangtoeslag aanvragen. Dit kan al een reden zijn om de opvang te gaan regelen via een geregistreerd gastouderbureau. Het kan n.l. behoorlijk wat kosten schelen, als er kinderopvangtoeslag kan worden aangevraagd.
Maar naast dit financiële aspect, zijn er nog meer redenen om opvang via een gastouderbureau te gaan regelen.

Goede afspraken onderling zijn belangrijk

Als je gastouderopvang regelt via een gastouderbureau, dan wordt er een contract afgesloten tussen de gastouder en de ouder. In dit contract kunnen bepaalde zaken duidelijk worden afgesproken. Zo wordt in ieder geval het uurtarief erin vermeld. Ook kunnen er afspraken in staan over b.v. het wel of niet doorbetalen van de opvanguren, bij ziekte van het kind. Of je spreekt af of er wel of niet wordt doorbetaald als de gastouder zelf ziek is.Dit zijn zaken die belangrijk zijn, om van te voren goed af te spreken! Want het zou toch heel vervelend zijn, als een goed contact verslechtert, omdat hier misverstanden over ontstaan.
Met goede afspraken, voorkom je dit soort misverstanden. Een gastouderbureau kan hier richtlijnen bij aangeven en bemiddelen.

Kan iedereen gastouder worden?

Allereerst is het uiteraard het belangrijkste dat een gastouder graag met kinderen omgaat! De gastouder moet de opvang zo kunnen organiseren dat de opvang in een veilige en een gezonde sfeer en omgeving plaatsvindt.
Ook moet een gastouder in het bezit zijn van een geldig beroepsdiploma, n.l. minimaal een MBO-diploma niveau 2, Helpende Zorg & Welzijn. De overheid heeft een lijst samengesteld met diploma's die ook geldig zijn, om als geregistreerd gastouder te kunnen werken.
Daarnaast moet een gastouder een geldig EHBO-diploma aan kinderen hebben.

Als de gastouder de opvang in de eigen woning verzorgt, zal het gastouderbureau vóór de inschrijving in het Landelijk Register Kinderopvang, een "risico-inventarisatie Veiligheid en Gezondheid" uitvoeren. Hierbij wordt in de woning gekeken of het huis geschikt is om de opvang op een veilige en gezonde manier te kunnen laten plaatsvinden. Van de gastouder wordt dus verwacht dat hij/zij bereidt is om eventueel wat aanpassingen in en om de woning te doen. Soms kan b.v. een traphekje nodig zijn, of een omheining in de tuin zodat kleine kinderen veilig buiten kunnen spelen. Welke aanpassingen nodig zijn, hangt mede af van de leeftijden van de oppaskinderen.

De Verklaring Omtrent Gedrag

Iedere gastouder, en haar/zijn volwassen huisgenoten, dienen een geldige Verklaring Omtrent Gedrag te hebben als er een aanvraag wordt ingediend voor de inschrijving in het Landelijk Register Kinderopvang. Deze Verklaring Omtrent Gedrag, mag op dat moment niet ouder zijn dan 2 maanden. Het gastouderbureau zorgt voor de formulieren of de digitale aanvraag van de Verklaring Omtrent Gedrag.

De kassiersfunctie

Vanaf 2010 is het een wettelijke verplichting dat de betalingen aan een gastouder, gedaan worden via een gastouderbureau.
Het gastouderbureau heeft de verplichting om de ontvangen en uitbetaalde bedragen van het jaar, door te geven aan de belastingdienst. De belastingdienst heeft hierdoor meer controle t.a.v. de aanvragen voor de kinderopvangtoeslag.
Voor een gastouder kan het heel prettig zijn als een ouder te laat of niet betaalt, dat het gastouderbureau dan de incassoprocedure regelt.

Overige taken

Een gastouderbureau heeft een bemiddelende en begeleidende taak. Bij de begeleiding hoort ook dat er jaarlijks een evaluatie zal zijn omtrent de opvang. En er kan door het gastouderbureau gezorgd worden voor scholing aan de gastouders, b.v. over de meldcode Kindermishandeling en huiselijk geweld. Vaak verzorgt het gastouderbureau ook de herhalingscursussen voor EHBO aan kinderen.
© 2015 - 2019 Elsemieke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kinderopvang door de gastouderKinderopvang door de gastouderThuisopvang, waarbij maximaal 4 kinderen van werkende ouders tegen een oppasvergoeding bij oppasouders worden opgevangen…
Vergoeding / subsidie voor oppas oma en/of opaVergoeding / subsidie voor oppas oma en/of opaAls u van plan bent om uw ouder(s) op uw kind(eren) te laten passen of als uw ouder(s) dat al doen kunt u in aanmerking…
Gastouders: de problematiek rondom de nieuwe regelgevingGastouders: de problematiek rondom de nieuwe regelgevingVanaf 1 januari 2010 gaan er nieuwe regels gelden voor gastouderopvang. Deze regels zijn in het leven geroepen om fraude…
Wat kost kinderopvang?Wat kost kinderopvang?Er zijn verschillende vormen van kinderopvang. U kunt onder andere, een oppas aan huis nemen, een creche inschakelen of…
ZZP: als zelfstandige werken in de kinderopvangZZP: als zelfstandige werken in de kinderopvangEr zijn veel mensen die als zelfstandige werken in de zorg. Daar was altijd veel werk waardoor de zelfstandige een goed…
Bronnen en referenties
  • www.kennisnetwerkgastouderopvang.nl
  • www.rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Wat doet een gastouderbureau precies?"

Infoteur: Elsemieke
Gepubliceerd: 11-02-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!